• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Loes 11 – Vrijheid

Loes 11 – Vrijheid

8 april 2025 door gastauteur

We kunnen stellen dat wij in de westerse wereld vrij zijn. Maar wat betekent vrijheid voor ons? Paulo Coelho (1947) schrijft over vrijheid in zijn boek “De Zahir”:

„Vrijheid is niet dat men geen verplichtingen heeft, maar dat men de mogelijkheid heeft te kiezen, en daarop in te gaan, waarvan men denkt dat het het beste is.”

Bij het maken van keuzes gaat het met name om geestelijke vrijheid. De enige die jouw geestelijke vrijheid in de weg staat, ben je vaak zelf omdat je je gebonden ziet aan regels en conventies. Kan je je daarvan bevrijden? Ik denk niet helemaal, maar als je het wilt proberen is het belangrijk inzicht te krijgen welke verplichtingen, regels en conventies je jezelf oplegt en welke door anderen worden bepaald. De keuze wat je wilt volgen, blijft desondanks bij jou.

Emotionele vrijheid is ook belangrijk, maar ook daar is het inzicht in wat je gelukkig en vrij maakt wezenlijk. Voorop staat dat je mag houden van wie je wilt en van zoveel mensen als je wilt. Ik heb een groot hart waarin geen concurrentie bestaat en ik vond het dan ook laatst weer behoorlijk ergerlijk, dat er vraagtekens werden gezet bij de vriendschap tussen mij en een man, omdat men graag invult dat man+vrouw=seks. Een bekrompen opvatting die mij in mijn vrijheid beperkt.

Recentelijk leverde ook vergeving mij emotionele vrijheid. In het boek “Vrijheid is” van Brandon Bays (1953) staat beschreven hoe vergeving tot bevrijding kan leiden. Bays stelt dat je zonder verongelijkt ego geen gevoelens van wrok of boosheid kunt koesteren. Het is dus de vraag welke winst je denkt te kunnen behalen als je ervoor kiest een ander niet te vergeven en of je echt denk dat je met je boosheid die ander op afstand kunt bestraffen of het bewijs kunt leveren dat jij degene bent die in zijn recht staat? En als je zo zeker weet dat je gelijk hebt, waarom kun je de zaak dan niet laten rusten? Zou je onmacht om een ander te vergeven misschien iets met jezelf te maken kunnen hebben? Spelen latente minderwaardigheidsgevoelens, gekrenkte trots of oud zeer daarbij misschien een rol? Door te vergeven bewijs je jezelf dat je hart (de liefde) veel groter is dan je ego én dat je wel degelijk in staat bent op eigen kracht het verleden van je af te schudden. Ik heb dit gedaan en dit inzicht leidde tot een grote bevrijding en veel positieve energie.

Lichamelijke vrijheid betekent voor mij niet zozeer dat ik overal heen kan reizen. Ik heb in mijn leven veel gereisd, maar ben er steeds meer van overtuigd dat het inderdaad zo is dat de dwaas het geluk in de verte zoekt en het bij de wijze onder zijn schoenzolen groeit. Lichamelijke vrijheid uit zich voor mij daarom meer in fit genoeg zijn om je vrij te kunnen bewegen. Ik werd daarmee weer geconfronteerd toen ik tijdens het schrijven van dit boek door een val de banden van mijn rechtervoet scheurde en zes weken gedwongen was zeer weinig te bewegen.

Merendeels voel ik mij in al de bovengenoemde opzichten vrij en het enige wat mij onvrij maakt, is bezit en dan met name materieel bezit. Na het overlijden van mijn zus heb ik van veel onnodig materieel bezit afstand gedaan, omdat ik niet wilde dat mijn nabestaanden dat eens zouden moeten opruimen. Door het overlijden van mijn ouders kwam er echter weer veel, inclusief een huis, bij. En omdat ik niet graag wil dat bezit mij bezit, heb ik besloten het huis te verkopen.

Tot slot heeft ook Jean Pierre Rawie (zie hoofdstuk 6. “Jaargetijden”) treffende woorden over bezit geschreven:

Waar ik mijn hart aan heb verpand
in mijn verspild verleden,
het ging voorbij, het hield geen stand,
het is als zand vergleden.

Ik heb mij steeds het meest gehecht
aan sterfelijke zaken,
aan dingen die ik nimmer echt
tot mijn bezit kon maken.

Maar alles wat zo dierbaar was
dat ik het heb verloren,
is mij sinds ik het kwijt ben pas
voorgoed gaan toebehoren
.

Uit “Wil je weten wat ik denk?” 2024 geschreven door Loes Dräyer-de Moor. Haar e-boek met korte verhalen en illustraties van Kaito (Kaj Weber) geeft zij gratis aan iedereen die er iets mee denkt te kunnen beginnen. De komende weken plaatsen we op dinsdag afleveringen van de serie.

Categorie: Columns, Geluk, Loes Drayer Tags: 11, Brandon Bays, Emotionele vrijheid, geestelijke vrijheid, Jean Pierre Rawie, Lichamelijke vrijheid, Paulo Coelho, vrijheid, wil je weten wat ik denk?

Lees ook:

  1. Loes 4 – Liefde & Hartstocht
  2. Loes 5 – Loslaten
  3. Loes 9 – Het Scrooge-Moment
  4. Loes 10 – Verantwoordelijkheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.