• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet

Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet

9 mei 2025 door Rob van Boven en Luuk Mur Reageer

We leven in een tijd van fragmentatie. Gezondheid is iets voor de dokter. Het milieu voor de activist. Politiek voor de politicus. En wijzelf? Wij rennen van hokje naar hokje, op zoek naar houvast. Maar wat als deze domeinen niet los van elkaar bestaan? Wat als mijn fysieke gezondheid verbonden is met de rivier waarin ik niet meer kan zwemmen? Met de zee die verstikt onder plastic en mijnbouw?

Neem het groeiende bewijs voor het verband tussen landbouwgif en de ziekte van Parkinson. In sommige regio’s krijgen boeren opvallend vaak deze neurologische aandoening. Niet door pech, maar doordat ze jarenlang zijn blootgesteld aan stoffen die de bodem doden, insecten verdrijven — en tegelijk hun zenuwstelsel aantasten. Wat begon als een kwestie van landbouwbeleid, is nu een gezondheidscrisis. En wat als ‘natuurprobleem’ gold, blijkt ineens ook een menselijk drama. Toch is het verbod op dit gif opnieuw voor jaren uitgesteld. Zou dat ook zijn gebeurd als de natuur stemrecht had gehad?

Ondanks dat talloze mensen zich inzetten voor gezondheid of milieu, opereren deze bewegingen opvallend vaak langs elkaar heen. Terwijl ze in wezen één oorsprong en één lot delen.

Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet. Punt.
Dat eenvoudige besef zou het begin kunnen zijn van een ander verhaal. Een verhaal waarin we stoppen met het behandelen van symptomen, terwijl de oorzaak buiten beeld blijft. Een verhaal waarin we begrijpen dat het gif in onze voeding, de uitputting van de bodem, de verstoring van ecosystemen en de vervreemding van onszelf voortkomen uit één en hetzelfde systeem — een systeem waarin winst zwaarder weegt dan leven.

De Franse filosoof Bruno Latour schreef dat we te lang toeschouwers zijn geweest — alsof we op een balkon naar de aarde beneden kijken. Maar de aarde is geen toneelstuk, en wij zijn geen publiek. We maken er deel van uit. We zijn water, lucht, bacteriën, bossen. We leven niet op de aarde — we zijn aarde.

Volgens Latour hebben we een andere vorm van politiek nodig: één waarin ook rivieren, insecten en zeebodems meetellen. Geen abstract idee, maar iets concreets: als de oceaan lijdt, lijden wij mee. Misschien niet meteen merkbaar, maar sluipend en onvermijdelijk.

Toch wordt de politiek nog steeds gedomineerd door bestuurders die denken in tabellen, modellen en beheersplannen. Het politieke systeem is technocratisch geworden. Compassie, intuïtie en morele moed lijken nauwelijks nog ruimte te krijgen. Beleidsstukken zijn belangrijker dan visie, draagvlak belangrijker dan overtuiging, reputatie belangrijker dan waarheid.

Wie de wereld ervaart als levend en verbonden — zoals McGilchrist het perspectief van de rechterhersenhelft beschrijft — past niet in zo’n systeem. Wie het toch probeert, brandt vaak op. Want empathie is er een risico, twijfel een zwaktebod, en luisteren een strategisch instrument. Het gevolg? Bestuurders die misschien intellectueel scherp zijn, maar geestelijk uitgeput. Mensen die verslingerd zijn geraakt aan macht, in plaats van geworteld in verbondenheid.

Ziekte — lichamelijk én maatschappelijk — komt voort uit deze vervreemding. Het beeld van de mens als machine, het lichaam als fabriek, de aarde als grondstoffenvoorraad, ontneemt ons het besef van samenhang. Gezondheid is geen individuele prestatie. Het is een dans tussen lichaam, omgeving, relaties, voeding, bodemleven.

Zowel Latour als McGilchrist wijzen ons op een andere manier van kijken. Geen utopie, maar een eenvoudige waarheid: wij zijn niet los verkrijgbaar. Wat we de aarde aandoen, doen we onszelf aan. En omgekeerd: wat we in onszelf helen, heelt ook de wereld.

Dat vraagt geen nieuwe actie uit angst of controle, maar betrokkenheid. Spirituele, politieke verantwoordelijkheid. Niet omdat we bang zijn om te sterven, maar omdat we opnieuw willen leven — met alles wat leeft. Met het kraken van schelpen onder je voeten. Het zingen van een merel. De geur van nat mos. Het horen van een walvis in de verte.

Laten we de valse scheiding tussen mens en natuur, tussen lichaam en aarde loslaten. Er is maar één werkelijkheid. En die is wonderbaarlijk samenhangend.

Wie dat werkelijk inziet, kan niet anders dan zorg dragen. Voor zichzelf. En voor het geheel.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

 

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Misbruik, Natuur, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur, Zorg Tags: aarde, betrokkenheid, Bruno Latour, de mens als machine, fragmentatie, het lichaam als fabriek, landbouwgif, leven, Parkinson, stemrecht natuur

Lees ook:

  1. XR: ‘Bijen vallen voor dood neer vanwege bollengif in Wolvega’
  2. De hitte van verlangen – de Boeddha, Tweede Kamer en de 130-kilometergrens
  3. Ludo – Zinvol
  4. Extinction Rebellion wil af van ‘consumptiefeest’ Black Friday

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.