• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Gooood-evening boeddhisten in de Lage Landen

Gooood-evening boeddhisten in de Lage Landen

28 september 2016 door Joop Ha Hoek

Chef trof de man die hij al meerdere malen had ontmoet op straat buiten de hal van de Kloosterbunker. Vorige week ontmoette hij de man ook, jij speelt toch gitaar, zei deze toen. Chef ontkende dat, maar de man geloofde hem niet.  De man vertelde dat hij een huis vol gitaren had maar geen snaar kon beroeren, geen noot kon lezen. Hij zocht een langzame leraar, Chef had ooit verteld dat hij gitaar speelde, zei de man.

Vandaag ging het over roken. De man rolde een shaggie  met tabak uit een buidel en in een vloeitje van Mascotte. Chef moest aan zijn vader denken die dat ook deed. Als kind werd hij er op uit gestuurd om een pakje zware shag van de Weduwe voor zijn vader te kopen. Enkele malen per week. Rook jij ook, vroeg de man aan Chef. Chef zei in zijn pubertijd twee pakjes sigaretten van tien stuks elk- Runner en Silky gerookt te hebben. Wanneer ben je er mee gestopt, vroeg de man. Na het tweede pakje, zei Chef, wat een gore troep. Jij speelt toch gitaar, vroeg de man.

Chef reed door Bunkerstad, langs de Rotte en zag hoe het water ondanks de stevige wind vrijwel rimpelloos was, maar wel donker. Chef zag hoe het water van de Maas donker en rimpelloos was. God, wat houdt hij van Bunkerstad. Hij zat op een bankje bij Dennis en at daar een van zijn broodjes. Dennis is zwart als roet en noemt elke blanke baas. Vanaf het bankje viel het Chef op dat er zo veel lange vrouwen en meiden langsliepen en fietsten. Hij zag ze later ook in de stad. Heel lang. Fietsend met een krat voorop het frame, met boodschappen en zo. De moeder van Chef was ooit zelf een meisje en reed op de fiets door de stad. Chef heeft haar alleen als moeder gekend. Zijn opa naar wie hij vernoemd is zou nu 127 jaar oud zijn geweest. Hij is niet echt dood omdat Chef hem  gekend heeft en regelmatig over hem praat. Opa leerde Chef fietsen toen hij zes jaar oud was. Opa had van zes oude fietsen een nieuwe gemaakt en liep hard achter zijn fietsende kleinzoon aan tot het kleinkind harder ging dan opa, de wijde wereld in.

Natuurgraf van Grietje.

Chef is nu zelf in de winter van zijn leven. Hij heeft zes graven in eeuwigdurend beheer op een prachtige begraafplaats in Beekbergen, op de Veluwe. Drie ervan zijn gevuld met de resten van zijn Friese overgrootouders en zijn moeder Grietje. Zijn moeder vertelde vaak over haar grootouders, de overgrootouders van Chef. Er zijn weinig getuigen over die de overgrootouders gekend hebben. Zo gaat alles voorbij en sterven ook herinneringen uit. Is dat erg?

Chef is blij dat hij nog kan verhalen over dierbare familieleden. Straks, als de winter invalt en het sneeuwt en alles is bedekt en ook de voetsporen geëgaliseerd en de bomen kaal en de planten bevroren leven alleen de levenden nog. Dan is er alleen de toekomst en zijn zelfs de herinneringen dood. En de graven vol.

Joop Hoek eigen graf BeekbergenBIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen Chef corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: Dennis, gitaar, Maas, Rotte, Rotterdam

Lees ook:

  1. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
  2. Gitarist Sjoerd Plak ziet het boeddhisme als een bonus
  3. Het jaar 2018 – de driehonderdentweeentwintigste dag – poes op hoofd
  4. Het jaar 2021 – dag 230- kleingeluk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 25 mei 2022
    Meditatiegroep Bloemendaal
  • 25 mei 2022
    Meditatiegroep Bloemendaal
  • 26 mei 2022 - 29 mei 2022
    Hemelvaartretraite Schoonheid van Zijn
  • 27 mei 2022 - 29 mei 2022
    'Gezond leven, natuurlijk sterven'
  • 28 mei 2022
    Green Tara Practice morning
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

‘Yatra naar Majjhimadesa – een pelgrimsreis naar het Middenland’.

Guy E. Dubois - 24 mei 2022

De Majjhimadesa was de broedkamer van de Dhamma —de Leer van de Boeddha’s. Het is het gebied waar de Boeddha geboren werd, waar hij tot Zelfrealisatie kwam, waar hij predikte en het parinibbana bereikte. In Boeddha’s tijd waren overgrote delen van het Middenland bedekt met junglevegetatie. De fauna was veelzijdig en bestond o.m. uit leeuwen, tijgers, herten, olifanten en neushoorns.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Het jaar 2022 – dag 143 – spijt
  • ‘Yatra naar Majjhimadesa – een pelgrimsreis naar het Middenland’.
  • ‘China gebruikt sport om mensenrechtenschendingen te legitimeren’
  • ER blokkeert industriespoorlijn en toegangswegen in havengebied Rotterdam
  • Boeken – omdat we hier niet genoeg over praten

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens