• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het open boek – première

Het open boek – première

1 april 2025 door Wouter ter Braake

Welkom bij het eerste Open boek. Met blogs, persoonlijke verhalen over zingeving, toelichting van thema’s uit mijn romans en informatie over lezingen.
Wil je reageren, heb je suggesties? Ik hoor ze graag. En tip me over boeken die je recent hebt gelezen en die je geraakt hebben.
Ik interview graag lezers over hun ervaringen met mijn boeken. Sta je daar voor open? Laat het me weten: wouter@zinenzen.nl  of 06-11332620. Het vraagt een beperkte tijd. Het kan telefonisch.

Rotterdam is mijn stad. Toen ik op mijn zeventiende het ouderlijk huis in de Achterhoek verliet, wilde ik ergens landen. Zowel emotioneel als fysiek. Na omzwervingen landde ik in 1969 in Rotterdam. Al snel voelde ik me verwant met de gehavende stad en met de krachtige overlevingscultuur van de Rotterdammers. Ik woon tegenwoordig aan de grens van Rotterdam, maar voel me nog steeds op een bijzondere manier verbonden met deze stad. Ik woonde in diverse wijken, allereerst in Het Oude Westen. Ik heb mee mogen surfen op de golven van maatschappelijke ontwikkelingen. Via de actiegroep Het Oude Westen met bouwen voor de buurt en in 1970 als woordvoerder van het stakingscomité Arbeidersmacht dat opkwam voor een fatsoenlijke beloning voor het zware werk en voor de waardigheid van de fysieke arbeid.

Een ode aan de inefficiëntie? Hoe zo?

Het boek Rotterdam verscheen vrij recent, in 2022. Met een verward gevoel over de subtitel begon ik te lezen. Een ode aan de inefficiëntie, hoe zo? Rotterdam blinkt toch uit in efficiency? Maar Arjen van Veelen beschrijft met pijn – op een heerlijke poëtische wijze – het tempo waarmee de stad en de economie van Rotterdam zich ontwikkelden. Een moorddadig tempo. Zijn verhaal laat zien hoe de moloch van economisch denken en handelen een liefdeloze verachting heeft voor alles wat de menselijke maat behoeft. Hij laat zien dat technologie ons niet een gemakkelijker leven heeft bezorgd, maar ons opjaagt, nerveus maakt en gevoelens van verlorenheid en eenzaamheid brengt. De samenleving atomiseert, het sociale weefsel wordt aangetast in een niets ontziende jacht op productie, snelheid en consumptie. Met de ontwikkeling van het wereldwijde containervervoer werden haven en stad gescheiden. De stad kwam in een proces van meerdere scheidingen. Zoals de scheiding tussen de ‘haves’ en de ‘haves nots’. Hoog betaalde loonslaven werden de doelgroep, voor de laagbetaalde werkende klassen kwamen er steeds minder woningen beschikbaar; betaalbare woningen vielen ten prooi aan de sloopkogel. Een sloopkogel gedreven door winstbejag. Grote bedrijven, veelal internationaal van karakter, zetten de toon in de ontwikkeling van de stad, de haven, het industriegebied en de omgeving. Rotterdam werd een gesegmenteerde stad, aantrekkelijk voor de moderne tweeverdiener, als het kan jong, maar in ieder geval hoog opgeleid. Onder de reclameslogans van het stadsbestuur en project- en bouwondernemingen gaat een nauwelijks verholen minachting schuil voor de uitvallers van het economische systeem, zo laat Arjen van Veelen zien. De zogeheten ‘Rotterdam-wet’ werd gelanceerd met frasen die bij nader inzien niet hol bleken te zijn, maar gevuld bleken met een toxische brij van racistische vooroordelen. Arjen typeert op enig moment Rotterdam als ‘De hoofdstad van het hokjesdenken’.

Een schrijver gedreven door weemoed

Prachtig is de beschrijving van de monstrueuze afvalproductie van het economisch systeem, onder de titel: ‘Het sentiment van de vuilnisemmer’. In dit soort verhalen toont Arjen van Veelen zich niet enkel een gedegen onderzoeksjournalist, maar ook een poëtisch schrijver gedreven door weemoed naar verloren waarden. Waarden van saamhorigheid, de waarde van het kunnen verstillen en het genieten van rust, en de waarde van een onaangetaste natuur.

