• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Rondom de ketel stonden broodmagere mensen te vloeken en te schreeuwen

Rondom de ketel stonden broodmagere mensen te vloeken en te schreeuwen

16 december 2015 door Zeshin van der Plas

Een samurai met gewetenswroeging ging te rade bij een zenpriester.

Hij vroeg hem: ‘Eerwaarde kunt u mij zeggen: bestaat er werkelijk een hemel en een hel?’

De priester vroeg: ‘En wie wil dat weten?’ Hij antwoordde: ‘Ik ben Sanada Masayuki van Ueda Clan.’

Zo,… van de Ueda Clan,… gut zeg,… tjeeee en je hebt nog een zwaard ook, nou nou nou dat is me wat. Euhhh wat vroeg je ook al weer meneer? Dinges. Er volgde een lichtflits gevolgd door een aardbeving en een raar gevoel in z’n nek. Plotseling zag de priester zichzelf zitten met zijn hoofd voor zijn voeten op de grond. Langzaam zakte zijn lichaam weg en de priester stond in een grote zaal waar op een troon een afzichtelijk figuur zat. Deze beet hem toe. ‘Wat heb je je nou weer op je hals gehaald, het kostbare leven is je niet gegeven om er achteloos mee om te gaan. Hoe haal je het in je hoofd om een hoogstaande samurai te beledigen. De goeie man wilde alleen maar weten of er een hel en hemel bestaat.’

De priester besefte dat hij voor Emma, de god van de dood stond. Emma vervolgde: ‘Je had in plaats van hem te beledigen simpel kunnen zeggen dat je het niet weet. Ik krijg dagelijks van die egotrippers hier, ga zelf maar eens ervaren of er een hemel en hel is.’ Met donderend geraas scheurde de vloer open en de priester bevond zich voor een vlammende poort met een straatje van gloeiende klinkers er voor. Dansend van de ene op de ander voet bonkte hij uit alle macht op de deur. Helemaal onderin de deur ging een klein luikje open en er klonk een benepen piepstemmetje: ‘Ja,… wie is daar?’ De priester brulde: ‘Doe open, doe open, ik sta mijn poten hier te verbranden.’  Van onderaan de deur klonk er: ‘O, tsja,… maar dat vroeg ik niet, ik vroeg wie is daar?’

Huilend en piepend klonk er, doe nou open, alsjeblieft, alsjeblieft doe nou open. Onderaan de deur klonk het: ‘Nou vooruit dan maar, omdat je zo aandringt.’ Krakend en piepend en tergend langzaam ging de deur open. Toen de spleet vijftig centimeter breed was wurmde de priester zich naar binnen, ging snel op de grond zitten pakte zijn linkervoet vast en begon er op te blazen. Een klein afzichtelijk mannetje van hooguit veertig centimeter hoog zei: ‘Ja, dat doen ze allemaal, hoe was de naam?’ Hij klom een trapje op dat tegen een lessenaar stond waarop een reusachtig boek lag. Inmiddels was de priester zijn rechtervoet aan het beblazen. Vanuit de hoogte klonk: hoe was de naam ook alweer?

Ehhh. Ik ben Kigen[1] van de Eihei tempel, hebt u geen teiltje water voor me. ‘Ja, dat willen ze allemaal, tsssssk een teiltje water. O, ja, ik heb u gevonden, nou nou, poe poe, het is nog al wat, u had niet zo veel op met die Nonin. Wat lees ik hier nou?’ Het kleine mannetje zat met een grote bril op boven op het boek. ‘Heeft u de grond waar die arme Nonin[2] zat  na zijn vertrek twee meter diep uit laten graven? En later heeft u een van zijn volgelingen tot uw dharmaopvolger benoemd[3] Tsssssk nou, nou, poe poe dat is inconsequent, logisch dat u hier zit. Nou, ik zal u uw spullen maar geven.’

