• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Misbruik van Joriki

Misbruik van Joriki

12 december 2016 door Zeshin van der Plas

Sinds de laatste soap over ongewenste intimiteiten van boeddhistische leraren wil ik een quote kwijt. Door een kookboek te lezen gaat je honger niet over.

Als je alle boeddhistische geschriften uit je hoofd kent dan weet je veel, dan kun je jezelf een ‘boeddhistisch geschiedkundige’ noemen. Maar dan ben je geen boeddhist. Door de dienstregeling van de NS. uit je hoofd te leren kom je ook niet op plaats van bestemming.

En iemand die van jouw donaties kippen koopt is een kippenboer, ook als hij ze vrij laat in het bos, overigens niet erg zakelijk als kippenboer. Het boeddhisme is een praktijk gerichte leer en iemand die dat beoefent is een boeddhist. Binnen het boeddhisme is het niet de bedoeling dat je als een kip zonder kop opvolgt wat er geschreven staat. Je niet laten beïnvloeden door wishful thinking.

Maar begrijpen wat er staat, het je eigen maken. Een leraar kan je daar in aansturen, een leraar is niet iemand die veel weet. Een leraar weet met dat wat hij geleerd heeft kan doen. En, sommige van hen gebruiken hun verworvenheden om te imponeren en aanzien te verwerven. En sommige versieren er vrouwen mee. Toen in 1992 een vriend vroeg of ik hem meditatieles wilde geven had ik binnen een maand vier leerlingen. Ik zag de bui al hangen en liet hen weten dat ik geen les aan vrouwen zou geven. Nou ik heb het geweten. Nu komen er ook vrouwen, twee van mijn beste leerlingen zijn vrouwen. Maar gelukkig zijn binnen onze sangha de mannen in de meerderheid. Het is niet voor niets dat er mannen- en vrouwenkloosters zijn.

Maar om op onze kippenboer terug te komen. Door het boeddhisme te beoefenen ontwikkel je onder anderen Joriki power

Joriki is de macht of kracht die voortkomt uit boeddhistische meditatie. Ze ontstaat wanneer men daijo-meditatie beoefent en zich richt op eenpuntigheid. Dit is meer dan concentratievermogen in de gebruikelijke zin van het woord. Het is een dynamische kracht, die, als die eenmaal gerealiseerd is, je in de meest plotselinge en onverwachte situaties je direct zonder tussenkomst van het denken direct laat handelen. Only doing. Iemand die Joriki heeft ontwikkeld beheerst zijn emoties en is niet langer een slaaf van zijn gedachten. Hij is niet onderhevig aan de invloed van zijn omgeving. Altijd in opdracht van zowel zichzelf als de omstandigheden van zijn leven, is hij in staat om te bewegen met een perfecte vrijheid en gelijkmoedigheid. Ook ontwikkelt het groei van bepaalde paranormale gaven.

Jan Willem van de Wetering schrijft in zijn boek ‘De lege spiegel’:

In de trein stond ik tegen verschillende mensen aangedrukt, onder anderen tegen een vrouw van een jaar of twintig. Ik had haar even aangekeken en gezien hoe mooi ze was, met nogal een wulps lichaam en grote scheve ogen en dik zwart haar. De aandacht te trekken van vrouwen die ik niet ken, had ik altijd beneden mijn waardigheid gevonden; het kan ook zijn dat ik er te verlegen voor was, en ik deed nu ook niets, hoewel ik genoot van het lichaam tegen mij aan. Ik dacht aan de concentratieoefening die ik nu maanden lang beoefend had. Het zou te proberen zijn. Voor ik het wist begon ik diep en langzaam te ademen en zette het beeld van de vrouw stevig vast in mijn gedachten. Ik probeerde nergens anders aan te denken en toen ik wist dat ik een zekere mate van concentratie bereikt had beval ik haar tegen mij aan te drukken. En wonder boven wonder, deed ze het. Ik voelde hoe ze zich zachtjes, onmerkbaar voor de anderen tegen mij aan wreef en ik hoorde haar hijgen. ‘Wat nu’, dacht ik, want het contact deed mijn bloed bruisen. Zal ik haar aanspreken? Zal ik vragen of zij het volgende station uitstapt? We kunnen naar een hotelkamer gaan, ik heb geld genoeg bij me. Vanmiddag kan ik ook naar Kobe, de consul heeft de tijd. Maar mijn opwinding verbrak de concentratie, de vrouw boog zich naar achteren, keek mij verward aan en stapte uit. Mijn huid prikte onder het nylon overhemd en het zweet stond op mijn voorhoofd. “Zwarte magie is ook niets”, dacht ik.

Dus dames en heren, laat je niet als een blinde kip door een charismatische leraar het bed in smoezelen. Binnen het boeddhisme is de les: ‘Op je eigen benen staan, en, als je er dan toch ingestonken bent, duik dan niet in de slachtofferrol, ondanks dat je hem overwicht hebt gegeven was je daar zelf bij. Zie het als een goede les en zie er maar mee om te gaan. Wraakacties helpen niemand. Blijf bij je zelf en zoek hulp bij een deskundige.

Columnisten hebben binnen de grenzen van fatsoen de vrijheid in het BD op hun eigen wijze hun mening te geven over kwesties. In dit geval over de demonstratie tegen Sogyal Rinpoche, op 16 november 2016 in Amsterdam. Het standpunt van de redactie is dat elke vorm van misbruik door een boeddhistische leraar verwerpelijk is en bestraft zou moeten worden.

 

 

Categorie: Columns, Mensenrechten, Misbruik, Onderwijs, Zeshin van der Plas Tags: misbruik, sangha's

Lees ook:

  1. Het jaar 2020 – dag 66 – gedragverklaring
  2. Helena, moeder van achttien jongens
  3. Isabella van Vliet over misbruik binnen Shambhala – ‘ik zal niet langer zwijgen’
  4. Duits onderzoek naar onder meer misbruik in boeddhistische gemeenschappen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Joseph Roth messcherpe kroniekschrijver van de chaos
    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)
    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.