• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Waar het hart klopt – Politiek zonder hart (slot)

Waar het hart klopt – Politiek zonder hart (slot)

16 juli 2025 door Rob van Boven en Luuk Mur Reageer

Over de kracht van de regio en het herstel van politiek als zorg

Er wordt vaak gezegd dat de politiek haar hart heeft verloren. Dat het tegenwoordig draait om macht, beeldvorming en strategisch gelijk halen – niet om zorg, nabijheid of verbinding. En inderdaad: wie het Haagse of Brusselse toneel volgt, ziet veel strijd en weinig ontmoeting. Woorden worden wapens. Verschillen worden frontlinies. Er wordt gesproken over mensen, maar zelden met hen. Alsof politiek vooral gaat om het behalen van het eigen gelijk, terwijl de kwaliteit van de inhoud steeds minder relevant lijkt.

Toch is het probleem misschien niet dat politici slechte bedoelingen hebben. Misschien zijn ze gewoon de weg kwijtgeraakt – de bedding waarin politiek ooit geworteld was: als zorg voor de gemeenschap. Want zodra politiek zich losmaakt van de werkelijkheid waarin mensen wonen, werken en zorgen, verliest ze ook haar verbinding met het hart. Abstracte systemen en wereldwijde onderhandelingen zijn nodig, maar ze moeten geworteld zijn in de leefwereld van mensen. En die wortels? Die liggen lokaal.

In de regio krijgt politiek weer een gezicht. Dáár voelt een bestuurder de gevolgen van beleid, omdat hij de mensen bij de supermarkt tegenkomt. Dáár luistert een wethouder niet alleen naar cijfers, maar naar verhalen. Dáár weet een politicus wat er nodig is – niet omdat het in een rapport staat, maar omdat hij het hoort in de stem van de leraar, de zorgverlener of de mantelzorger. Regio’s kunnen iets wat het grote systeem niet kan: ze maken politiek weer persoonlijk.

Dat is precies wat Bob de Wit laat zien in zijn boek Regio 4.0. In het verlengde van zijn werken over Society 4.0 en Democratie 4.0 maakt hij duidelijk dat echte vernieuwing niet van bovenaf komt, maar begint in de haarvaten van de samenleving: in wijken, dorpen, buurten en netwerken. Niet door nóg meer beleid te maken, maar door ruimte te geven aan wat er al leeft. Voedselinitiatieven, lokale energieprojecten, burgerberaden, zorgcoöperaties. Delen, samenleven, ruilen, bouwen. Geen blauwdruk, maar maatwerk. Geen systeemdenken, maar samen leven.

Ook onze ontmoetingsplek in Groningen Zuid is zo’n voorbeeld. Wat begon als een eenvoudige kantine met een paar wandelgroepjes, groeit langzaam uit tot een sociaal ecosysteem – met ruimte voor ontmoeting, zingeving, gezondheid en samenredzaamheid. Geen grote plannen, maar kleine stappen. Geen beleidstaal, maar gesprekken aan de keukentafel. En wie goed kijkt, ziet daarin iets oplichten dat groter is dan het lokale. Je ziet een andere samenleving in wording. Een samenleving waar het hart wél klopt.

Misschien geldt dat ook voor politici. Misschien hervinden zij hun hart niet door op grotere schaal te opereren, maar juist door kleiner te durven kijken. Door zich te verbinden met concrete plekken waar mensen samen iets opbouwen. Niet vanuit abstracte ideeën, maar vanuit de plaatselijke realiteit. Niet omdat ze het systeem willen bestrijden, maar omdat ze samen iets nieuws willen laten ontstaan.

Zolang politiek wordt bedreven als een loopgravenoorlog tussen ideologische kampen, blijft het een zaak van de overlever: een angstige, controlerende kracht die strijdt om zekerheid. Maar zodra politici zich weer durven verbinden met het dagelijks leven in de regio – met de vragen, dromen en zorgen van gewone mensen – kan iets anders ontwaken. Dan maakt de overlever plaats voor de innerlijke volwassene: voor compassie, nieuwsgierigheid en moed.

Dat is wat we nodig hebben. Politiek die niet begint bij het grote gelijk, maar bij het kleine gebaar. Politiek met een hartslag. Politiek die weet: het geheel zit in het detail – en dus ook in de regio.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

 

Categorie: Columns, Politiek, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur, Zorg Tags: Bob de Wit, klein gebaar, luisteren, maatwerk, ontmoetingsplek in Groningen Zuid, regio, Society 4.0 en Democratie 4.0, vernieuwing, weg kwijt

Lees ook:

  1. Politiek zonder hart – Zeg maar ‘Daddy’ tegen me
  2. Politiek zonder hart – Een APK voor de Politicus
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…afgenomen weerbaarheid
  4. Ksaf – In en uit contact

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 16 juli 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 18 juli 2025
    Verstillen, verdiepen, vernieuwen
  • 19 juli 2025
    Chöd retraite
  • 21 juli 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 22 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 26 juli 2025
    Workshop Japans inktschilderen
  • 26 juli 2025
    (zomer) meditatie
  • 28 juli 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Sodis extra – rinpoche Lopon Tenzin Namdak
    • Guy – dhammazaadjes – Gepenetreerd doorzicht (P. pativedha)
    • Zwijgen is niet altijd goud – Over omgaan met een humanitaire ramp
    • Waar het hart klopt – Politiek zonder hart (slot)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.