Er passeren in het boek beschrijvingen van de gevolgen van een maatschappelijke en bestuurlijke cultuur van wantrouwen en vooroordelen. Zoals in het hoofdstuk over Nadia, een slachtoffer van het toeslagenschandaal en zoals in het reportageachtig verhaal over het woonprotest dat met agressief geweld van de kant van de politie wordt gestopt op last van de burgemeester. Onthullend is het hoofdstuk over het hokjesdenken en het racistisch sentiment van de overheid en de rechterlijke macht naar aanleiding van de opstand tegen de avondklok tijdens corona. Van Veelen beschrijft daarin de woede en de wanhoop achter de opstand. Citaat: ‘…vraag je af waar al dat kruit vandaan komt. Want rellen, Martin Luther King zei het al, verschijnen nooit uit het niets’.

Het leven draait niet om het najagen van geluk of geld

Ahmed – postbode, fietser, marathonloper én verbinder – is een vriend van Arjen. Hij ontmoet hem bij de protesten tegen de sloop van de Tweebosbuurt. Ahmed. Als kind kwam hij naar Europa. Zijn geboorteland was Somaliland. Hij leidt Arjen door de wijken, buurten en langs de vele gezichten van Rotterdam. In één van de laatste hoofdstukken is Arjen met zijn zoontjes bij de marathon om Ahmed toe te juichen. Arjen schrijft een korte ode aan deze man: ‘Hij werd gevormd door tegenslagen. Hij wist dat het leven niet draait om het najagen van geluk of geld. En de beste stormvoorbereiding was niet het klaarzetten van een rugzak survivalspullen waarmee je het bos in kon rennen, maar het verzamelen van mensen om je heen. Een weefsel’

Een mens van vlees en bloed

Aan het slot van dit prachtige boek stelt Arjen vast dat ieder mens wel ergens een misfit is, omdat standaardmaten fabeltjes zijn. In de laatste hoofdstukken beschrijft hij het werk dat hij is gaan doen in de haven. Hij gaat omhoog in een kraanbak en zwevend bedenkt hij: ‘Misschien zou de wereld instorten. (…) Tot die tijd waren wij er nog: mensen, inefficiënten. Wat was onze taak? Mens zijn. De waardigheid hooghouden van die wonderlijke ronde wezens’.

Ik heb het boek ademloos gelezen. In het boek staat Arjen van Veelen als mens van vlees en bloed dicht bij de lezer. Hij toont zichzelf met al zijn twijfels en worstelingen. Hij beperkt zich niet tot zijn rol als journalist, chroniqueur, maar biedt ook een kijk in zijn ziel. Een zoekende ziel. Maar één met optimisme als het gaat om het menselijk vermogen tot verbinding.

ISBN 9789493254183

Lees dit hele Open boek door hier te klikken.

Categorie: Columns, Wouter ter Braake Tags: Achterhoek, Ahmed, Arjen van Veelen, Het sentiment van de vuilnisemmer, hokjesdenken, Oude Westen, Rotterdam, Rotterdam-wet, stakingscomité Arbeidersmacht, tweeverdiener

Lees ook:

  1. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 9 februari 2016
  2. Het jaar 2021 – dag 220 – gevaarlijkgroeten
  3. Het jaar 2025 – dag tien – pro gastarbeider
  4. Wouter ter Braake – van mao tot tao

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Wouter ter Braake

Coach bij Zin en Zen. Rebelse geest met warm hart. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Lezing over boeddhisme in dagelijks leven
  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • 21 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (4)
  • 21 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Thailand – Ontmoeting Arabische sheikh met boeddhistische hoofdmonnik Nah Luang Tempel
    • Taigu – De Boeddha woont in Egmond
    • CPMT bijeenkomst in Nepal
    • Wakker Dier-  procedure tegen drie Boer zoekt vrouw-boeren  
    • Goff – fabels voor fabeldieren (3) – olifant

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.