• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Jules Prast » De mores in de boeddhistische blogosfeer

De mores in de boeddhistische blogosfeer

12 september 2014 door Jules Prast

In de openbare meningsvorming onder boeddhisten in het Nederlandse taalgebied wordt er te veel achter elkaars rug om gemopperd en te weinig transparant met elkaar gediscussieerd.

Afgelopen zondag verscheen in de Duitse krant Die Welt am Sonntag een veel geciteerd interview met de Dalai Lama. Heeft deze willen zeggen dat hij de laatste Dalai Lama zal zijn? In de nieuwsanalyses zie je twee stromingen. De ene denkrichting meent dat de Dalai Lama niets heeft gezegd wat hij niet al eerder heeft verklaard, de andere dat hij via de publiciteit bewust een pokerkaart uitspeelt om de legitimiteit te ondergraven van een marionet als opvolger, mocht deze na zijn dood onder regie van de Chinese regering worden aangewezen.

Er zijn twee soorten mensen: mensen die iets maken en mensen die daar iets van vindenVervolgens gebeurt er in ons boeddhistische polderlandschap iets opmerkelijks. Er wordt veel gemopperd over de verslaggeving en de duiding van het interview in Die Welt am Sonntag. Vooral het dagblad Trouw en het Boeddhistisch Dagblad moeten het ontgelden. Het gemopper gebeurt hoofdzakelijk achter de schermen, door mensen die mailtjes rondsturen vol verontwaardiging over wat zij noemen: het tekort aan kennis en overzicht bij journalisten en de deskundigen die zij aan het woord laten. Her en der zie je de rookpluimen van dit ondergronds voortsluimerende veenbrandje ook naar boven komen in de social media.

Wederzijdse verwachtingen

Ik zou dit misschien aan me voorbij laten gaan, ware het niet dat we hier een zich herhalend patroon zien dat een mankement blootlegt van de openbare meningsvorming onder boeddhisten in het Nederlandse taalgebied. Er wordt te veel achter elkaars rug om gemopperd en te weinig transparant met elkaar gediscussieerd. Een aantal van de mopperende mailschrijvers heb ik de vraag voorgelegd: “Ware het niet beter zelf de inhoud te publiceren die je elders mist, in plaats van vanuit de schaduwen misbaar te maken over andermans vermeend gemis?”

Zelf een blogschrijver verwacht ik van anderen dat zij tenminste in staat zijn hun verhaal op dezelfde wijze aan de ether toe te vertrouwen, wanneer zij een bijdrage willen leveren aan de openbare meningsvorming. De een schrijft iets hier, de ander schrijft iets daar. Als het zo zou gaan, dan neemt dit ook wat druk weg van de reactiekolommen. Deze kunnen dan hun normale functie hernemen van ingezonden-brievenrubriek en eventueel, onverplicht, een korte vraag- en antwoordsessie ter verduidelijking van het geschrevene.

Het is voor de ontwikkeling van een volwaardige openbare meningsvorming over boeddhisme in het Nederlandse taalgebied goed wanneer er een zekere mate van consensus zou groeien over de wederzijdse verwachtingen en omgangsvormen. Er zijn nu mensen die zonder recht of rede van anderen ruimte en aandacht eisen, terwijl iedereen voor niets of bijna niets een blog kan starten. Minder gekanker, meer transparantie: het zou hopelijk ook een welkomer klimaat creëren voor mensen die hier te lande nu worden afgeschrikt door de mores in de boeddhistische blogosfeer. En misschien ontstaat er dan ook meer ruimte om juist spreken en gedeelde inspiratie tot gelding te laten komen.

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Jules Prast Tags: kritiek, luisteren, verwachtingen

Lees ook:

  1. Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen (2)
  2. ‘Het boeddhisme wordt gekoloniseerd en onherkenbaar gemaakt door het Westen’
  3. Boeddhistisch consulent Manu Grisar en de gevolgen van quarantaine
  4. Boeddhistische Birmese monnik oogst veel kritiek door zijn staatsreis naar Moskou

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Elisabeth ter Borg zegt

    12 september 2014 om 14:39

    Wie de stier wil temmen moet compassie hebben, wijsheid en een stevig hek.

  2. Sjoerd Windemuller zegt

    12 september 2014 om 23:00

    Beste Jules, wat je schrijft is mij uit het hart gegrepen.

  3. Marianne Fokkema zegt

    13 september 2014 om 19:15

    Beste Jules,

    Dank voor je woorden die uit het hart komen.
    Precepts, ik beloof waarheidlievend te zijn en oprecht.
    Ik beloof geen kwaad te spreken over anderen, dit zijn er nog maar twee!!
    En vergeet af en toe niet om in de spiegel te kijken en heel hard te lachen! Wij zijn soms best komisch.
    Hartelijke groet.

  4. Ronald de Caluwé zegt

    13 september 2014 om 22:30

    Er mag best wat gemopperd worden zo af en toe, wat mij betreft. Zonder wrijving geen spiegel. Op tijd stoppen en niet ‘op de man’ als dat vermijdbaar is.

    Ik schrijf ook wel eens wat, en krijg er ook wel eens een ongenuanceerde of (volgens mij) ongepaste reactie op. Ik vermoed dat dat erbij hoort, vindt het niet altijd leuk én doe het zelf ook wel eens volgens mij.

    Deze beeldschermcultuur brengt met zich mee dat er vaker en meer primair gereageerd kan worden en wordt; daar kun je niet onderuit.

    Je kunt niet van iedereen verwachten dat hij blog-schrijf-kwaliteiten heeft, en al helemaal niet stellen dat iemand bij het niet bezitten ervan geen bijdrage kan leveren.

    Tenslotte:
    http://www.tricycle.com/blog/end-dalai-lama
    omdat ik toch het idee blijf houden dat het bericht waar het om te doen was een canard is…
    _( )_

    • Kees Moerbeek zegt

      15 september 2014 om 16:39

      Je schrijft: ‘…doe het zelf ook wel eens volgens mij.’ Dit gebaar van de hand in eigen boezem te steken en zelfinzicht vind ik prijzenswaardig.
      Ik heb er vaak ook een handje van alleen naar anderen te wijzen,maar dat zet geen zoden aan de dijk.
      https://www.youtube.com/watch?v=buTrsK_ZkvA

  5. Arisina zegt

    14 september 2014 om 14:08

    Waar het om gaat is: wil je, als blogger, wel of niet reakties krijgen op je blog?

    Zo ja, dan kun je verwachten dat die niet alleen uit bijval zullen bestaan.

    Vanuit die invalshoek gezien is reageerders ‘kankeraars’ noemen niet erg respectvol in mijn optiek.

    Als dingen niet meer ter discussie mogen staan, en wel in die vorm die een bepaald persoon zélf verkiest, excessen daar gelaten, houdt voor een weldenkend mens alles op.

    En wat mij betreft: boeddhist of geen boeddhist.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Lezing over boeddhisme in dagelijks leven
  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Veelwoordig is het onweten, want er zijn geen woorden voor
    • Guy – dhammazaadjes – Wees jezelf tot lamp
    • Renske – haiku 11 – strandwandeling
    • Ardan – delen…
    • Ontkennen en ont-kennen in het niet-weten

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.