• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » De minister en de moordenaar

De minister en de moordenaar

9 april 2014 door Jules Prast

Een familiedrama rond een Larense ex-bankier laat mij als boeddhist achter met een overweldigend gevoel van niet-weten.

Jan-Peter-Schmittmann-Telegraaf

Een sms’je aan een vriend bracht de zaak aan het rollen. “Zorg jij alsjeblieft voor mijn oudste dochter,” zo ongeveer zou de inhoud ervan hebben geluid, lees ik in NRC Handelsblad van gisteren. De vriend ging poolshoogte nemen en alarmeerde de politie. Die trof een levenloze man, een vrouw en hun gehandicapte dochter aan. Een familiedrama.

Vandaag heet het bij de NOS dat de man, die leed aan zware depressies, zijn vrouw en kind heeft omgebracht. Een 25-jarige dochter blijft achter. Zij was niet thuis toen het gebeurde.

Vertrouwelijk contact
De man, Jan Peter Schmittmann, was een goede collega van me toen ik van 1994 tot 2000 bij ABN Amro werkte. Hij kwam als hoofd van de bankvestiging in Singapore terug om directeur bijzondere kredieten te worden op het hoofdkantoor in Amsterdam.

Bijzondere kredieten neemt de relatie over wanneer bedrijven in financiële problemen komen. Als hoofd van de persdienst van de bank had ik veel vertrouwelijk contact met Jan Peter over wat er aan publicitaire issues op ons afkwam. Ook later, toen ik bij Philips werkte en hij aan het hoofd stond van het Nederlandse deel van de bank, kwamen we elkaar nog wel eens tegen.

Hartelijke momenten
Wat moet je vanuit boeddhistisch perspectief met zo’n situatie? Ik was geschokt toen het nieuws van een familiedrama in de Larense villa van Schmittmann zaterdagmiddag in omloop kwam. Kijken en loslaten. Kijken, ja, maar loslaten?

Ik kijk naar de herinnering aan een energieke, daadkrachtige, open ex-collega met wie ik veel hartelijke momenten heb gekend. Ik kijk naar de schok die ik voel om het leed dat is aangericht en probeer me voor te stellen hoe ik mijn betrokkenheid het beste vorm kan geven. Mijn gevoel zegt me dat iets positiefs doen voor iemand anders waarschijnlijk het beste is.

Mensen die je kent, vrienden, voormalige collega’s, ze worden ouder. Ze worden directeur, generaal, kamerlid, staatssecretaris en minister. En eentje bezwijkt er onder zijn aandeel in de dukkha, begaat twee moorden en pleegt zelfmoord. Geld maakte niet gelukkig, kopte De Telegraaf.

Behouden vaart
Ik voel me niet bij machte hierover te oordelen. Dat doet boeddhisme met me. De moordenaar en de minister, ze zijn mij even lief. Mijn betrokkenheid geldt allen, de levenden en de doden.

“Dag Jan Peter, ik wens je een behouden vaart,” zegt een stem in mij. Tegen wie praat ik, en waarover? Tegen mezelf en over een wedergeboorteproces waarvan we in wezen het fijne niet weten. De herinnering aan de overleden ex-collega is een beeld dat in mijn herinnering is gestold. Een beeld van toen, niet de onbevatbare werkelijkheid van het drama van afgelopen vrijdagavond.

Ik blijf achter met een overweldigend gevoel van niet-weten. Ik? Wie?

En Kanzeon, zij hoorde en hoort alles gelijkmoedig aan, vol mededogen met hen die lijden.

Categorie: Columns Tags: Laren, moord, Taigu Prast, zelfmoord

Lees ook:

  1. Deconstructie der dharma’s
  2. Wil je van je lichaam af? Of van je gedachten en gevoelens?
  3. Taigu – Vrij en blij
  4. Het jaar 2018 – de tachtigste dag – doodsorganisatie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Marjita zegt

    9 april 2014 om 06:27

    Wow..wat een heftig gebeuren. En wat integer en compassie-vol beschreven. Dank je wel, Jules.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)
    • Milieudefensie start nieuwe Klimaatzaak tegen Shell: geen nieuwe olie- en gasvelden
    • Dementia – Ontgeesting         
    • Peter – Overvloed en onbehagen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.