• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Dharmapelgrim » Low budget

Low budget

12 oktober 2015 door Dharmapelgrim

Op zondag 4 oktober ontving ik van “pelgrim Harry” een e-mailtje. Ik vat samen: “Hi Dharma Pelgrim. Ik ben ook bezig met de planning voor een pelgrimage volgend jaar, dus handig om je te volgen en misschien uitwisseling van informatie?” Onderin de mail lees ik dat Harry zich inzet voor het delen van centra en kennis in boeddhisme. Dat is mooi, denk ik, en antwoord: “Info uitwisselen kan zeker geen kwaad, dus waarom niet? Veel zet ik toch al op mijn website of op facebook, maar inderdaad lang niet alles. Er zullen ongetwijfeld verschillen zijn tussen onze pelgrimages … hoe ga jij (volgens planning)? Zelf ga ik volstrekt LOW BUDGET, en dat houdt automatisch in: volledig bepakt (om waar nodig in no-mans-land te bivakkeren). Zeker nodig – vermoed ik- in delen van Frankrijk.”
Harry weer, dezelfde dag: “Neem aan dat low budget uit noodzaak is, voor mij niet nodig. Er is al genoeg lijden! Dus ben aan het bestuderen juiste fiets, accommodatie en motivatie! (en enthousiasme)”

En dan schrijf ik terug dat ik in het hele verband dat ene zinnetje niet vat: “Er is al genoeg lijden…” Wat bedoel je daarmee, Harry? Maar nu blijft het stil.

Het houd mij echt bezig, ook doordat André Brouwer, de nieuwe hoofdredacteur van de Jacobsstaf –het magazine van het Nederlands Genootschap van Sint Jacob– recentelijk zijn voettocht vanuit Alkmaar naar Santiago heeft volbracht. Een hele prestatie, waarvoor bewondering, maar alles behalve ‘low budget’ voor zover ik dat juist kan inschatten. Ik heb André gevolgd door zijn blogs te lezen. Mijn conclusie is: je moet behoorlijk wat geld achter de hand hebben om als moderne pelgrim rond te reizen. Zelfs wanneer je regelmatig gebruik maakt van gites en refugios, en van speciale menu’s voor pelgrims in Spaanse restaurants, blijft er genoeg over waar je geld aan uit kunt geven om het redelijk comfortabel te hebben en te houden: wijn, kaasplankjes, af en toe een hotelkamer, een stukje met het openbaar vervoer… Ik zal de laatste zijn die daar iets van zal zeggen. Ieder mag en moet doen wat hij of zij nodig acht. Maar ik verbind het een met het ander en vraag me nu af: zou ik werkelijk lijden toevoegen aan de wereld door af te zien van wijn, kaasplankjes, gites, refugios, hotelkamers en stukjes per openbaar vervoer? Ik heb geen idee of Harry dat zo bedoelt, en ook niet of André daar een mening over heeft, en eerlijk gezegd interesseert mij dat zelfs niet. Het is een vraag die ik mijzelf stel, naar aanleiding van.

Laat ik zelf antwoorden, voor nu en voorlopig. Misschien denk ik er over een jaar heel anders over, uit ervaring of doordat anderen op mij hebben ingepraat en ik mij heb laten overtuigen.
Lijden bestaat uit het ondergaan van ongewenste ervaringen. Het maakt daarbij niet uit wat voor ervaringen het zijn, zolang ze ongewenst zijn, veroorzaken ze lijden; of beter gezegd: zijn zij het lijden zelf! Voor wie graag kaas nuttigt, staat het niet kunnen nuttigen van kaas gelijk aan lijden, doordat het een ongewenste ervaring is. Voor wie niet van kaas houdt, is juist het moeten leegeten van een kaasplankje een lijdensweg. Toegegeven, er zijn bitterder lijdenswegen, zowel voor de een als voor de ander. Het gaat nu alleen om het principe: een ongewenste ervaring ondergaan, IS lijden!.

In dit licht betekent het dat Harry – wanneer hij low-budget zou gaan pelgrimeren – lijden toevoegt aan de wereld zodra hij ongewenste ervaringen opdoet veroorzaakt door gebrek aan liquide middelen. Geen hotelkamer kunnen betalen is dan lijden. Geen restaurant kunnen bezoeken is dan lijden. Geen kaartje kunnen kopen voor (vul maar in) is dan lijden. Waarom? Omdat het ongewenste ervaringen zullen zijn. Omgekeerd, zou ik lijden aan de wereld toevoegen wanneer ik géén hotelkamer kan betalen doordat ik mij op voorhand al heb voorgenomen daar geen geld voor mee te nemen? Lijkt me sterk. Ik denk ook geen lijden toe te voegen aan de wereld wanneer ik géén restaurants bezoek of géén kaartjes koop.

