• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 25 januari 2016

Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 25 januari 2016

25 januari 2016 door Joop Ha Hoek

We hoorden en zagen het vorige week gebeuren. De chef was bezig inkomende berichten te beoordelen op nieuwswaarde toen we hem ‘allemachtig’ hoorden mompelen. We keken mee over zijn schouder en lazen: Steeds minder mensen sterven in Nederland in een hospice door bezuinigingen. De hospices, waar zwaar zieke mensen de laatste periode van hun leven door kunnen brengen om in een liefdevolle omgeving te mogen sterven, hebben grote moeite met de financiering sinds ze niet meer betaald worden vanuit de AWBZ maar door de ziektekostenverzekeraars. Wij, van de redactie, hebben het al eerder gezegd: opheffen die ziektekostenverzekeraars en een systeem invoeren dat gebaseerd is op empathie en compassie en niet op winst en zakkenvullen. En mensen buitensluiten.

Even later hoorden we de chef ‘atternooi’ mompelen toen hij berichten bekeek waarin stond dat een op de zes Nederlanders onder de armoegrens leeft (in België een op de zeven), mensen die steeds verder in de stront wegzakken omdat ze van hun loon of uitkering niet rond kunnen komen door de hoge huren, eigen bijdrage ziektekostenverzekeraars en zo meer. En dat in ontwikkelde landen als Nederland en België, zeiden we tegen de chef. Het is een schande dat er voedselbanken nodig zijn om mensen in leven te houden, antwoordde hij.

De chef kwam weer in rust en begon teksten in te kloppen. Dalai Lama naar Amerika voor prostaatbehandeling, tikte hij. Opeens viel hij stil. Naar Amerika, zei hij hardop. Naar Amerika? We kwamen rond hem staan. Hebben ze geen goeie ziekenhuizen en chirurgen in India, waar de Dalai Lama woont? Wie betaalt die behandeling en verblijf van deze monnik in de Mayakliniek in Rochester, Minnesota, VS? En hoe zit het met de milieuvervuiling als er weer een ton verbrande kerosine door zo’n trip in de lucht terecht komt? Waarom krijgt de ene boeddhist een voorkeursbehandeling en de andere niet?

Het is niet zo dat de Dalai Lama in zijn eentje op het vliegtuig stapt, in de USA uit de zilveren vogel stapt, er de trein neemt en naar de kliniek reist. Nee, de Dalai Lama heeft lijfwachten die meevliegen en hem beschermen tegen zijn vijanden, binnen en buiten boeddhistische circuits. De Dalai Lama heeft in India een secretariaat, een hofhouding, koks en personeel die hem het leven zo fijn mogelijk maken. We weten niet of de Dalai Lama een eigen vliegtuig heeft, dat konden we niet vinden op zijn site. Naar Amerika, zei de chef nogmaals. Zou een gewone boeddhistische monnik in India ook die mogelijkheid hebben, vroegen we met het antwoord al in onze broekzak. Ben je mesjogge, zei de chef, we hebben allemaal de boeddhanatuur, maar we zijn niet allemaal gelijk als boeddhist.

Vergeet Thich Nhat Hanh niet, zeiden we tegen de chef. Hier op de redactie hebben we  hoofdschuddend de berichtgeving over de Vietnamese boeddhistische leraar gevolgd. In november 2014 kreeg Thay, zoals deze monnik door zijn volgelingen wordt genoemd, in een ziekenhuis in Bordeaux waar hij was opgenomen, een hersenbloeding. Spreken kon de monnik niet meer of nauwelijks. Na een maandenlang verblijf en behandeling in een Frans ziekenhuis werd de monnik, negenentachtig jaar oud, in een privéjet van een vriend naar een ziekenhuis in San Francisco gevlogen, waar hij verder zou worden behandeld. Monniken en nonnen begonnen een schooitocht om de honderdduizenden dollars, die de behandeling ging kosten, bij elkaar te sprokkelen. Thay is inmiddels weer thuis, in zijn centrum Plum Village in de Dordogne in Frankrijk. Uit de berichtgeving door zijn organisatie is niet af te leiden of de behandeling in de VS tot enige verbetering heeft geleid. Maar daar gaat het ook niet om.