Hij klom het laddertje af, rommelde wat in een hoekje en kwam even later met een gigantische vervaarlijke lepel aan zetten van één meter lang. Ze was omwikkeld met prikkeldraad waar scheermesjes in zaten. ‘Voorzichtig aanpakken hoor, het is scherp’, zei het mannetje. De priester haalde onmiddellijk zijn hand open en liet de lepel vallen. ‘Ik zei toch dat ‘ie scherp was, je kunt hem alleen aan het einde vast houden. Nou, loop maar naar de eetzaal daar hebben ze wel een lappie voor uw hand.’ Kigen liep een lange gang door waar aan het eind een flakkerend schijnsel te zien was. Toen hij de afstand voor de helft had afgelegd kwamen hem kreten, vloeken en schreeuwen tegemoet. De ruimte aan het eind van de gang was een soort grot waar in het midden een hels vuur brandde met daar boven een grote ketel vol met gloeiende ‘Okayo’ rijstepap. Rondom de ketel stonden broodmagere mensen te vloeken en te schreeuwen, veel van hen met bloedige handen. Ze hadden allemaal net zo’n lepel als Kigen maar het was onmogelijk om de lepel bij de mond te brengen, er waren er zelfs met bebloede gezichten die de rijstepap van het prikkeldraad wilden likken. Na veel verwoede pogingen ging Kigen gedesillusioneerd naast een broodmagere vent tegen de muur zitten. Kigen mompelde: ‘Waarom zijn die rotlepels ook zo lang.’ De man naast hem verzuchte: ‘Als ze korter zouden zijn verbrand je door de hitte van het vuur.’ Tsja, dacht Kigen, daar zit wat in, en zuchtte diep.

Na drie maanden, het kunnen er ook vijf geweest zijn, klonk er uit een grote luidspreker: Hallo, hallo, hier volgt een belangrijke mededeling die beshbgfoe voor cqq of hij onmmmhkaudelijk naar de poort wil kooooosnnmmas. Dogen vroeg aan zijn buurman Prikkebeen: kon jij verstaan wat eer gezegd werd? Jawel antwoordde Prikkebeen: Dat ze rotte spullen hebben. Een half uur later kwam de kleine portier hijgend en puffend de eetzaal in zetten (nou ja eetzaal…hongerzaal) De portier gaf  Kigen een schop tegen zijn scheenbeen en riep: ‘Je heb bezoek, waarom kon je niet gelijk komen toen ik het omriep!’ Kigen zei: ‘nee ik had geen tijd, we hadden net een nieuwe menukaart gekregen, nou goed!’

Na een half uurtje waren ze bij de poort waar een mevrouw, nee een meneer, ehhh een onzijdig persoon, stralend op hen zat te wachten. De portier piepte: ‘Je mot met hemmus mee’ (hij wist ook het geslacht van de stralende persoon niet).

‘Ik ben Avaloki Kanzeon Yin, geef me maar een hand’, en alsof hij in de lift van de Euromast stond, zacht zoevend gingen ze in een rechte lijn omhoog. Toen ze stopten stonden ze voor een zacht glanzende gouden poort waar op stond ‘Westelijk Paradijs’. Op de poort hing een klopper in de vorm van een vuist. Kanzeon Avaloki Chenrezik pakte de klopper en liet die luid galmend op de deur vallen. Er klonk geschuifel, gemorrel, boven in de deur ging een klein luikje open waar grijze lokken door naar buiten staken, daaronder waren twee priemende ogen te zien. Er klonk: ‘Ben je nou al weer je sleutels vergeten.’ Krakend ging de deur open en een mannetje van ongeveer veertig centimeter hoog riep: ‘Kom binnen, dan kan de deur dicht, het tocht hier als de hel.’

Kum Lam Kannon zei: kijk eens, Jehudah, dit is Kigen. ‘Nou het is wel duidelijk waar die vandaan komt, man wat ben jij mager, je zal wel honger hebben, hier is je lepel ga maar gauw naar de eetzaal.’ Godgloeiende, gloeiende. Er werd onmiddellijk een hand op de mond van Kigen gelegd. Avaloki Tesvara Natha maakte hem duidelijk dat er hier niet gevloekt kon worden. ‘Pak nu maar snel je lepel en ga maar naar de eetzaal en ehhh, pas op dat je je niet snijd.’ Gedesillusioneerd liep Kigen richting eetzaal, de lange lepel met prikkeldraad achter zich aan slepend. In de eetzaal brandden wel duizend kaarsen, en weldoorvoede mensen stonden in witte gewaden gekleed rondom een pot die boven een groot vuur hing waar Okayo (rijstepap) in zat. Kigen liet zich plompverloren op de grond zakken en begon te huilen. Een van de wit gehemde personen ging naast hem zitten, legde een arm om hem heen en zei: ‘Man, man wat zie je er uit, je bent vel over been je zal wel honger hebben.’ Daarop begon Kigen opnieuw luidkeels te huilen en te snotteren.  ‘Nonin, Nonin, kom eens hier,  help je vriend even.’ Een man in een eveneens stralend wit hemd kwam met zijn lange lepel vol geurende heerlijke rijstepap naar Kigen, en terwijl hij die naar Kigens mond bracht zei hij:. ‘Wel even blazen hoor, het is nog erg heet en niet de lepel vast pakken anders haal je jezelf open. Als je het op hebt haal ik nog meer.’

