• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Paul de Blot » De atoombom

De atoombom

19 augustus 2014 door Paul de Blot

Op 15 augustus 1945 capituleerde Japan en daarmee eindigde de Tweede Wereldoorlog. Er zijn miljoenen slachtoffers te betreuren en twee steden zijn door de atoombom in de as gelegd. Er is vrede, maar paradoxaal genoeg blijft het oorlogsgeweld nog steeds smeulen. Denk hierbij aan de politionele acties in Indonesië, de oorlogen in Korea en Vietnam, de godsdienstconflicten in het Midden-Oosten en de bloedige spanningen in Afrika en de Oekraïne.

Uit ervaring weet ik dat oorlog verschrikkelijk is. Het is een vreemde tegenstrijdigheid dat mensen vrede willen en toch oorlog voeren. De modernste technieken en de meest effectieve wapens zijn ontwikkeld om onze veiligheid te verzekeren, maar het resultaat is onze toenemende machteloosheid. Hoewel de bewapening steeds geavanceerder en duurder wordt, groeit ons gevoel van onmacht.

De macht van de mens maakt de mens ook machteloos. Hoe meer hij zich bewust is van zijn vrijheid en macht, des te gemakkelijker kan hij hiervan gebruik maar ook misbruik maken. De meest geavanceerde technieken zijn niet in staat deze vrijheid onder controle te houden. De mens zelf is daarom de bron van al deze ellende in de wereld en alleen de mens zelf kan deze ellende keren door menselijker te worden en zich verantwoordelijk te voelen voor de andere mens.

De menselijke vrijheid is de grootste boosdoener van de ellende in de wereld. Het lijkt paradoxaal om te zeggen dat de nadruk op de rechten van de mens de ellende nog heeft versterkt. Door het eenzijdig beklemtonen van het recht van vrijheid van de mens, is de keerzijde ervan verloren geraakt: dat is zijn verantwoordelijkheid.

De natuur is fundamenteel gericht op de ecologische samenhang om te kunnen overleven. Als mens nemen we deel aan deze natuurwet, maar door onze geestelijke vrijheid zijn we in staat ons hieraan te onttrekken of ons wel medeverantwoordelijk te voelen voor de goede gang van zaken. Dit verantwoordelijkheidsbesef komt niet vanzelf. Het moet gevormd en aangeleerd worden. Deze bewustwording van de verantwoordelijkheid voor anderen begint bij het kind, bij de opvoeding en vorming van het jonge kind.

De belangrijkste factor voor de menselijke vorming is niet de verstandelijke kennis, maar de bewustwording van het verantwoordelijk zijn voor elkaar. Teleurstelling en haat die iemand als kind oploopt kan gemakkelijk ontaarden in wrede onmenselijkheid en leiden tot een sterke gevechtsmachine. Effectief aan vrede werken begint kleinschalig bij de vorming van het kind, en met name het ontheemde kind dat nergens een tehuis ervaart.

www.pauldeblot.www

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Paul de Blot Tags: atoombom, Japan, overleven, Tweede Wereldoorlog, vrijheid

Lees ook:

  1. Zen and War: boeddhisten plegen gruweldaden
  2. Zen in oorlog
  3. Boeddhistisch monument ter ere van Japans Canadese -gecremeerde- geïnterneerden
  4. Erfgenamen willen een 1 ton zwaar geroofd gouden boeddhabeeld terug

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. John Willemsens zegt

    19 augustus 2014 om 13:23

    De ecologische samenhang een natuurwet? Is dit niet creationisme door de achterdeur? Groet, @johnwillemsens

  2. Elisabeth ter Borg zegt

    19 augustus 2014 om 13:43

    Geachte meneer de Blot,

    Allereerst wil ik u bedanken voor uw artikel omdat het mij geraakt heeft.

    Als ik uw formulering ‘De modernste technieken en de meest effectieve wapens zijn ontwikkeld om onze veiligheid te verzekeren, maar het resultaat is onze toenemende machteloosheid. Hoewel de bewapening steeds geavanceerder en duurder wordt, groeit ons gevoel van onmacht’ lees, voel ik een harde kern van verzet in me groeien. ‘Mara’ lijkt voor het gemak even in de bezemkast gezet. Door de passieve stijlvorm waarvoor u kiest, introduceert u een derde macht waarmee we zo verwant zijn dat die wapens voor ons ontwikkelt om ons te beschermen. Niets is minder waar. Wij (U en ik) ontwikkelen binnen het maatschappelijk systeem dat we ondersteunen al decennia lang indirect zelf wapens om onze vredelievendheid(?) te beschermen en om rendement te maken waarmee we groots en meeslepend leven.

