• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Een ander groot ego aan de macht (2)

18 november 2016 door Ksaf Vandeputte

De nieuwe populistische politici die aan de macht komen spelen zeer gewiekst in op de angsten van veel mensen. Angst voor terrorisme, voor de enorme migratiestromen, en een vage angst voor de macht van anonieme aandeelhouders van multinationals en banken. Die beslissen immers met een vingerknop of we nog een job zullen hebben en welke toekomstperspectieven onze afbrokkelende welvaartsstaat nog heeft.

Ook ons verleden raken we kwijt. Het oude morele gezag van kerk en staat is er niet meer, en politici die een nieuw moreel gezag zouden kunnen belichamen, zijn zeldzaam. En vooral: de oude samenhorigheid en solidariteit die ons opving als we arm, ziek of oud werden, verdampt in de hitte van een opgefokte wedloop naar individueel succes, geluk en rijkdom. De neoliberale mythe van ‘je kan het zelf maken, leun niet op anderen.’ Onze moeizaam opgebouwde voorzieningen, rechten en vrijheden worden traag en geruisloos ondermijnd zodat we terugvallen op de Darwins wet dat enkel de sterkste overleeft. In feite bedoelde Darwin, vrij boeddhistisch, dat enkel de best aangepaste overleeft. Als je dat vernauwt tot enkel de sterkste overleeft, krijg je de harde, afstandelijke levensstijl die ons momenteel eenzaam, kwaad en bang maakt. Onze diepste ervaring als westerling is machteloosheid.

Vanuit een boeddhistisch perspectief zijn vele neoliberale waarden bijzonder fundamentele vormen van onwetendheid: we ontkennen dat we wezenlijk afhankelijk zijn van onze leefsituatie, van onze planeet, van klimaat en lucht en water. En van onze medemens, is die welwillend of vijandig, wil die ons bijstaan of vernietigen?

De populistische politici spelen ook handig in op de onmacht van de oude elite die niet hoort hoe luid de roep is om de op hol geslagen globalisering tegen te gaan. Om weer kleinschaliger te gaan leven, om oude waarden in ere te herstellen, om een basisveiligheid te garanderen. Veel mensen verlangen naar een sterke leidersfiguur, en populistische politici belichamen bij uitstek dat autoritaire, die schaamteloze belofte dat ze alles op orde zullen krijgen.

Ook de nieuwe meer autoritaire leiders zullen stranden op de anonieme economische en financiële machten. Die zijn op hun beurt blind en onbekwaam om een koers te bepalen. Zelfs de beurskoersen worden door niemand meer begrepen. In feite zijn het processen die gestuurd worden door computers omdat de mens niet meer in staat is om snel genoeg te reageren op de voortdurend fluctuerende geldstromen. Onze economie is letterlijk blind, er is geen plan of doel, behalve winst op korte termijn.

Volgens de boeddhistische psychologie zijn er eenendertig werelden of bestaanssferen. De wereld van de peta’s of ‘hongerige geesten’ is een van de vier ‘pijnlijke werelden.’ De hongerige geest is een goede metafoor voor de westerse mens die meer en meer ontredderd is, die zijn leven niet meer rustig kan beschouwen en terugvalt op primaire emoties zoals angst en woede. Zodat hij zich voortdurend probeert te verlossen van die fundamentele, existentiële pijn door onrealistische verlangens na te jagen. Zo is het onrealistisch verlangen van speculanten de mythe dat je steeds meer winst kan maken zonder enige reële bijdrage te leveren aan de economie. Zij zullen ons in steeds grotere crisissen storten.

Individueel kan boeddhisme helpen om fundamentele en positieve waarden te blijven propageren: innerlijke rust in plaats van materiële dingen najagen, eenvoud en soberheid in plaats van veelheid, samenwerken in plaats van individualisme, en vooral: het geloof in een diepe, helende onderstroom in ons leven in plaats van eenzaamheid en angst.

Collectief kan boeddhisme helpen om niet duaal te reageren. Zo is niet alles wat rechts is per definitie te veroordelen of wat links is positief. Niet alle migranten verrijken onze samenleving, net zomin als autochtonen dat per definitie doen. Niet alle boeddhisten verrijken onze samenleving, toch niet zij die op het meditatiekussen blijven zitten. Soms moeten we zachtmoedig maar duidelijk onze stem verheffen. Ook hier kunnen we fundamentele en positieve waarden blijven propageren: wijsheid vinden we als we zowel inzicht als mededogen realiseren. Wijsheid vinden we op de Middenweg tussen schijnbaar duale keuzen. Ook van Donald Trump zal blijken dat hij bepaalde positieve dingen realiseert. Als is het maar rekening houden met hoe bang en ontredderd de blanke man is.

