• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Vrijdag Zindag – Integratiecrisis? Isolatiecrisis!

Vrijdag Zindag – Integratiecrisis? Isolatiecrisis!

22 november 2024 door André Droogers

Staatsecretaris Nobel (VVD), van participatie en integratie, ziet ‘een groot integratieprobleem. … Er is een grote groep mensen die onze normen en waarden niet onderschrijft’.

Maar welke ‘wij’ hoort bij ‘onze’? Wie zijn de ‘zij’ van die grote groep? En om welke normen en waarden gaat het? Waar zit het integratieprobleem?

Wij / zij? Ik moest denken aan een verhaal van mijn vader, opgegroeid in een Zeeuws dorp. Nogal eens vonden de jongens van een dorp hun liefje in een naburig dorp. De jongens van dat andere dorp vonden dat maar niets. Hardhandig hielpen ze de vrijers op weg naar huis.

Nobel verwoordt een achterhaald, dorps wereldbeeld. Door eigen toedoen is onze horizon al eeuwen opgeschaald naar wereldwijd. Maar rechts denkt dat we nog in een dorp leven, terwijl we al eeuwen een immigratieland zijn. Veel zogenaamde autochtonen hebben allochtone voorouders, in mijn geval Franse Hugenoten. Al heel lang halen we ons inkomen ver over de landsgrenzen. Onze economie en onze veiligheid zijn internationaal verankerd. Onze grootste problemen zijn wereldproblemen: armoede, oorlog, klimaat, migratie.

Trouwens, een groot deel van ons cultureel erfgoed – normen en waarden inbegrepen – is van buiten gekomen. Griekenland gaf ons filosofie en democratie. Christendom en Islam zijn afkomstig uit het Midden-Oosten. Het zijn open bekeringsreligies, die opereren voorbij etnische of nationale grenzen, met een god voor de hele mensheid. Ze zijn wereldwijd aanwezig, met medemenselijkheid als een centrale boven-nationale en boven-culturele waarde. Dat merk je niet altijd, maar het is wel erfgoed. Het dorpse wereldbeeld negeert dat, bijvoorbeeld in het beleid rond migratie en ontwikkelingssamenwerking. ‘Onze normen en waarden’?

In die wereldsamenleving zijn rechtse politici van het ‘oude dorpse wij’ slecht geïntegreerd. Het echte integratieprobleem is dat zij het moderne ‘nieuwe wereldwijde wij’ geen plek kunnen geven. Af en toe kijken ze over de muur en schudden nee. Hun ware crisis is een isolatiecrisis, en daarom roepen ze een integratiecrisis uit. Hun denkkader is nog altijd: eigen dorp, volk of stam eerst. Oost west thuis best. Ons kent ons. Zoals het klokje thuis tikt… Daar zit het ‘oude wij’ dat zorgt voor rechtse verkiezingsoverwinningen. En voor dorpse reacties tegen een gepland asielzoekerscentrum. De nieuwkomers zijn de onwelkome ‘zij’ – totdat rechts hen gedoogt als aangepast dorps.

Wat rechts evenmin door heeft, is dat waarden en normen een eigen dynamiek vertonen. Die is er al 25 eeuwen, met Griekenland als bakermat. Er waren steeds aanleidingen voor aanpassingen. Maar rechts heeft een statisch beeld van normen en waarden, in steen gebeiteld. De term ‘normen en waarden’ is voor rechtse politici een wachtwoord geworden, gereduceerd tot exclusief patriotisme als enige kernwaarde. Met hun strakke dorpse denkkader voorkomen de isolationisten, de staatssecretaris van participatie en integratie voorop, zelf de integratie van de nieuwe ‘zij’.

De Amsterdamse rellen maakten niet een integratiecrisis zichtbaar, maar een isolatiecrisis. Het dorpse wantrouwen dat lang gold ten aanzien van joodse nieuwkomers, voordat ze als geïntegreerd werden getolereerd, geldt nu moslim nieuwkomers. Na een halve eeuw beoordeelt de dorpsmentaliteit hen nog steeds als niet geïntegreerd, als gast-arbeiders, zelfs al zat er een moslima, geboren in Marokko, als staatssecretaris in het kabinet. Zat.

Ironie: dankzij een voetbalmatch werd het rechtse dorp geconfronteerd met een oorlog die hoort bij de wereldproblemen. De vroeger verguisde joodse nieuwkomers moesten volgens de dorpsbewoners beschermd worden tegen de nieuwste lichting van moslim nieuwkomers. Verguizing bleef. Nog wat ironie: op de rellende jongeren – vermoede nieuwkomer moslims – werd een politiemacht afgestuurd waartoe nogal wat moslim nieuwkomers behoren, geïntegreerde overheidsdienaars.

Bij dit alles had nauwelijks iemand door wat het teweegbrengt dat de leider van de meest rechtse en grootste regeringspartij, bekend van zijn eis van minder-minder-minder recente nieuwkomers in zijn dorp, nu de schaduw-premier is. Het is nogal voorspelbaar dat jongeren van de vierde generatie nieuwkomers zich hierdoor bedreigd voelen en weggezet. En reageren.

Dan is het niet vreemd dat een voetbalmatch, deel van de globale wereld, oorlog inbegrepen, aanleiding is voor een toch al gebruikelijke actie vol fan-geweld. Ook voetbal is oorlog. De laatste lichting moslim nieuwkomers wordt, lekker polariserend, in deze giftige cocktail tegenover vroegere joodse nieuwkomers gezet. Dat gebeurt geheel dorps in de naam van ‘onze normen en waarden’, wat die ook mogen zijn.

Als de slecht geïntegreerde rechtse spraakmakers toch niet doorhebben dat de wereld groter is dan hun dorp, kunnen we dan niet beter hun paspoort afpakken?

Categorie: Andre Droogers, Columns, Mensenrechten, Politiek Tags: Amsterdamse rellen, armoede, dorpse wereldbeeld, eigen dorp, isolatiecrisis, joodse nieuwkomers, klimaat, migratie, moslim nieuwkomers, normen en waarden, oorlog, rechtse politici, Staatsecretaris Nobel, volk of stam eerst.

Lees ook:

  1. Extreemrechts aan de macht: heb ik genoeg gedaan om het tij te keren?
  2. VrijdagZindag – De andere troonrede
  3. Het jaar 2022 – dag 248 – radeloos
  4. Wanhoop is het ergste dat een mens kan overkomen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 12 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeken – wereldburgers
    • Boeddhisme – geen religie, geen wetenschap, maar dhamma
    • De ziel en de chip – deel 4: De paradox van verbinding
    • Goff – fabels voor fabeldieren (15) – zwaluw
    • Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (10) – Overgave, vrij zijn

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.