Loop ik dan geen risico op lijden wanneer ik low budget ga? O, zeker wel. Ik kan genoeg ongewenste ervaringen bedenken: een wolkbreuk die mijn tentje wegspoelt; het niet tijdig kunnen vinden van een waterbron; noodgedwongen moeten doorlopen op te ver afgesleten schoenzolen. Dergelijke ervaringen zullen er zeker kunnen komen … en dan nog. Dan NOG blijft de vraag of het tot lijden zal leiden. Ik bedenk nu dat er nog iets aan mijn definitie ontbreekt: Lijden bestaat niet uitsluitend uit het ondergaan van ongewenste ervaringen … dat is slechts de helft van het verhaal. De andere helft bestaat uit: krampachtig vasthouden aan wat wel gewenst was / is. Komt er een wolkbreuk, dan zou ik mij kunnen laten meedrijven op de stroom…. bijvoorbeeld. En vind ik niet tijdig een waterbron, dan kan ik misschien een tijdlang op een kiezelsteentje sabbelen tot er een oplossing komt. En anders? Anders is het mooi geweest. Lijden is ook vasthouden aan wat uiteindelijk niet vast te houden is, zoals het leven zelf.

Categorie: Boeddhisme, Dharmapelgrim Tags: dharmapelgrim, harry, lijden, low-budget, pelgrimage

Lees ook:

  1. Kluizenaar of pelgrim?
  2. In de marge (3) – toeval
  3. In de marge (2) – Over het wegsnijden van de bodem uit mijn rugzak
  4. In de marge (3) – toeval

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Nic Schrijver zegt

    13 oktober 2015 om 04:07

    Ongewenste handelingen lijden ?
    Belasting aangifte invullen wens ik niet te doen maar als ik aan de teruggaaf denk..
    Afwassen is ook een ongewenste handeling maar een aanrecht met vieze vaat vind ik ook niets.
    Je kunt ongewenste handelingen doen om een gewenst resultaat te bereiken.
    Lijdt ik als ik een belasting aangifte invul of afwas ? Zo zou ik dat niet willen noemen hoewel ongewenste handelingen.

    • Dharmapelgrim zegt

      13 oktober 2015 om 10:22

      Ten eerste heb ik het niet over ongewenste HANDELINGEN, maar over ongewenste ERVARINGEN. Ten tweede voeg ik daar aan toe dat dit slechts de helft is van het verhaal, de andere helft is: krampachtig vasthouden aan hetgeen wel gewenst is. Kortom, ik snap best dat je het verrichten van ongewenste handelingen alléén géén lijden wilt noemen, zoals afwassen of belasting aangifte invullen. Doe ik ook niet.

      • Nic Schrijver zegt

        13 oktober 2015 om 12:33

        Ongewenste handelingen zijn ongewenste ervaringen lijkt me als je de handelingen ervaart. Het lijkt me dat alleen robots hun handelen niet ervaren.
        Alsnog ongewenste ervaringen zijn nodig om een nog meer gewenste ervaring te krijgen.
        Afwassen is een ongewenste ervaring om een nog meer gewenste lege aanrecht te krijgen.

        • Dharmapelgrim zegt

          13 oktober 2015 om 13:11

          Wauw!

        • G.J.Smeets zegt

          13 oktober 2015 om 22:05

          “Het lijkt me dat alleen robots hun handelen niet ervaren.”

          Dat lijkt mij ook. Daarom gaat een beetje pelgrim bij de afwas in de robot stand. En wordt één met temp van het water, kleuren van kop & bord, geur van ’t sop en de scherpe punten van mes & vork.
          Wauwwauw!!

          • Nic Schrijver zegt

            13 oktober 2015 om 23:35

            En dat alles niet ervaren doet een beetje vreemd aan.
            Een mens in de robotstand ?
            Niet wauw.

  2. Dharmapelgrim zegt

    14 oktober 2015 om 14:37

    Scherpe punten van mes en vork? Inderdaad géén wauw, maar gewoon: AUW. Ha, ha.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)
    • Milieudefensie start nieuwe Klimaatzaak tegen Shell: geen nieuwe olie- en gasvelden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.