• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Menno – Xavier

Menno – Xavier

13 oktober 2025 door Dharmapelgrim Reageer

De volgende enigszins voor het BD bewerkte tekst is een passage uit de autobiografie van Dharmapelgrim. De hoofdpersoon is gestopt als Yogaleraar. Hij werkt als stafverpleegkundige in een groot ziekenhuis. Hij is gescheiden, hertrouwd en heeft nu zes kinderen, waarvan er drie uit huis zijn vertrokken. In deze bijdrage is de hoofdpersoon 42 jaar.

Xavier

“I’m sorry, I don’t speak Dutch. I’m Spanish,” verklaart de jonge man in het kerkbankje wanneer Menno hem aanspreekt. Het gesprek gaat daarna in het Engels verder.

“Spaans?” vraagt Menno verwonderd. “Dan kun je de dienst toch niet volgen?”

“O jawel. De mis is overal ter wereld precies hetzelfde.”

‘Dat is waar,’ denkt Menno. Hij weet even niets te zeggen.

In een opwelling nodigt hij de Spanjaard uit voor een kop thee of koffie bij hem en Tineke thuis. De uitnodiging wordt in dank aanvaard. Menno haalt Pieter en Ruth op uit de kindernevendienst, waarna zij naar huis wandelen. Xavier, zo heet de man uit Spanje, loopt met hen mee.

Tineke ziet het kwartet aankomen en verontschuldigt zich tegenover de gast. Ze is thuisgebleven omdat ze zich niet sterk genoeg voelde om naar een dienst te gaan, en de baby niet alleen wilde laten. Het is mooi weer. Ze gaan in de tuin achter de keuken zitten.

Xavier is slechts voor korte tijd in Nederland, vertelt hij. Morgen gaat hij alweer weg. Zijn adres in Spanje wil hij niet geven. Hij correspondeert nooit. En de kans dat Menno en Tineke ooit bij hem op bezoek zullen komen schat hij in als nihil. Een adres is daarom ook overbodig.

“Waarvoor ben je hier, in Nederland?” vraagt Menno.

Xavier lacht minzaam. “Voor jullie.”

Dit antwoord verwondert Menno nogal, en hij weet opnieuw niet wat te zeggen.

“Ik ben er voor iedereen die mij wil ontvangen,” legt Xavier uit. “En voor mensen die mij niet willen ontvangen ben ik er ook, maar zij moeten het zolang maar zonder mij doen, want ik dring me nooit op.”

“O,” antwoord Menno, “bijzonder, maar dat bedoel ik niet. Wat doe je voor werk dat je daarvoor helemaal naar Nederland bent gekomen?”

“Mijn werk?” reageert Xavier. “Ik heb geen werkgever, als je dat bedoelt. Ik ben wat je zou kunnen noemen een zelfstandige.”

“Als wat?”

“Als mezelf. Dat is meer dan genoeg. Als mezelf houd ik me bezig met alles en iedereen bij elkaar brengen en houden. En geloof me, daar kun je druk mee zijn. Zeker wanneer je niks op wilt dringen.”

Menno denk na. Is dit nou een antwoord op zijn vragen of is het dat niet? Xavier zegt veel, en tegelijk zegt ie eigenlijk niks.

“Je wilt niks opdringen …” herhaalt Menno tenslotte, om een langere stilte te voorkomen.

“Je moet liefde nooit opdringen.”

“Hoe bedoel je dat?”

“Precies zoals ik het zeg. Je moet Liefde niet opdringen. Aan niemand. Aan niets. Liefde is het enige dat ertoe doet; het is zichzelf genoeg en het is er in vele, vele vormen.”

Het gesprek neemt een bijzondere wending, vindt Menno. Hij raakt erdoor in de war. Eerst wil de man geen adressen uitwisselen, daarna wil hij niet vertellen wat voor werk hij doet en nu zit ‘ie over liefde te praten als het enige dat ertoe doet.

Xavier gaat verder: “veel mensen beperken de liefde en daardoor zichzelf en hun mogelijkheden. Ze houden alles liever klein en overzichtelijk. Maar onbeperkte liefde vult van zichzelf onbeperkte ruimte en biedt onbeperkte mogelijkheden. Het is mijn werk hen daarop te wijzen.” Hij staat op en verontschuldigt zich. “Ik moet nu echt weg. Bedankt voor de gastvrijheid. Dios lo bendiga”.

Voor Menno en Tineke er erg in hebben heeft hij hen een hand gegeven, en is hij door de voordeur vertrokken. Hij heeft zichzelf uitgelaten. Menno en Tineke zien en horen nooit meer iets van hem.

De volledige biografie is op 24 december 2024 als e-book uitgebracht met ISBN nummer 9789465128023. De fysieke uitgave volgt waarschijnlijk eind 2025.

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: dwang, liefde, Spanje, Xavier

Lees ook:

  1. Liefde en de top 20.000
  2. Het jaar 2020 – dag 326 – angstblaf
  3. Dick – Twee Boeddha’s
  4. Ludo – Meer is er niet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 16 september 2025
    Introductiecursus zenmeditatie
  • 15 oktober 2025
    Samen mediteren online najaar 2025
  • 15 oktober 2025
    Online lezingenserie 'Theosofia, de moeder van alle religies' (3)
  • 15 oktober 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 16 oktober 2025
    Verdiepingsbijeenkomsten Hand in hand met Boeddha
  • 16 oktober 2025
    Basiscursus Inzichtmeditatie in Hilversum
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Menno – Xavier
    • Geen dood, geen vrees (73) – Waarnemen
    • Wat is liefde? 44 definities
    • Dagopening
    • Het vreemdelingendebat is immaterieel erfgoed

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.