• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Taigu – Vriendschap en liefde in oorlog en vrede

Taigu – Vriendschap en liefde in oorlog en vrede

9 juni 2024 door Jules Prast

Dit jaar kent hij hem vijfenveertig jaar. Vijf jaar geleden vierden zij hun veertigjarige vriendschap in de Orangerie van het kasteel in Doorn met ieder een stuk appeltaart met slagroom. Een soortgelijke symbolische viering staat over enkele maanden opnieuw op het program.

Het was vriendschap op het eerste gezicht. Hij was een vreemde in Jeruzalem toen hij zijn twee jaar oudere studiegenoot in 1979 op de universiteit ontmoette. Vanaf dat moment waren ze onafscheidelijk. De hoogleraarszoon maakte hem wegwijs in zowel de academische wereld als het grote stadsleven. Mettertijd ontwikkelde zich uit hun vertrouwens- en vriendschapsband een vorm van wederzijdse liefde.

Haar kent hij nu veertig jaar, ter gelegenheid van welk feit zij eerder dit jaar samen één stukje appelgebak oppeuzelden, hij een enkel hapje en zij de rest. Zo hadden zij het afgesproken, want voor hem komt taart zijn gezondheid niet ten goede. Samen hadden zij ooit iets wat voor ieder van hen tot hun eerste serieuze relatie uitgroeide. Zes jaar lang had het geduurd voordat deze definitief ten einde kwam. In deze tijd hadden ze alle grenzen van de burgerlijke conventie voorgoed doorbroken. Hetgeen mede verklaarde dat zij sindsdien als vrienden van elkaar waren blijven houden en hun vertrouwensband onaangetast was gebleven, terwijl zij naderhand ieder trouwden en met hun eigen partners kinderen kregen.

Vriendschap kan liefde baren en vice versa. Liefde kent zoveel verschillende verschijningsvormen, die tot uitdrukking komen in de woorden die het klassieke Grieks voor ieder hiervan kent. Het verschil tussen vriendschap en liefde is, kortom, niet zo scherp en exclusief als sommigen onder invloed van tegenwoordige taal en sociaal gebruik veronderstellen.

Alle drie zijn zij inmiddels zestigers, op een leeftijd dus waarop de beschouwelijkheid is ingetreden en het besef is ingedaald dat zij het bestaande ooit zullen moeten loslaten. Maar zij weten eveneens dat de vormen van hun vriendschap en liefde tijdloze mogelijkheden uitdrukken en tot voorbeeld kunnen strekken aan hen die na hen komen. Tijdloos, althans, in een ongewoon lange periode van vrede.

De afgelopen week was het echter tachtig jaar geleden dat meer dan honderdvijftigduizend geallieerde troepen op de stranden van Normandië landden als begin van een militaire campagne om het Europese vasteland te bevrijden van de mensonterende, misdadige oorlogspraktijken van het nazibewind. Hetzelfde bewind dat in 1943 Debora Appel zou oppakken en afvoeren naar een concentratiekamp, waaruit zij nooit meer terugkeerde. Haar echtgenoot, historicus en auteur Jacques Presser (1899-1970), zou tijdens en na de oorlog de Nederlandse poëzie verrijken met zo’n tweehonderd gedichten over dit verlies, waarvan dit er een is:

Had ik van Aladdin de wonderlamp,
Het zweeftapijt van kaliefs en sultanen,
Ik zou een weg mij door de wolken banen,
Totdat ik neerstreek in je Jodenkamp. 

Mijn armen zouden je zo vast omsnoeren,
Alsof ik je niet los meer laten kon
En door de sterrenluchten zou ‘k je voeren
Naar ‘t eiland van Epipsychidion: 

Orplid, Ogygia, vergeten stranden,
En daar zouden wij rusten bij elkaar
En dan zou ik je kussen: eerst je handen,
Waarmee je hebt geboend, gedweild en geschrobd,
Pannen geschuurd, de vuile was gesopt,
Je handen eerst. En dan je donkre haar. 

*

 Ik voel haar sterven in ‘t verre land,
Ik voel de krachten haar begeven,
Verwelkend als een tere plant,
Die zonder zon niet meer kan leven. 

Een wetenschap is ‘t en geen waan,
Mij toegedragen door de winden.
Ik heb het duidelijk verstaan:
Wij zullen elkaar niet wedervinden. 

Ik in het westen, zij in het oosten,
Zij daar, ik hier: dat is ons lot.
Vrienden, probeer mij niet te troosten
En praat me in Godsnaam niet van God. 

*

 Men heeft, ergens, mijn vrouw geslacht.
Ik weet niet waar; nooit zal ‘k het weten.
Men heeft, denk ik, ook haar verkracht,
Vertrapt en in de kalk gesmeten. 

Zij was verzoend met elke dood
En toch, ze hield zoveel van ‘t leven.
Rijk was haar ziel; haar liefde groot.
God moge haar moordenaars vergeven.

Uit: Orpheus en Ahasverus (1945)

Categorie: Columns, Geluk, Jules Prast, Poëzie Tags: concentratiekamp, D-Day, Debora Appel, dood, invasiestranden, Jacques Presser, leven, nazibewind, vriendschap

Lees ook:

  1. Geen illusies meer
  2. Dick – vertrouwen 2 (niet)
  3. Vrijdag Zindag – stijgen en overstegen worden
  4. Het Zomerlevengevoel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Bespiegelingen in Canada
    • Menno – autobiografie van een yogi
    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.