    In de gebieden waar u over spreekt bevinden zich weinig of geen wapenfabrieken of geweldslabo’s. Wel wonen er goede klanten van ons die stuk voor stuk voor vrijheid strijden. Hoe verwerpelijk ik hun gedrag ook vind, hoe vreselijk de pijn en het geweld. De door mij gepercipieerde ‘genocide’ is hun vrijheidsstrijd.

    Zoogdier mens kent vele groepen en gezichten. Opgesloten in ’the privacy of my own garden’ vergeet ik dat gemakkelijk. Abstracte verontwaardiging voelt heel comfortabel. De natuur kent een ecologische samenhang waarin tal van processen ‘rücksichtslos’ en zonder oordeel voortgaan. Nooit een eindstadium bereikend, altijd stromend. Geen leeuw zal het hertenkalf naar de hinde terugbrengen vanwege zijn wanhopige doodskreten. De hinde ziet dat het gedaan is en zoekt de kudde op. De natuur zit vol met overlevingsmechanismen om diezelfde natuur de baas te zijn.

    Ben ik de mijne kwijt geraakt? Is het tijd om hem te herijken?

    Ik wens u en de uwen rust, geluk en een lang leven.

  3. Jules Prast zegt

    19 augustus 2014 om 17:44

    Dankjewel. Belangrijke bijdrage. Doet me denken aan Thich Nhat Hanh. Helemaal eens.

  4. Borisboyo zegt

    20 augustus 2014 om 08:50

    Dank je voor dit verhaal, dit is voor mij helder en duidelijk verwoord. Heel mooi geschreven!!! Vrijheid is het hoogste goed, maar wat u zegt met vrijheid komt er ook verantwoordelijkheid. Ik heb geen oorlog meegemaakt, gelukkig niet, ik ben in vrijheid opgegroeid, ik ben voorstander van Amnesty en hun activiteiten op gebied van rechten van de mens. Ze helpen juist vaak die mensen, die in het nauw zijn gekomen, gevangen worden gezet, gemarteld, zijn verdwenen, worden gedood, die hun verantwoordelijkheid hebben genomen om wat aan hun situatie, omstandigheden, onrecht enz..in hun land te doen. Zonder geweld notabene..

Primaire Sidebar

Door:

Paul de Blot

Paul de Blot SJ is hoogleraar business spiritualiteit aan de Nyenrode Business Universiteit. pauldeblot.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 8 juli 2022 - 22 juli 2022
    Zomer Lam Rim cursus
  • 10 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 11 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 12 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 12 juli 2022
    Boeddhisme en meditatie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Polarisatie

Rob van Boven en Luuk Mur - 6 juli 2022

Kan het zo zijn dat we met dit kabinet een dictatuur hebben zonder dat we het doorhebben? Is onze democratie slechts een sprookje waar we nog in geloven? Of zitten we nog in een proces dat dit kabinet bezig is onze democratie stuk te maken?

Boekbespreking – Edel Maex: Het kan anders. Naar een ommekeer in ons denken en doen.

Erik Hoogcarspel - 6 juli 2022

Het centrale thema van het boek zou “ommekeer” moeten zijn. Dit wekt verwachtingen, die ik echter niet vervuld zie.

‘Humor onttroont elke grootinquisiteur’

Kees Moerbeek - 3 juli 2022

Blasfemie kan een uiting van macht zijn, omdat hij die kwetst macht heeft over diegene (datgene) die wordt gekwetst. Hierbij komt superioriteit om de hoek kijken. De gekwetste gelovige is de enige die echter de macht van de blasfemist over hem kan opheffen door diens spot simpelweg te negeren.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is geen koe
  • Het jaar 2022 – dag 186 – gerardcox
  • Dalai Lama (87) – ‘Tibetanen hebben de waarheid aan hun kant’
  • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
  • Extinction Rebellion blokkeert A12 – politie treedt meteen op

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens