• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Menno – gewelddadig

Menno – gewelddadig

5 mei 2025 door Dharmapelgrim

De volgende enigszins voor het BD bewerkte tekst is een passage uit de autobiografie van Dharmapelgrim. Het moffenjong is nu een echte puber. Niemand had het nog over ADHD, anders zou hij zeker Ritalin hebben gekregen … of iets anders. In deze bijdrage is de hoofdpersoon 16 jaar.

Gewelddadig

Achteraf beschouwd was het niet zo’n geweldig idee om Menno de eerste klas te laten doubleren. Daar is iedereen het al gauw over eens. Nu let hij namelijk helemaal niet meer op, terwijl hij toch redelijke cijfers haalt. Hij is tijdens de meeste lessen alleen nog fysiek aanwezig. Doordat men hem omwille van de lieve vrede maar wat aan laat dromen, verloopt het schooljaar zonder noemenswaardige incidenten.

In Menno’s hoofd is het echter nog lang niet tot rust gekomen. Integendeel. Er zijn genoeg onderwerpen die hem bezighouden, zoals de kans dat er een derde wereldoorlog uit zal breken, want dat is volgens zijn moeder reëel, hoewel zij niet nalaat steeds te benadrukken dat het geen enkele zin heeft bang te zijn. Juist omdat er volgens broer Jos voldoende atoombommen zijn om de aarde te veranderen in een rokende puinhoop, durft niemand een wereldoorlog te beginnen. Ondertussen legt mamma op aanraden van de overheid – die voor dat doel huis aan huis folders verspreidt – braaf een noodvoorraadje conservenblikken aan, ‘voor het geval dat’. Menno ’s vader vindt dat volslagen onzin. Volgens hem zullen in geval van een atoomoorlog de overlevenden jaloers zijn op de doden.

“Wat vindt u dan dat we moeten doen als er een atoomoorlog uitbreekt?” vraagt Menno.

“Buiten gaan zitten. Ik hoop dat het – mocht het zover komen – tenminste een beetje mooi weer is. Niks triester dan een atoomoorlog in de regen.”

“Waarom?”

“Wat denk je? Je kunt maar het beste direct doodgaan, of anders zo snel mogelijk daarna. Jezelf verstoppen onder een tafel en een paar dagen blikvoer eten heeft geen enkele zin. Of er een derde wereldoorlog komt, waarin men elkaar over een weer met atoombommen bekogelt, weet ik niet. Ik heb er eerlijk gezegd geen idee van hoe en waarmee een derde wereldoorlog wordt uitgevochten, maar ik weet wel waarmee de strijdende partijen elkaar in een oorlog die daarop volgt te lijf gaan.”

“Waarmee dan?”

“Knotsen.”

De mogelijkheid van een derde wereldoorlog wakkert Menno ’s nieuwsgierigheid aan voor wat er in de eerste en tweede wereldoorlog is gebeurd. Wat hij daarover leest, voedt zijn verbeelding met afschuwelijke gedachten, die op hun beurt weer worden versterkt door foto’s uit geïllustreerde naslagwerken en beelden uit documentaires of speelfilms. Hij kan er vaak niet van slapen. Vooral twee foto’s bezorgen hem nachtmerries. De eerste foto toont een stapel lijken in een bevrijd concentratiekamp, de tweede slachtoffers van de bom op Hiroshima.

‘Waarom? Waarom doen mensen zoiets?’ vraagt Menno zich af. ‘Zal mij dat kunnen overkomen, of – wat nog veel erger is – zal ik ooit zelf zoiets kunnen doen. Ben ik daartoe in staat? Zou ik mensen als afval kunnen behandelen en weggooien?’

Deze en andere vragen houden hem dagen– en nachtenlang intensief bezig. Wanneer de beelden die hij daarbij voor zich ziet hem te erg worden, roept hij huilend om zijn vader. Vooral als het om hem heen donker wordt. En in hem.

Pappa komt altijd, al is het maar even. Een enkele keer blijft hij op de rand van Menno ’s bed zitten tot de jongen weer rustig is. Dat kan even duren. Als het zover is probeert hij zijn zoon duidelijk te maken dat hij niet zoveel na moet denken, want juist daardoor veroorzaakt hij zelf alle verdriet, angst en pijn die hij ervaart.

“Weet je waar jij last van hebt?” merkt pa op een avond op, “Jij hebt Weltschmerz.”

“Pijn aan de wereld…,” vertaalt Menno onmiddellijk. “Wat bedoelt u daarmee?”

“Jij bent je er pijnlijk van bewust dat de werkelijkheid die je om je heen waarneemt niet overeenkomt met de werkelijkheid zoals jij intuïtief weet dat ie idealiter hoort te zijn.”

“Wat betekent intuïtief?”

“Dat je iets weet zonder dat je daarvoor hebt hoeven leren.”

“Omdat je gewoon voelt dat het zo is? “

“Omdat je voelt dat het zo is.”

Menno knikt zwijgend en ontwijkt vaders blik, uit vrees dat pa in zijn ogen zal kunnen zien wat er door hem heen gaat. Zijn vader hoeft niet te weten dat hij soms vreselijke gedachten heeft, waarin hij iedereen die hem dwarszit genadeloos afstraft. Hij wil van die gedachten af, want hoewel hij vindt dat bepaalde mensen best door een gehaktmolen gehaald mogen worden, voelt hij tegelijkertijd dat hij door met die gedachten te spelen niet zozeer deze mensen maar vooral zichzelf kapot aan het maken is.

“Ik voel me zo slecht,” fluistert hij tenslotte snikkend, om daar direct enigszins piepend achteraan te zeggen: “Nee… nee, ik voel me juist heel goed… maar… ik…weet niet hoe ik het zeggen moet.”

Pappa zegt dat hij het wel begrijpt, hetgeen Menno ernstig betwijfelt, maar dat houdt hij voor zich. Hij grijpt de hand van pa en knijpt erin. Pa knijpt terug. Dat voelt goed. Tenslotte valt Menno in slaap. Hij hoort pappa niet weggaan. Het eerste dat hij zich ‘s morgens vroeg plechtig voorneemt, is om nooit meer gewelddadige gedachten te koesteren.

De volledige biografie is op 24 december 2024 als e-book uitgebracht met ISBN nummer 9789465128023. De fysieke uitgave volgt waarschijnlijk eind 2025.

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Onderwijs Tags: atoomoorlog, derde wereldoorlog, noodvoorraadje conservenblikken, ritalin

Lees ook:

  1. Taigu – Verwacht niets groots van boeddhisme
  2. Over Theologie deel 2 – Religie en godsdienst 
  3. Over Theologie deel 4 – Het Geloof  
  4. Over Theologie deel 10 – Atheïsme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 148 – Joop Faber
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Taigu – Een vaardig slaapmiddel
    • Guy – dhammazaadjes – Wees je eigen meester
    • Jan Veenendaal – Er bestaan geen onwettige mensen, er bestaan wel onmenselijke wetten.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.