• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Gooood-evening boeddhisten in de Lage Landen

Gooood-evening boeddhisten in de Lage Landen

28 september 2016 door Joop Ha Hoek

Chef trof de man die hij al meerdere malen had ontmoet op straat buiten de hal van de Kloosterbunker. Vorige week ontmoette hij de man ook, jij speelt toch gitaar, zei deze toen. Chef ontkende dat, maar de man geloofde hem niet.  De man vertelde dat hij een huis vol gitaren had maar geen snaar kon beroeren, geen noot kon lezen. Hij zocht een langzame leraar, Chef had ooit verteld dat hij gitaar speelde, zei de man.

Vandaag ging het over roken. De man rolde een shaggie  met tabak uit een buidel en in een vloeitje van Mascotte. Chef moest aan zijn vader denken die dat ook deed. Als kind werd hij er op uit gestuurd om een pakje zware shag van de Weduwe voor zijn vader te kopen. Enkele malen per week. Rook jij ook, vroeg de man aan Chef. Chef zei in zijn pubertijd twee pakjes sigaretten van tien stuks elk- Runner en Silky gerookt te hebben. Wanneer ben je er mee gestopt, vroeg de man. Na het tweede pakje, zei Chef, wat een gore troep. Jij speelt toch gitaar, vroeg de man.

Chef reed door Bunkerstad, langs de Rotte en zag hoe het water ondanks de stevige wind vrijwel rimpelloos was, maar wel donker. Chef zag hoe het water van de Maas donker en rimpelloos was. God, wat houdt hij van Bunkerstad. Hij zat op een bankje bij Dennis en at daar een van zijn broodjes. Dennis is zwart als roet en noemt elke blanke baas. Vanaf het bankje viel het Chef op dat er zo veel lange vrouwen en meiden langsliepen en fietsten. Hij zag ze later ook in de stad. Heel lang. Fietsend met een krat voorop het frame, met boodschappen en zo. De moeder van Chef was ooit zelf een meisje en reed op de fiets door de stad. Chef heeft haar alleen als moeder gekend. Zijn opa naar wie hij vernoemd is zou nu 127 jaar oud zijn geweest. Hij is niet echt dood omdat Chef hem  gekend heeft en regelmatig over hem praat. Opa leerde Chef fietsen toen hij zes jaar oud was. Opa had van zes oude fietsen een nieuwe gemaakt en liep hard achter zijn fietsende kleinzoon aan tot het kleinkind harder ging dan opa, de wijde wereld in.

Natuurgraf van Grietje.

Chef is nu zelf in de winter van zijn leven. Hij heeft zes graven in eeuwigdurend beheer op een prachtige begraafplaats in Beekbergen, op de Veluwe. Drie ervan zijn gevuld met de resten van zijn Friese overgrootouders en zijn moeder Grietje. Zijn moeder vertelde vaak over haar grootouders, de overgrootouders van Chef. Er zijn weinig getuigen over die de overgrootouders gekend hebben. Zo gaat alles voorbij en sterven ook herinneringen uit. Is dat erg?

Chef is blij dat hij nog kan verhalen over dierbare familieleden. Straks, als de winter invalt en het sneeuwt en alles is bedekt en ook de voetsporen geëgaliseerd en de bomen kaal en de planten bevroren leven alleen de levenden nog. Dan is er alleen de toekomst en zijn zelfs de herinneringen dood. En de graven vol.

Joop Hoek eigen graf BeekbergenBIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen Chef corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren.

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: Dennis, gitaar, Maas, Rotte, Rotterdam

Lees ook:

  1. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
  2. Gitarist Sjoerd Plak ziet het boeddhisme als een bonus
  3. Het jaar 2018 – de driehonderdentweeentwintigste dag – poes op hoofd
  4. Het jaar 2021 – dag 230- kleingeluk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
10 dec
Meditatiedag “De vier verblijfplaatsen van het hart”
10 dec 23
10 dec
Tibet festival in Amsterdam
10 dec 23
10 dec
Medicijnboeddha ceremonie
10 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Tolerantie: verbinding is alleen mogelijk met zelfkritiek

    Kees Moerbeek - 3 december 2023

    Ondanks het feit dat het begrip in de loop van de geschiedenis verschillende betekenissen kreeg, bleef de grondbetekenis herkenbaar. Kort en bondig noemt Schuyt tolerantie op bladzijde 8: ‘de onderdrukking van de neiging anderen te onderdrukken.’

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • ‘EU maakt geen einde aan dierenleed verre veetransporten’
    • VrijdagZindag – Geloof het – of niet…
    • Haiku op haiku: tussen Japan, China en India
    • Het jaar 2023 – dag 341 – haat
    • Wat de wereldliteratuur ons kan leren

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.