• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Quo vadis, Taigu?

Quo vadis, Taigu?

3 oktober 2016 door Jules Prast

Taigu kiest een onbekende weg het bos in. Ergens daar moeten geestverwanten huizen, ook al spreken zij een vreemde taal.

Op een kruispunt van wegen gaf Taigu gehoor aan de stem van zijn hart.

Hij koos een weg waarvan hij wist dat deze hem uit de richting zou brengen van meer van hetzelfde.

Zou hij verdwalen in het bos? Taigu vertrouwde erop dat hij ook daar wel een weg zou weten te vinden. Zou hij eten weten te vinden? Hoe zouden krekels smaken?

Wat had hij geleerd? Dood de boeddha, wanneer deze je in de weg zit. Ook Amida? Ja, vast ook deze. En hij dumpte Amida ter plekke.

Taigu hervatte de boeddhaweg. Ergens in dat bos moesten geestverwanten huizen, ook al spraken zij een vreemde taal.

Van een bevriende restauranthouder thuis had hij een briefje meegekregen met de naam van de persoon die hij zocht voor advies over zijn grote twijfel. Maar de restauranthouder was tweede generatie, dus Taigu wist niet zeker of het briefje correct gespeld was.

Voor de zekerheid had hij ook een artikel uit een blad meegenomen, dat zijn twijfel had aangewakkerd. Maar dat was in het Engels en hij wist niet of ze dat hier wel zouden kunnen spreken.

Taigu grinnikte om een herinnering toen hij nog geen Taigu heette. Hij was voor zijn werk in een drukke stad in China. Zijn chauffeur en tolk was weg toen hij uit het gebouw kwam waar hij zijn afspraak had gehad. Daar stond Taigu met zijn mond vol tanden. De chauffeur dook na een tijdje gelukkig weer op; hij reed rondjes om het gebouw heen nadat hij door de verkeerspolitie was weggestuurd.

Dat plotselinge gevoel van het onbekende, dat had hij nu weer. Of droomde hij maar wat voor zich uit? Zou dit uitmaken? Als je niet van de weg af kunt raken, kun je dit dan ook niet in je dromen?

Maar Taigu wist niet meer of hij niet van de weg af kon raken. Tegenwoordig dacht hij vaker van wel dan van niet. Terug dus naar de basis. Hij probeerde of hij nog op de acht stappen van de weg kon komen, maar hij kwam niet ver. Dat zou wel geen goede indruk maken hier.

Maar goed, het moest maar eens gebeuren, een verandering van perspectief. Dat kon hem toch alleen maar rijker maken? Bovendien was dat gevoel al langer op een dwaalspoor te zitten, van onbehaaglijk nu ondraaglijk geworden.

Hij dumpte ook nog wat andere overtollige ballast uit zijn rugzak en zette de eerste stap van zijn nieuwe geestelijke reis, vast voornemens aan niets of niemand verantwoording af te leggen.

Taigu wiste zich het zweet van het voorhoofd. Het was warm hier, ook met hoed op uit de zon. Zijn zwarte schort was in een mum van tijd doorweekt geraakt. Dat schort had hij maar om gehouden, als een soort bewijs van identificatie dat hij om zijn nek droeg. Maar hij voelde zich er nu al mal in.

Quo vadis, Taigu? Wanneer zou hij terugkeren naar zijn oude omgeving? Hij wist het oprecht niet. Na een tijdje lopen vervloog de vraag vanzelf naarmate het schelle gekwetter van de vogels in de bomen hoog boven hem en de andere geluiden van het woud bezit namen van zijn zinnen.

Categorie: Columns, Jules Prast Tags: ballast, dromen, onbekend, rugzak, weg

Lees ook:

  1. Het jaar 2017 – de tweehonderdennegentiende dag – drukdromen
  2. Het jaar 2018 – de tweehonderdenvijfentwintigste dag – droomgeluk
  3. The maingate
  4. Het jaar 2020 – dag 187 – broodjes

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.