Twee boeddhistische monniken, bejaarde mannen van tachtig en negenentachtig jaar oud, aan het eind van hun leven, zonder eigen vermogen, nemen we aan, die zich zaken kunnen veroorloven die voor een andere, we schrijven expres niet gewone boeddhist,  niet zijn weggelegd. Waarom? Hecht een man van 89 zo aan het leven, of is het zijn organisatie er alles aan gelegen om het boegbeeld van Plum Village in leven te houden. Is het liefde die wel een centje mag kosten? We weten het niet en willen het ook niet weten. We weten wel dat alles wat vorm heeft onderhevig is aan verval, aan aftakeling. En dat mensen en dingen komen en gaan. En dat de ene boeddhist het beter voor elkaar heeft dan de andere.

 

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: armoede, dood, honger, Hospice, joop hoek, kuudmurning

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 92 – hosjoop
  2. Het jaar 2024 – dag 261 – zilverenvogel
  3. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 9 februari 2016
  4. Het jaar 2018 – de honderdendrieendertigste dag – kerkhof

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Marcel Rouweler zegt

    26 januari 2016 om 07:31

    Kijk,dit is waarom ik dagelijks het BoeddhiDaBla lees: zowel voor de ontwarring als de ontwikkeling en dat alles met de nodige humor erbij.

  2. Frans-Jozef zegt

    26 januari 2016 om 08:40

    Leuk geschreven meneer Hoek. Had hetzelfde gevoel bij de artikelen over de gezondheid van de Dalai Lama. Artikel zet me weer opnieuw aan het denken en dat is mooi.

  3. Stiltespinster zegt

    26 januari 2016 om 09:18

    Wat je ook gelooft, wie je ook volgt , blijkbaar is onze menselijke natuur sterker dan wat ook.

  4. Hans van Dam zegt

    26 januari 2016 om 09:45

    Diep in mijn hart wil ik ook een hofhouding.

  5. Henk Bul zegt

    26 januari 2016 om 10:31

    Boeddhistisch Dagblad : “ontwart & ontwikkeld.
    En bevestigd mijn gevoel waar ik al langer tegenaan loop in dit verhaal. Echter ” onstopbaar zijn de misleidende gedachten……. etc. Maak er iets moois van :-)

  6. Dharmapelgrim zegt

    26 januari 2016 om 13:18

    Hoe vrij zijn de DL en TNH werkelijk om te leven en te sterven zoals zij zelf zouden willen? Hoeveel druk oefenen de leden van hun hofhouding op hen uit… en anderen? Als met de DL zijn hofhouding uit elkaar valt, hebben de leden allerlei redenen om de DL in leven te houden… om hem te ovetreden etc. Kortom, de prostaat van de DL is in zekere ook de prostaat van zijn hofhouding. Iets sortgelijks geldt ook voor TNH. Hoeveel mensen zouden er geen fortuin voor over hebben om hen in leven te houden? Niet voor de DL zelf of voor TNH … maar voor zichzelf. Graag compassie … met de hofhouding!

  7. Zeshin zegt

    26 januari 2016 om 14:25

    Gandhi was leuk, die vertikte alles aan te memen wat hem aangeboden werd. Zuchtend zei Neru : “Weet jij wat het ons kost om jou arm te houden?”

  8. Sjoerd Windemuller zegt

    26 januari 2016 om 16:36

    Ik begrijp de ophef niet!
    Ik heb ook een paleis, een hele hofhouding, enne………….?
    Het bevalt me uitsteeekend!!!

    Alleen wordt het op mijn leeftijd lastiger om al die namen uit elkaar te houden.

    Al die namen van die alter-ego’s die mij ’s ochtends wassen onder de douche, mijn sokken aantrekken, op mijn prostaat letten, mijn hersenbloeding-profylaxe in de gaten houden en mijn eten klaarmaken.
    Ik hoef zelfs niet te kauwen, alleen maar te slikken.

    Maar ’s ochtends voor de spiegel……….? Wie zie ik daar nou toch weer???
    Ik kan heel vaak niet meer op de naam komen en er zijn dagen dat ik ze helemaal vergeten ben, volledig kwijtgeraakt.
    Ik noem ze dan gewoon maar allemaal ‘Sjoerd’, (dat deden mijn ouders vroeger ook al en ook de mensen om mij heen kunnen het niet laten).
    Op zo’n dag moet ik het dus gewoon met mezelf zelf doen.
    Maar wat als ik op een dag mijn-zelf ook ben vergeten en mijn eigen naam niet meer weet?

    Wat dan???????????????

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.