Mijn vriend Shinran
Karma laat zich niet uitvlekken;
kwaad hoort bij de Weg.
Shinran, mijn vriend,
mijn grote, grote vriend!
Ik zit even vol met derrie
als jij.
Ik ben even onwaardig,
als jij.
Ik ben even onmachtig
als jij.
Bevrijding. Het ligt zo ver
voorbij de horizon.
Zie de mensen die het
zichzelf toerekenen.
Zie de mensen die het
hopen te verwerkelijken,
hier, nu.
Maar karma laat zich niet uitvlekken;
kwaad hoort bij de Weg.
Je derrie, je onmacht,
je onwaardigheid
beleven en erkennen;
je toevertrouwen,
waarlijk toevertrouwen,
aan de Anderkracht,
Amida’s mededogen;
mijn grote, grote vriend,
wat ben ik je dankbaar
voor je scherpe zelfinzicht,
voor je niet aflatende blik
op het onvermogen
onszelf te bevrijden.
Ik murmel,
ik neurie,
ik zing
de nembutsu.
Bij licht,
bij donker.
In bed.
Op straat.
Op de WC.
In vreugde,
in vertwijfeling.
Namu Amida Butsu!
Namu Amida Butsu!
Namu.
Amida.
Butsu.
Kees Moerbeek zegt
‘Ik ben even onwaardig,
als jij.
Ik ben even onmachtig
als jij.’
Heus niet Jules. Shinran of jij zijn niet onwaardig of onmachtig. Jules is Jules en Shinran is Shinran. De rest is illusie. Wat een gekkigheid toch weer van je!
‘Maar karma laat zich niet uitvlekken;
kwaad hoort bij de Weg.’
Nou en of karma zich laat uitvlekken. Door het Achtvoudige Pad bijvoorbeeld. Omdat karma mensenwerk is, gaan we er zelf over. Overigens hoeft er helemaal niks uitgevlekt te worden, want ‘what the f***k is karma?’ Juist, illusie.
Ik weet niet meer wie het schreef, was het David Loy of Trevor Ling? Een van de twee schreef dat de wereld geen slagveld van goed en kwaad is, maar dat mensen fouten maken en stommiteiten begaan. Mensenwerk dus en geen ramp.
Gate, gate, paragate, parasamgate, bodhi svahha :-)
http://www.youtube.com/watch?v=I2Gb9ZN-61I
Sorry dat ik boos werd :-))
Jules Prast zegt
Ik heb je vraag hieronder beantwoord. Zie ook mijn kersverse artikel ‘Hoe lang voordat je boeddha wordt?’: https://boeddhistischdagblad.nl/hoe-lang-voordat-je-boeddha-wordt/
Jules Prast zegt
Dank voor je reactie, Kees.
Wij leven in een kringloop van geboorte en dood.
Voor mij is karma geen illusie maar een levende realiteit.
Hoeveel kunnen we in dit leven eigenlijk doen?
Wat is het saldo van de karmische energie die met onze verschijning verbonden is voordat deze zich bij onze dood opnieuw verbindt met een andere vorm van leven, menselijk, dierlijk, spiritueel of anderszins?
Rekenen we onszelf niet te veel zelfreinigend vermogen toe op het Achtvoudig Pad?
Mijn vriend Shinran houdt mij bij de les.
Namu Amida Butsu.
Kees Moerbeek zegt
Dank voor je reactie.
Helaas kan ik geen antwoord op je vragen geven. Bij mijn weten is er niemand die antwoord op je vragen kan geven, tenzij die persoon het inzicht heeft van de historische Boeddha.
Zelf was de historische Boeddha erg duidelijk over een bepaald soort vragen:
‘ “There are these four unconjecturables that are not to be conjectured about, that would bring madness & vexation to anyone who conjectured about them. Which four?
“The Buddha-range of the Buddhas[1] is an unconjecturable that is not to be conjectured about, that would bring madness & vexation to anyone who conjectured about it.
“The jhana-range of a person in jhana…[2]
“The [precise working out of the] results of kamma…
“Conjecture about [the origin, etc., of] the world is an unconjecturable that is not to be conjectured about, that would bring madness & vexation to anyone who conjectured about it.
“These are the four unconjecturables that are not to be conjectured about, that would bring madness & vexation to anyone who conjectured about them.”
Ook zei hij dit volgens de overlevering: “Therefore, o monks, do not brood over the world as to whether it is eternal or temporal, limited or endless …. Such brooding, O monks, is senseless, has nothing to do with genuine pure conduct (s. ādibrahmacariyaka-sīla), does not lead to aversion, detachment, extinction, nor to peace, to full comprehension, enlightenment and Nibbāna, etc.” (S.56.41).”
http://www.palikanon.com/english/wtb/a/acinteyya.htm
‘Voor mij is karma geen illusie maar een levende realiteit.’
Het een (illusie) sluit het ander (levende realiteit) niet uit. Je kent de talloze voorbeelden van illusies en de bikkelharde realiteit van discriminatie, massamoord, genocide enzovoorts voor degenen die niet in die illusie pasten.
Met het begrip karma kan men vele kanten uit en het is vaak gebruikt om hele volksstammen dom en eronder te houden. De karmaleer van de Boeddha is er een van spirituele groei en bevrijding, ook maatschappelijk. Maar karma is geen politieke leer.
‘Rekenen we onszelf niet te veel zelfreinigend vermogen toe op het Achtvoudig Pad?’ De Boeddha had daar een heel duidelijke mening over.