• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Een ander groot ego aan de macht (2)

Een ander groot ego aan de macht (2)

18 november 2016 door Ksaf Vandeputte

De nieuwe populistische politici die aan de macht komen spelen zeer gewiekst in op de angsten van veel mensen. Angst voor terrorisme, voor de enorme migratiestromen, en een vage angst voor de macht van anonieme aandeelhouders van multinationals en banken. Die beslissen immers met een vingerknop of we nog een job zullen hebben en welke toekomstperspectieven onze afbrokkelende welvaartsstaat nog heeft.

Ook ons verleden raken we kwijt. Het oude morele gezag van kerk en staat is er niet meer, en politici die een nieuw moreel gezag zouden kunnen belichamen, zijn zeldzaam. En vooral: de oude samenhorigheid en solidariteit die ons opving als we arm, ziek of oud werden, verdampt in de hitte van een opgefokte wedloop naar individueel succes, geluk en rijkdom. De neoliberale mythe van ‘je kan het zelf maken, leun niet op anderen.’ Onze moeizaam opgebouwde voorzieningen, rechten en vrijheden worden traag en geruisloos ondermijnd zodat we terugvallen op de Darwins wet dat enkel de sterkste overleeft. In feite bedoelde Darwin, vrij boeddhistisch, dat enkel de best aangepaste overleeft. Als je dat vernauwt tot enkel de sterkste overleeft, krijg je de harde, afstandelijke levensstijl die ons momenteel eenzaam, kwaad en bang maakt. Onze diepste ervaring als westerling is machteloosheid.

Vanuit een boeddhistisch perspectief zijn vele neoliberale waarden bijzonder fundamentele vormen van onwetendheid: we ontkennen dat we wezenlijk afhankelijk zijn van onze leefsituatie, van onze planeet, van klimaat en lucht en water. En van onze medemens, is die welwillend of vijandig, wil die ons bijstaan of vernietigen?

De populistische politici spelen ook handig in op de onmacht van de oude elite die niet hoort hoe luid de roep is om de op hol geslagen globalisering tegen te gaan. Om weer kleinschaliger te gaan leven, om oude waarden in ere te herstellen, om een basisveiligheid te garanderen. Veel mensen verlangen naar een sterke leidersfiguur, en populistische politici belichamen bij uitstek dat autoritaire, die schaamteloze belofte dat ze alles op orde zullen krijgen.

Ook de nieuwe meer autoritaire leiders zullen stranden op de anonieme economische en financiële machten. Die zijn op hun beurt blind en onbekwaam om een koers te bepalen. Zelfs de beurskoersen worden door niemand meer begrepen. In feite zijn het processen die gestuurd worden door computers omdat de mens niet meer in staat is om snel genoeg te reageren op de voortdurend fluctuerende geldstromen. Onze economie is letterlijk blind, er is geen plan of doel, behalve winst op korte termijn.

Volgens de boeddhistische psychologie zijn er eenendertig werelden of bestaanssferen. De wereld van de peta’s of ‘hongerige geesten’ is een van de vier ‘pijnlijke werelden.’ De hongerige geest is een goede metafoor voor de westerse mens die meer en meer ontredderd is, die zijn leven niet meer rustig kan beschouwen en terugvalt op primaire emoties zoals angst en woede. Zodat hij zich voortdurend probeert te verlossen van die fundamentele, existentiële pijn door onrealistische verlangens na te jagen. Zo is het onrealistisch verlangen van speculanten de mythe dat je steeds meer winst kan maken zonder enige reële bijdrage te leveren aan de economie. Zij zullen ons in steeds grotere crisissen storten.

Individueel kan boeddhisme helpen om fundamentele en positieve waarden te blijven propageren: innerlijke rust in plaats van materiële dingen najagen, eenvoud en soberheid in plaats van veelheid, samenwerken in plaats van individualisme, en vooral: het geloof in een diepe, helende onderstroom in ons leven in plaats van eenzaamheid en angst.

Collectief kan boeddhisme helpen om niet duaal te reageren. Zo is niet alles wat rechts is per definitie te veroordelen of wat links is positief. Niet alle migranten verrijken onze samenleving, net zomin als autochtonen dat per definitie doen. Niet alle boeddhisten verrijken onze samenleving, toch niet zij die op het meditatiekussen blijven zitten. Soms moeten we zachtmoedig maar duidelijk onze stem verheffen. Ook hier kunnen we fundamentele en positieve waarden blijven propageren: wijsheid vinden we als we zowel inzicht als mededogen realiseren. Wijsheid vinden we op de Middenweg tussen schijnbaar duale keuzen. Ook van Donald Trump zal blijken dat hij bepaalde positieve dingen realiseert. Als is het maar rekening houden met hoe bang en ontredderd de blanke man is.

Foto Marieke de Groot.

 

 

Categorie: Columns, Economie, Geluk, Politiek Tags: Economie, pijnlijke werelden, populist, wist, zekerheid

Lees ook:

  1. Ujukarin – Van zafu-zitter naar zuivere zakenman (2 en slot)
  2. De gouden teerling is geworpen (2) – economie en onderwijs
  3. Spoorlijn gaat Tibet met Nepal verbinden
  4. Milieudefensie – ‘Stel klimaatbeleid niet uit, maar kies voor duurzaam herstel’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    18 november 2016 om 13:51

    “Zij zullen ons in steeds grotere crisissen storten.”

    Een grotere crisis dan de huidige bestaat niet. Plus 2 graden Celsius opwarming (t.o.v. pre-industriële tijdperk) is onafwendbaar met de hoeveelheid CO2 (400 ppm -parts per million) die er NU al in de lucht zit. En er gaat komende decennia nog heel wat bijkomen. De opwarming veroorzaakt massale ijssmelt en uitzetting van het volume van de oceanen. En afsterving van het zee-leven. En toenemende neerslag in Europa, slecht voor de oogst. En toenemende droogte in o.m. Arabië en Afrika, ook slecht voor de oogst. En toenemende weersextremen zoals orkanen of vijf dagen achter elkaar 30 graden Celsius in september in NL en België. Het gebeurt allemaal NU, as we speak. Het is allemaal bekend en op te zoeken voor wie het interesseert.

    De crisis is dat de natuurlijke habitat een fundamenteel vijandige plek is geworden. Het is de belangrijkste reden dat mensen massaal migreren. En dit is nog maar het begin.

    Individueel en/of collectief boeddhisme helpt geen zier. Het enige dat helpt is naar de stembus gaan zodra je de kans krijgt om de risico’s enigszins te temperen. In USA heeft de helft van de bevolking die kans niet benut. Van de andere helft heeft iets minder dan de helft voor Trump gekozen. Zo banaal zitten de dingen dus in elkaar: de natuurwetten gaan hun gang zonder aanzien des persoons, de mensen halen er hun schouders over op. Met “niet-duaal reageren” en “positieve waarden propageren” (jouw woorden) heeft dat allemaal niet te maken. Neemt niet weg dat beide van pas kunnen komen als over een paar jaar de Belgische en Nederlandse delta in de rug wordt overspoeld door heel veel (rivier)water. Terwijl aan de voorkant de zeespiegel stijgt. Maak je vaderborst maar nat, het gaat voor je kinderen een zeer natte boel worden. Trump is peanuts, een collectieve afleidingsmanoeuvre.

  2. nic_schrijver zegt

    18 november 2016 om 16:46

    Het helpt geen zier tegen angst en ontreddering om artikel nummer oneindig daarover te schrijven.
    Oplossingen zoals kijken in je omgeving wat je kunt doen tegen die angst zouden meer helpen.
    Dat is waar maatschappelijkwerk en psychotherapie aan bij zouden moeten dragen.

  3. Kay zegt

    19 november 2016 om 07:56

    De primaire egoïstische ontwikkeling voor de bevrediging van zijn verlangens met al haar zonden, geweld en grofheden zouden in geen enkel geval bezien behoren te worden als een kwaad of als een fout van de natuur. Het vinden van zijn eigen individualiteit in een overheersend massabewustzijn en totaal overgeleverd aan een werktuiglijke natuur zijn, is een noodzakelijke stap in de evolutie. Het is een noodzakelijke stap in het vinden van zijn eigen kracht, capaciteiten, geluk en mogelijkheden. Totdat hij zijn individualiteit, persoonlijkheid, zijn eigen capaciteiten heeft ontwikkeld, is hij niet fit genoeg voor verdere en grotere ontwikkelingen.

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.