• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Halte hertenkamp – Dana

15 december 2018 door Eelco

Ik was even kwijt wat dana nou ook al weer was. Ik kom het te pas en te onpas tegen. Soms wordt er om dana gevraagd, soms zit het al in de prijs. Ik dacht: ben ik niet meer van deze tijd? Moet ik er nog een beetje aan wennen dat dana als BTW (Boeddhistische Toeslag voor Weldoen) is ingeburgerd? Totdat ik me realiseerde dat ik wekelijks les krijg over het begrip dana.
Elke maandagochtend stapt in Rhenen om half tien in de ochtend een oude, wat krom getrokken vrouw de bus in. Zij groet mij vriendelijk, rekent een kaartje af, kijkt daarna opnieuw in haar kleine lederen portemonneetje, legt aandachtig een twintig cent munt op het chauffeurstafeltje en zegt: ‘Voor een kopje koffie’. Vervolgens schuifelt ze naar haar zitplaats op de derde rij rechts.
De eerste keer dat ik haar zag maakte ik een grote fout. Ik zei: ‘Dat hoeft echt niet mevrouw, alstublieft’ en ik wilde haar het muntje teruggeven. Zij draaide zich langzaam naar mij toe en keek mij in de ogen. Het was geen oordeel of verwijt dat uit haar ogen sprak, maar de eenvoudige vaststelling dat ik een snotneus was die niets van het leven begrepen had. En ik realiseerde me dat ze gelijk had. Ik legde de munt apart en zei: ‘Mijn excuses mevrouw, ik drink er straks graag een kopje koffie van’.
De keer na mijn dwaling groette ze me vriendelijk alsof er de vorige keer niets was voor gevallen. Zo leerde ze me en passant ook nog eens dat elk moment op zichzelf staat en geen verleden in zich mee draagt.
Zij scheidt uitdrukkelijk de overeenkomst (jij brengt mij naar Veenendaal, ik betaal voor het kaartje)  van dana. Het een is een transactie, het andere is een gift vanuit het hart. Dat gebaar van geven voorziet in een behoefte van de ontvanger (ik hou inderdaad van koffie), maar voorziet ook in een behoefte van de gever. Ik zie aan haar glimlach dat het haar goed doet om te geven.
Als ik haar weer zie staan bij de halte, verwacht ik niets. Dat komt door haar. Eerst koopt ze het kaartje. Daarna neemt ze steeds opnieuw een besluit. Ter plekke. Dan zoekt ze in haar mystieke portemonneetje en geeft ze uitvoering aan haar besluit. Dat besluit, zo voel ik dat elke keer weer, komt recht uit haar hart. Er is geen spoor van vanzelfsprekendheid. Daarom raakt haar gebaar mij steeds opnieuw. Zou ik haar na het aanreiken van het kaartje verwachtingsvol aankijken, dan weet ik al welke blik mijn deel zou zijn: je bent een snotneus en je hebt van het leven niets begrepen. En ik zou weten dat ze gelijk had. En m’n koffiegeld zou ik voor die keer ook wel kunnen vergeten.
Dus om dana vraag je niet en dana kan ook nooit ‘inbegrepen’ zijn. Dana komt per definitie uit het hart. Dana is een groot goed en verdient zorgvuldigheid. Dat verzin ik allemaal niet. Dat leerde ik van een oud vrouwtje uit Rhenen. Naar een goede leraar hoef je nooit ver te zoeken. Kijk maar om je heen. Hoe je hem of haar herkent? Een goede leraar zegt niet veel maar is veelzeggend.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Eelco van der Meulen Tags: bus, buschauffeur, dana, Eelco, Eelco van der Meulen, Halte Hertenkamp, koffie, oude vrouw

Lees ook:

  1. Halte Hertenkamp – De bus, de passagiers, de pijl
  2. Halte Hertenkamp – Alsof er iets te kiezen valt
  3. Halte Hertenkamp – Wie buigt er voor Selim…
  4. Halte Hertenkamp – Macht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Eelco

Halte Hertenkamp, aantekeningen van Boeddha’s buschauffeur 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 25 februari 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 27 februari 2021
    Volle Maan chant (online)
  • 28 februari 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 28 februari 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 1 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Zó ontken je het klimaatvraagstuk óók. Dat kan anders!

gastauteur - 9 februari 2021

De crisis lijkt te groot, te massief om door de massa’s goed begrepen te kunnen worden. Let wel, het staat hier goed, die massa’s mensen zijn niet dom, er is niets neerbuigends bedoeld, maar de omvang van de problemen en de belangenstrijd er omheen zijn dermate groot dat begrip en theorie moeilijk ‘populair’ te maken zijn. Alleen maar roepen dat het ‘heel erg’ is, motiveert ook niet echt. En dan nog de (on)kosten van de benodigde maatregelen, wie draait ervoor op?

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 56 – handhaving
  • HRW -Covid-19 brengt golf van misbruik van vrije meningsuiting op gang
  • Machteloze woede: complotdenkers in Nederland
  • Wouter – in reactie op…
  • Geldstresscafé voor mensen met coronaschulden

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens