• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Een vaardig slaapmiddel

Een vaardig slaapmiddel

5 augustus 2014 door Jules Prast

Op het ritme van je ademhaling inslapen met Amida Boeddha is een eeuwenoud gebruik. Uit eigen ervaring kan ik het iedereen aanraden.

…volgen mij veertien engeltjes na…
…volgen mij veertien engeltjes na…

Wie herkent het niet?

Slaap, kindje, slaap,
daar buiten loopt een schaap,
een schaap op witte voetjes,
dat drinkt zijn melk zo zoetjes…

Mijn moeder zong het voor mij en wij zongen het voor onze kinderen toen ze klein waren.

‘s Hemels paradijzen

Uit mijn jeugd herinner ik me het dagelijkse ritueeltje van de beschermengeltjes. Geknield aan de bedderand zeiden we samen op:

‘s Avonds als ik slapen ga,
volgen mij veertien engeltjes na.
Twee aan mijn hoofdeind,
twee aan mijn voeteneind,
twee aan mijn linkerzij,
twee aan mijn rechterzij,
twee die mij dekken,
twee die mij strekken,
twee die mij wijzen
naar ‘s Hemels paradijzen.

Fijne dag

Zo heeft iedere leeftijd iets. Tijdens de groentijd van mijn studentenvereniging in Amsterdam zongen we met alle novieten ‘s avonds in de sociëteit uit volle borst het volgende lied, voordat we na een dag vol vernederingen naar huis mochten om tijdens een korte nacht onze roes uit te slapen:

Goedenacht, mijnheer de praeses,
ik weet niet of het wel mag.
Maar ik wou u graag vertellen:
het was weer een fijne dag.

Alle foeten, mijnheer de praeses,
wensen u een goede nacht.
Moog’ uw droom de onze leiden,
zoals u doet, de ganse dag.

Psycholoog

Een bijzondere ontdekking deed ik toen ik op achtentwintigjarige leeftijd voor het eerst de vreemde ziekte kreeg die vandaag de dag opnieuw mijn leven beheerst. Ik bewoonde een leuk apartement in het centrum van Den Haag, op loopafstand van mijn werkgever, het ministerie van Financiën. Het ritme van de politiek bepaalde ons leven, waardoor de nachtrust behoorlijk vaak onder druk kwam te staan.

Ik genoot met volle teugen van de dynamiek van de wereld waarin ik was terechtgekomen. Toen ik tot mijn grote schrik voor onbepaalde tijd met ziekteverlof werd gestuurd en opeens alleen thuis zat, adviseerde de huisarts me een psycholoog in de arm te nemen. Tijdens een van onze wekelijkse therapiegesprekken kwam ik erachter dat ik, zonder me daarvan bewust te zijn, iedere avond voor het slapen gaan in de muurkast en onder het bed keek of daar geen man met een dolk zat om me te vermoorden. De psycholoog stelde me gerust: “Je bent echt de enige niet.” En daarna was het over met deze aparte gewoonte.

Aanwaaien

Tegenwoordig doe ik aan de slaapnembutsu. Wanneer ik naar bed ga, concentreer ik me op mijn ademhaling. Op de inademing zeg ik in stilte “Namu” (ik vertrouw mij toe) en op de uitdademing “Amida-bu” (aan Amida Boeddha). Dit is een vertrouwd patroon dat zich overdag tussendoor als vanzelf voltrekt en met enige regelmaat ook op het kussen tijdens het mediteren.

Het in- en uitademen op het ritme van de nembutsu herhaal ik totdat ik rustig Amida’s reine dromenland in sukkel. En mocht ik ‘s nachts wakker worden, dan doe ik het opnieuw, al biedt dit geen garantie tegen slapeloosheid. Deze vorm van de nembutsu is me als een vaardig slaapmiddel spontaan komen aanwaaien, maar onlangs las ik dat het een eeuwenoud gebruik is in het Reine Land-boeddhisme.

Wedergeboorte

Want stel je voor dat je niet meer wakker wordt uit je slaap. Dan is je laatste bewuste daad in ieder geval geweest toevlucht te nemen tot Amida. Volgens oud geloof in China en Japan verzekert dit je van wedergeboorte in zijn Reine Land, waar je kunt doorleren voor bodhisattva voordat je onherroepelijk opgaat voor een nieuw leven onder mensen of dieren.

Wat niet betekent dat ik hier als eigentijdse zenboeddhist veel geloof aan hecht. Wel is het zo dat je bij monniken die de klassieke zentraining hebben doorgemaakt, de overtuiging tegenkomt dat je bij voldoende oefening ook tijdens je nachtrust in een meditatieve staat van alertheid geconcentreerd blijft op je ervaring. Je dromen kunnen je hierdoor evenmin op sleeptouw nemen als je gedachten overdag. Dit idee tref je bijvoorbeeld aan bij Sheng-yen (1930-2009), een boeddhist in de traditie van de Chinese ch’an die altijd een belangrijke inspiratiebron voor mij is geweest sinds ik me serieus in de wereld van de zenbeoefening heb begeven.

Cruciale factor

Een sceptische westerling ziet in de slaapnembutsu misschien een ‘gewone’ ontspanningsoefening in bed. Wanneer je er zo tegenaan kijkt, dan zie je niet dat het met het namu-amida-bu de anderkracht van de Dharma is die door je heen spreekt. Je miskent naar mijn gevoel dan de cruciale factor van het intense toevertrouwen, het loslaten voordat je als ware je een vogel de tak van de tijdboom afvliegt, de vrije ruimte in.

Hoe dit verder ook zij, op grond van eigen ervaring kan ik de slaapnembutsu van harte aanbevelen aan wie ermee wil experimenteren. Ik weet niet wat me in dit leven verder staat te wachten, maar ik teken met liefde hiervoor.

In de geest van Namu Amida Butsu wens ik een ieder dan ook een oprecht welterusten!

Uitgelichte afbeelding Airco Caravan.

Categorie: Columns Tags: Amida Boeddha, baan, bed, slaap, slap, Taigu Prast, wedergeboorte

Lees ook:

  1. Amida in Amsterdam
  2. Hoe lang voordat je boeddha wordt?
  3. Wedergeboorte, een hopeloze zaak?
  4. Taigu Prast – De kinderen van het licht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Léon zegt

    7 augustus 2014 om 08:28

    Zo te zien is het mis gegaan in de studentenjaren.☺

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.