Foto Marieke de Groot.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Economie, Geluk, Politiek Tags: Economie, pijnlijke werelden, populist, wist, zekerheid

Lees ook:

  1. Ujukarin – Van zafu-zitter naar zuivere zakenman (2 en slot)
  2. TV – Jan Bor meten is weten (2)- de economie
  3. Spoorlijn gaat Tibet met Nepal verbinden
  4. POPULIST

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    18 november 2016 om 13:51

    “Zij zullen ons in steeds grotere crisissen storten.”

    Een grotere crisis dan de huidige bestaat niet. Plus 2 graden Celsius opwarming (t.o.v. pre-industriële tijdperk) is onafwendbaar met de hoeveelheid CO2 (400 ppm -parts per million) die er NU al in de lucht zit. En er gaat komende decennia nog heel wat bijkomen. De opwarming veroorzaakt massale ijssmelt en uitzetting van het volume van de oceanen. En afsterving van het zee-leven. En toenemende neerslag in Europa, slecht voor de oogst. En toenemende droogte in o.m. Arabië en Afrika, ook slecht voor de oogst. En toenemende weersextremen zoals orkanen of vijf dagen achter elkaar 30 graden Celsius in september in NL en België. Het gebeurt allemaal NU, as we speak. Het is allemaal bekend en op te zoeken voor wie het interesseert.

    De crisis is dat de natuurlijke habitat een fundamenteel vijandige plek is geworden. Het is de belangrijkste reden dat mensen massaal migreren. En dit is nog maar het begin.

    Individueel en/of collectief boeddhisme helpt geen zier. Het enige dat helpt is naar de stembus gaan zodra je de kans krijgt om de risico’s enigszins te temperen. In USA heeft de helft van de bevolking die kans niet benut. Van de andere helft heeft iets minder dan de helft voor Trump gekozen. Zo banaal zitten de dingen dus in elkaar: de natuurwetten gaan hun gang zonder aanzien des persoons, de mensen halen er hun schouders over op. Met “niet-duaal reageren” en “positieve waarden propageren” (jouw woorden) heeft dat allemaal niet te maken. Neemt niet weg dat beide van pas kunnen komen als over een paar jaar de Belgische en Nederlandse delta in de rug wordt overspoeld door heel veel (rivier)water. Terwijl aan de voorkant de zeespiegel stijgt. Maak je vaderborst maar nat, het gaat voor je kinderen een zeer natte boel worden. Trump is peanuts, een collectieve afleidingsmanoeuvre.

  2. nic_schrijver zegt

    18 november 2016 om 16:46

    Het helpt geen zier tegen angst en ontreddering om artikel nummer oneindig daarover te schrijven.
    Oplossingen zoals kijken in je omgeving wat je kunt doen tegen die angst zouden meer helpen.
    Dat is waar maatschappelijkwerk en psychotherapie aan bij zouden moeten dragen.

  3. Kay zegt

    19 november 2016 om 07:56

    De primaire egoïstische ontwikkeling voor de bevrediging van zijn verlangens met al haar zonden, geweld en grofheden zouden in geen enkel geval bezien behoren te worden als een kwaad of als een fout van de natuur. Het vinden van zijn eigen individualiteit in een overheersend massabewustzijn en totaal overgeleverd aan een werktuiglijke natuur zijn, is een noodzakelijke stap in de evolutie. Het is een noodzakelijke stap in het vinden van zijn eigen kracht, capaciteiten, geluk en mogelijkheden. Totdat hij zijn individualiteit, persoonlijkheid, zijn eigen capaciteiten heeft ontwikkeld, is hij niet fit genoeg voor verdere en grotere ontwikkelingen.

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 februari 2021
    Volle Maan chant (online)
  • 28 februari 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 28 februari 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 1 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 3 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Zó ontken je het klimaatvraagstuk óók. Dat kan anders!

gastauteur - 9 februari 2021

De crisis lijkt te groot, te massief om door de massa’s goed begrepen te kunnen worden. Let wel, het staat hier goed, die massa’s mensen zijn niet dom, er is niets neerbuigends bedoeld, maar de omvang van de problemen en de belangenstrijd er omheen zijn dermate groot dat begrip en theorie moeilijk ‘populair’ te maken zijn. Alleen maar roepen dat het ‘heel erg’ is, motiveert ook niet echt. En dan nog de (on)kosten van de benodigde maatregelen, wie draait ervoor op?

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • De grenzeloze ruimte tussen de woorden
  • Het jaar 2021 – dag 57 – gekapteharen
  • Saudade met tijm en boog
  • Vrijdag zindag (16) – Ware versies
  • Bitter Winter – ‘Ook vrouwen stelselmatig verkracht in Tibetaanse heropvoedingskampen’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens