• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » De blinde vlek

De blinde vlek

12 februari 2015 door Jules Prast

Als boeddhisten kijken we allemaal de verkeerde kant uit zolang we blijven zitten te zitten en niet daadwerkelijk ruimte scheppen waar mensen terecht kunnen voor een kaarsje en een schietgebedje.

In een uitzending van een Amerikaanse boeddhistische omroep waarvan ik onlangs de podcast beluisterde, hoorde ik onderzoek noemen van een cultureel antropoloog naar religie in het Birma van de jaren ’60 van de vorige eeuw. Deze bracht boeddhisme onder in een drievoudige typologie: ‘karmisch’, ‘nirvanisch’ en ‘magisch’.

Iedere typologie doet onrecht aan een immer rijk geschakeerde en per definitie veranderlijke en door onze beeldvorming mede bepaalde historische context. Maar dit geldt eveneens voor het denken in termen van boeddhistische scholen of tradities waarvan de lucht in onze tijd zwanger is. Ook zonder ‘zen’ te zijn of een leerling van de vroeg-twintigste eeuwse fenomenologie hoor je als boeddhist gewoon te kunnen doorzien dat iedere naam van een school niet meer is dan een losse flodder, of een vogel in de lucht die weg is wanneer je haar probeert te benoemen.

Kringloop

Ik vond het onderscheid dat in het radioprogramma werd gemaakt tussen ‘karmisch’ en ‘nirvanisch’ boeddhisme wel interessant. In de eerste variant proberen mensen zonder de illusie zich in dit leven van de kringloop van wedergeboorten te bevrijden, goede daden te doen en andere levende wezens geen schade toe te brengen. De tweede variant is die van mensen die zich toeleggen op een vorm van beoefening waarin zuivering van gedrag (bijvoorbeeld door intensieve meditatie) een rol speelt, in de hoop zich hierdoor wel te kunnen losmaken uit samsara.

Is ‘karmisch’ boeddhisme lekenboeddhisme en ‘nirvanisch’ boeddhisme monnikenboeddhisme? Geen typologie is mogelijk zonder de werkelijkheid geweld aan te doen, maar stel dat je deze mogelijkheid even op de tong weegt. Dan komt bij mij onmiddellijk het beeld op van misschien wel dé blinde vlek van het westerse boeddhisme. Allemaal levende wezens die nul komma nul uitzicht hebben op bevrijding en verlichting, maar zich toch een ons zitten te zitten in de geest van het nirvanische boeddhisme, simpelweg omdat de oosterse route nu eenmaal zo is komen overwaaien of wordt gepromoot.

Elitair

De blinde vlek van het westerse boeddhisme is de onbalans tussen ‘karmisch’ en ‘nirvanisch’, het idee dat je al is het maar een glimp van bevrijding zult kunnen ervaren wanneer je braaf op je mat mediteert. Meditatie staat in ons deel van de wereld bijkans voor magie; het is de meest voorkomende vorm van geritualiseerde tantra hier te lande, zo succesvol dat het ook uit de samenhang van oosterse religie wordt geïsoleerd en in gepopulariseerde vorm overal aangeboden.

In Zuid-Korea was ik een keer in een boeddhistische tempel die voor het publiek toegankelijk was, waar mensen gebedjes opzegden en lichtjes ontstaken voor dierbare overledenen. In welke boeddhistische tempel in Nederland kan ik een kaarsje aansteken voor een familielid die mij is voorgegaan in de dood? Een nembutsu’tje opzeggen?

Niet in een bij mij in de buurt. Zijn onze meditatiekringen niet te beperkt, te besloten, te elitair? En maken wij, die meer vrije tijd hebben dan boeddhisten in welke andere historische periode dan ook, ons niet ten onrechte wijs dat we onze tijd goed besteden als we deze aan onszelf besteden?

Onaf

Meditatie is de nieuwe zondagsmis De Volkskrant knipsel
De Volkskrant, 11 februari 2015

In boeddhistische kring ving mijn oor gisteren wat geschamper op over het stuk in de Volkskrant: “Meditatie is de nieuwe zondagsmis”. Een geslaagde PR-stunt van ‘Vught’, geen ‘echte’ zen of boeddhisme, daar kwam het een beetje op neer.

Maar volgens mij kijken we allemaal, mopperaars én positivo’s, de verkeerde kant uit zolang we blijven zitten te zitten en niet daadwerkelijk ruimte scheppen waar mensen terecht kunnen voor een boeddhistisch kaarsje en een schietgebedje. Er is, in die zin, iets bijzonder onafs aan ons boeddhisme.

Categorie: Columns, Jules Prast Tags: blinde vlek, kaarsje branden, karmisch, nirvana, onaf, Taigu

Lees ook:

  1. Taigu – Dharma delen
  2. Boeddhisten onder de wapenen
  3. Boeddhanabijheid
  4. Taigu – twee zekerheden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kay zegt

    13 februari 2015 om 09:26

    Goed beschouwend artikel, dat wat kritisch durft te kijken naar de plaats van het boeddhisme in onze samenleving.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules Prast (1961) is van origine historicus en journalist, maar bracht het grootste deel van zijn werkzame leven door bij overheid (ministerie van Financiën) en bedrijfsleven (ABN Amro en Philips). Hij is voormalig reserve-officier van de Koninklijke Luchtmacht. Van 2012 tot 2025 schreef hij zeer regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Onder zijn dharmanaam Taigu (Japans voor ‘grote dwaas’) worden veelal oudere stukken over spiritualiteit herplaatst. Als Jules schrijft hij over de actualiteit en andere wereldse onderwerpen. Behalve door Thich Nhat Hanh en zen wordt hij diep bewogen door Shinran en de nembutsu. De complementariteit van christendom en boeddhisme vormt een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS
    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.