• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Vrijdag Zindag – voortschrijdend inzicht

Vrijdag Zindag – voortschrijdend inzicht

26 september 2025 door André Droogers Reageer

Heb jij dat ook? Je bent met iets doende, en dan ineens, met een floep-effect, levert een brain wave een inzicht dat je niet eerder hebt gehad. Je vraagt je vervolgens af waarom je iets dat zo voor de hand ligt niet eerder hebt opgemerkt. Ik ervoer dat bij het schrijven van de voorlaatste Vrijdag Zindag, over de vraag of God een autocraat is.

Dat ging zo: ik noemde toen een rijtje overstijgende gehelen, zoals het heelal, de tijd, de dood, het kwaad, de samenleving en het zelf. Die zijn wat mij betreft de aanleiding voor het ontstaan van religie. Mijn redenering gaat zo:

  • mensen lijden onder overstijgende gehelen,
  • al zingevend, vanuit hun veelsoortige ervaring, komen ze uit bij het heilige als tegenhanger,
  • weliswaar is dat ook een overstijgend geheel, maar benaderbaar en behulpzaam,
  • want het is het positief van die negatieve overstijgende gehelen.

Dit moet de trouwe VZ-lezer bekend voorkomen.

Wat had ik dan niet eerder bedacht, terwijl het toch zo voor de hand lag?

Dit was de brain wave in die column: ‘Het lastige zelf zou wel eens het startpunt kunnen zijn geweest voor het idee van een godheid, zeker als het die andere overstijgende gehelen meeneemt in de zoektocht naar zin. Wie ben ik in deze wereld?‘.

Alle keren dat ik mijn theorietje uitlegde, had ik nog niet bedacht dat het overstijgende zelf het beginpunt was in die gedachtegang. De spelende mens verdween achter dat problematische zelf. En dat terwijl in veel afleveringen van VZ die spelende mens toch de hoofdpersoon is. Juist diens zelf lijkt in dat rijtje overstijgende gehelen een doorslaggevende plek in te nemen. Het universum van de zingeving ontvouwt zich in het zelf.

Maar wat was dan de winst van dat nieuwe inzicht?

Allereerst dus: het zelf als startpunt van dat proces rehabiliteert de spelende mens, Homo Ludens. Door met een dubbel perspectief te spelen zoekt die mogelijkheden om overstijgende gehelen een plek te geven. Zo kan het heilige er zijn, naast de waarneembare werkelijkheid met al die overstijgende gehelen.

Ten tweede: van een abstracte formulering kwam ik bij de concrete creatieve mens uit. Systemen, ook religieuze, hebben wel een eigen werking, maar ontstaan niet zomaar. Godsdienststichters komen, vanuit hun zoekende zelf, tot een zinnige kijk op de werkelijkheid, met een aansprekende visie op het heilige.

Verder begreep ik op deze manier de mystieke variant van religie. De verre God migreert naar binnen en de mysticus ontdekt het goddelijke in zichzelf. Dat zie je terug in moderne half-geseculariseerde vormen van spiritualiteit.

En tenslotte maakt het startpunt bij het zelf duidelijk dat het onderscheid tussen het religieuze en niet-religieuze zelf betrekkelijk is. Elk mens heeft immers met overstijgende gehelen te maken, en elk zelf probeert daar op eigen wijze een bevredigende omgangsvorm voor te vinden. Die kan religieus zijn, maar evengoed seculier. Om in de goedheid van de mens te geloven heb je het heilige niet nodig.

Vier keer winst dus. Maar waar komt dat floep-effect vandaan?

Wie betekenis geeft aan de eigen werkelijkheid, speelt met tienduizend stukjes van een legpuzzel. En dan ineens past dat ene stukje dat je, al uitproberend en combinerend, aanlegde. Bingo!

Het zelf ondergaat wel een beperking, ook al dient het als startpunt. In het rijtje overstijgende gehelen staat ook de samenleving. Daar horen machtsprocessen bij. Die beperken de speelruimte van het onbegrensd zingevende zelf. Macht vestigt en bewaakt het zingevingssysteem.

Je zou daardoor, zoals ik deed, kunnen denken dat religie een abstract gebeuren is, op het niveau van de samenleving en met de enkeling als object. Maar dan zie je dus de concrete rol van het zelf over het hoofd.

En jij? Ook ervaring met voortschrijdend inzicht?\

Categorie: Andre Droogers, Columns, godsdienst Tags: concrete creatieve mens, homo ludens, inzicht, overstijgende gehelen

Lees ook:

  1. VrijdagZindag – Reli-driehoek
  2. Red het spel – Help, we zijn onteigend!
  3. VrijdagZindag – De andere troonrede
  4. Rots

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 16 september 2025
    Introductiecursus zenmeditatie
  • 23 september 2025
    The mandala of the five buddhas
  • 26 september 2025
    Wijsheid: Bewustzijn & Gewaarzijn (studieweekend)
  • 27 september 2025
    De vierde basis van mindfulness; weekendretraite voor beginners
  • 27 september 2025
    Hague Appeal for Future Generations. Co-creating EcoPeace
  • 27 september 2025
    Meditatiedag: aditthana: voornemens, geloften en creëren in je leven
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – voortschrijdend inzicht
    • Geen dood geen vrees (55) – Een grafplek uitzoeken
    • Dagopening
    • Luisteren is nadenken over wat je zelf gaat zeggen
    • Het jaar 2025 – dag 268 – in Rotterdam spreken we Nederlands

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.