Avaloki keek Kigen aan en zei: ‘Lekker hè.’

[1] Mocht u van mening zijn dat het niet Kigen Dogen was die zijn hoofd werd afgehakt,…dan moet ik bekennen: ‘U HEEFT GELIJK’. Wat dan weer wel jammer is dat u de strekking van het verhaal waarschijnlijk mist.

[2] Nonin was stichter van de eerste zenschool (Daruma-shu) in Japan die in korte tijd grote populariteit verwierf. Niet veel later ontstond de Rinzai school en de Soto school. Na een onderhoud met Kigen Dogen, liet Dogen de grond waar Nonin had gezeten 2m. diep uitgraven en met nieuwe grond vullen. Later is de tempel van Nonin door rivaliserende boeddhisten in brand gestoken.

[3] Dogen werd opgevolgd rond 1236 door zijn leerling Koun Ejo (1198-1280)  die oorspronkelijk een leerling van Nonin was.

 

Categorie: Columns, Zen Tags: Emma, hel, hemel, honger, prikkeldraad

Lees ook:

  1. Stel je eens voor dat er geen hemel of hel is…
  2. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 25 januari 2016
  3. Schandaal van onze eeuw
  4. Kerk-bank

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    16 december 2015 om 10:01

    Mooi verhaal! De versie die ik al heel wat jaren terug hoorde komt in de kern op hetzelfde neer, onduidelijk of beiden op één bron teruggaan of gewoon 2-zielen-1-gedachte:

    Ernstig zieke student drijft in zijn dromen weg, en ontmoet een engel. Babbelt met deze over dezelfde vraag: “is er een hemel en hel, en wat verschilt dat nu?”. Engel belooft beiden te tonen, en neemt hem mee naar een prachtig groen land met eeuwig blauwe lucht, en hij ziet grote tafels vol met overheerlijk voedsel. Aan beide kanten zitten lange rijen mensen, maar ze hebben doffe ogen en skelet-achtige buiken; het voedsel lijkt allemaal niet aangeraakt. Wat blijkt: het enige bestek zijn lepels, messen en vorken van 1 meter lang dus ze kunnen zichzelf niet voeden; strenge duiveltjes staan met zweepjes achter hen om dat te bewaken.
    Engel wandelt met patient verder naar het volgende gebied, de hemel. Ziet er eigenlijk 100% hetzelfde uit, maar de mensen zijn welgevoed en van het eten wordt duidelijk genoten. Maar één verschil met het vorige gebied: de mensen gebruiken dat meterlange bestek om elkaar te voeren…

    With folded palms,

  2. Hans van Dam zegt

    16 december 2015 om 10:39

    Wie de hemel zoekt, moet met zijn handen leren eten.
    Hoed je voor de bodhisattva.

    • Nic Schrijver zegt

      16 december 2015 om 11:17

      Hahaha..
      Ik durf niet meer te slapen.
      Ik wil de reacties van Hans van Dam niet missen!

  3. zeshin zegt

    16 december 2015 om 18:41

    Hans, jij hebt duidelijk geen ervaring met Okayo

    • Hans van Dam zegt

      17 december 2015 om 08:54

      Gewoon even laten afkoelen.

      • zeshin zegt

        17 december 2015 om 09:29

        Op het helse vuur
        wacht je uur na uur
        en je voelt
        of het is afgekoeld
        toch je hand
        verbrand
        Kijken of Van Dam
        het Kan
        Au au au,bodhisatva
        heb jij een EHBO Diploma

        • Hans van Dam zegt

          17 december 2015 om 11:15

          Van Dam heeft alleen maar een Zwamdiploma

          • Nic Schrijver zegt

            17 december 2015 om 11:34

            Oesterzwammen vind ik lekker.

  4. Petra Klene zegt

    17 december 2015 om 17:21

    Als je echt aandurft empathie eindeloos voor alle medewezens in jezelf te laten groeien, wordt door de overstromende empathie iedereen in hemel en hel gevoed………..

    • zeshin zegt

      17 december 2015 om 19:40

      En dat doe je met een zelf? Hmmm….. heb je niet veel aan, een zelf scheid je juist af van alles en iedereen

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.