• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Mijn vriend Shinran

Mijn vriend Shinran

14 juli 2018 door Jules Prast

Mijn vriend Shinran

Karma laat zich niet uitvlekken;
kwaad hoort bij de Weg.

Shinran, mijn vriend,
mijn grote, grote vriend!

Ik zit even vol met derrie
als jij.
Ik ben even onwaardig,
als jij.
Ik ben even onmachtig
als jij.

Bevrijding. Het ligt zo ver
voorbij de horizon.

Zie de mensen die het
zichzelf toerekenen.
Zie de mensen die het
hopen te verwerkelijken,
hier, nu.

Maar karma laat zich niet uitvlekken;
kwaad hoort bij de Weg.

Je derrie, je onmacht,
je onwaardigheid
beleven en erkennen;
je toevertrouwen,
waarlijk toevertrouwen,
aan de Anderkracht,
Amida’s mededogen;
mijn grote, grote vriend,
wat ben ik je dankbaar
voor je scherpe zelfinzicht,
voor je niet aflatende blik
op het onvermogen
onszelf te bevrijden.

Ik murmel,
ik neurie,
ik zing
de nembutsu.

Bij licht,
bij donker.

In bed.
Op straat.
Op de WC.

In vreugde,
in vertwijfeling.

Namu Amida Butsu!
Namu Amida Butsu!
Namu.
Amida.
Butsu.

 

Categorie: Boeddhisme, Boeddhistisch leven, Columns, Jules Prast Tags: anderkracht, de weg, derrie, donker, karma, kwaad, licht, onmacht, Shinran, Taigu Prast

Lees ook:

  1. Taigu – De wijsheid van de wereld en het vers van berouw
  2. Meditatie voor de massa’s
  3. Dharma is Uji
  4. Taigu – veranderlijk en onveranderlijk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kees Moerbeek zegt

    17 februari 2014 om 20:44

    ‘Ik ben even onwaardig,
    als jij.
    Ik ben even onmachtig
    als jij.’
    Heus niet Jules. Shinran of jij zijn niet onwaardig of onmachtig. Jules is Jules en Shinran is Shinran. De rest is illusie. Wat een gekkigheid toch weer van je!

    ‘Maar karma laat zich niet uitvlekken;
    kwaad hoort bij de Weg.’
    Nou en of karma zich laat uitvlekken. Door het Achtvoudige Pad bijvoorbeeld. Omdat karma mensenwerk is, gaan we er zelf over. Overigens hoeft er helemaal niks uitgevlekt te worden, want ‘what the f***k is karma?’ Juist, illusie.

    Ik weet niet meer wie het schreef, was het David Loy of Trevor Ling? Een van de twee schreef dat de wereld geen slagveld van goed en kwaad is, maar dat mensen fouten maken en stommiteiten begaan. Mensenwerk dus en geen ramp.

    Gate, gate, paragate, parasamgate, bodhi svahha :-)
    http://www.youtube.com/watch?v=I2Gb9ZN-61I

    Sorry dat ik boos werd :-))

    • Jules Prast zegt

      18 februari 2014 om 10:17

      Ik heb je vraag hieronder beantwoord. Zie ook mijn kersverse artikel ‘Hoe lang voordat je boeddha wordt?’: https://boeddhistischdagblad.nl/hoe-lang-voordat-je-boeddha-wordt/

  2. Jules Prast zegt

    18 februari 2014 om 00:35

    Dank voor je reactie, Kees.

    Wij leven in een kringloop van geboorte en dood.
    Voor mij is karma geen illusie maar een levende realiteit.

    Hoeveel kunnen we in dit leven eigenlijk doen?
    Wat is het saldo van de karmische energie die met onze verschijning verbonden is voordat deze zich bij onze dood opnieuw verbindt met een andere vorm van leven, menselijk, dierlijk, spiritueel of anderszins?

    Rekenen we onszelf niet te veel zelfreinigend vermogen toe op het Achtvoudig Pad?

    Mijn vriend Shinran houdt mij bij de les.

    Namu Amida Butsu.

  3. Kees Moerbeek zegt

    18 februari 2014 om 16:50

    Dank voor je reactie.

    Helaas kan ik geen antwoord op je vragen geven. Bij mijn weten is er niemand die antwoord op je vragen kan geven, tenzij die persoon het inzicht heeft van de historische Boeddha.

    Zelf was de historische Boeddha erg duidelijk over een bepaald soort vragen:
    ‘ “There are these four unconjecturables that are not to be conjectured about, that would bring madness & vexation to anyone who conjectured about them. Which four?

    “The Buddha-range of the Buddhas[1] is an unconjecturable that is not to be conjectured about, that would bring madness & vexation to anyone who conjectured about it.

    “The jhana-range of a person in jhana…[2]

    “The [precise working out of the] results of kamma…

    “Conjecture about [the origin, etc., of] the world is an unconjecturable that is not to be conjectured about, that would bring madness & vexation to anyone who conjectured about it.

    “These are the four unconjecturables that are not to be conjectured about, that would bring madness & vexation to anyone who conjectured about them.”

    Ook zei hij dit volgens de overlevering: “Therefore, o monks, do not brood over the world as to whether it is eternal or temporal, limited or endless …. Such brooding, O monks, is senseless, has nothing to do with genuine pure conduct (s. ādibrahmacariyaka-sīla), does not lead to aversion, detachment, extinction, nor to peace, to full comprehension, enlightenment and Nibbāna, etc.” (S.56.41).”
    http://www.palikanon.com/english/wtb/a/acinteyya.htm

    ‘Voor mij is karma geen illusie maar een levende realiteit.’
    Het een (illusie) sluit het ander (levende realiteit) niet uit. Je kent de talloze voorbeelden van illusies en de bikkelharde realiteit van discriminatie, massamoord, genocide enzovoorts voor degenen die niet in die illusie pasten.

    Met het begrip karma kan men vele kanten uit en het is vaak gebruikt om hele volksstammen dom en eronder te houden. De karmaleer van de Boeddha is er een van spirituele groei en bevrijding, ook maatschappelijk. Maar karma is geen politieke leer.

    ‘Rekenen we onszelf niet te veel zelfreinigend vermogen toe op het Achtvoudig Pad?’ De Boeddha had daar een heel duidelijke mening over.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.