• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Joop Hoek » ‘De Verhevene had wel wat minder sutta’s kunnen bedenken’

‘De Verhevene had wel wat minder sutta’s kunnen bedenken’

2 oktober 2013 door Joop Ha Hoek

De Verhevene kijkt me chagrijnig aan. Hij heft zijn vinger en zegt: ‘Als je op deze weg doorgaat, Joop, dan ziet het er niet best voor je uit. Dan zou je, hoe vreemd dat misschien klinkt,  nog wel eens kunnen gaan verlangen naar een langdurig verblijf in de blaartrekkende hellen.’

Ik ben ontboden bij de Verhevene, een groot voertuig haalde mij op. De reis duurde maar een flits, en nu zit ik tegenover hem. Alle boeddhisten of volgers van de dhamma wacht dit lot. Een persoonlijk onderhoud-een functioneringsgesprek met De Grote Chef, zoals de Verhevene in bepaalde boeddhistische kringen wel genoemd wordt. Ik dacht dat de Verhevene altijd gelijkmoedig van aard was, maar hij lijkt nu vertoornd. Het zal mij weer overkomen.

Ik moet eerst zeggen dat ik totaal niet voorbereid was op een gesprek met de Verhevene. Het grote voertuig -zelf heb ik een klein autootje, stond voor mijn deur voor ik er erg in had. De afwas moest ik laten staan, de schoenen in haast aangetrokken en roetsj, daar ging ik. De chauffeur legde uit dat de Verhevene mij wilde spreken omdat hij ontevreden was over mijn maatschappelijk gedrag. Hij sprak op een toon die niet veel goeds voorspelde.

Tijdens de flitsreis had ik tijd om te proberen mij een voorstelling te maken van het uiterlijk van de Verhevene. Heel lang geleden, in een Rotterdamse gompa, rees bij mij tijdens een diepe meditatie een beeld op van een lichtgekleurde man- meer het hoofd van een man, met donker geolied haar, in van die strengen, rasta heet dat geloof ik. Ik wist direct, ik wilde dat ook graag aan het begin van mijn lange tocht: dit is de Verhevene, hij wil kennis met me maken. Ik kon die prachtige ervaring niet voor me houden en vertelde het tegen mijn leraar en andere studenten in de gompa. En later nog tegen enkele monniken uit die sangha. Ze gniffelden een beetje, die monniken. Ik moest me niet laten meeslepen door mijn fantasie, door een zelf gecreëerd beeld, zeiden ze. Maar stiekem ben ik dat beeld van de Verhevene met rastahaar blijven koesteren. Het gaf me rust en inspiratie.

Daar zit ik dan tegenover de Verhevene. Het is niet aan mij om nu uit de school te klappen over zijn uiterlijk, daar gaat het in dit geval ook niet om. Het gaat om het gesprek dat de Verhevene met mij voerde. Hij zegt: ‘Joop, dat Ha laat ik voor het gemak maar even weg, je zegt vaak dat je mijn leer praktiseert. Maar ik merk er niet veel van. Ja praten doe je genoeg, daar schort het niet aan. Maar hoe zit het met je verbondenheid tussen de leer en de dagelijkse praktijk buiten de sangha. Hoe ga je daar mee om? Op een kussen stil te zitten en wat mantra’s opdreunen, het is een leuk tijdverdrijf, maar praatjes vullen geen gaatjes. Kijk eens om je heen, man. Je werkt in een grote havenstad, vol met hoge gebouwen. Er gebeurt van alles waar je weet van zou moeten hebben. Probeer eens door de muren van die flats heen te kijken,  daar wonen mensen in.’ De Verhevene spreekt het woord mensen met nadruk uit.

Hij vervolgt ‘Veel van die mensen hebben problemen, zijn ziek, zwak en eenzaam, sommigen zijn psychisch geknakt. Steeds meer mensen hebben niet te eten, hebben geen geld voor de behanger of klusjesman, snakken naar contact, zijn of worden ontslagen, kunnen zich niet staande houden in deze onbarmhartige maatschappij. Ze worden vermaald tussen de ambtelijke en politieke molenstenen. En jij zit met een verstild gelaat maar in dat dure appartement op dat kussentje van je te mediteren. Zitten is voor jou echt niet voldoende, forget it. Ga wat doen, man, zo moeilijk is dat toch niet.’

De Verhevene kijkt mij doordringend aan. Ik wil hem best antwoorden, maar hoe spreek je een Verhevene aan? Meneer? Meester? Excellentie? Het doet niet ter zake. Ik vertel de Verhevene wat ik in het verleden allemaal voor de mensheid gedaan heb. De goede werken, het bij notariële acte weggeschonken geld, de klusjes die ik deed. Mensen die ik opving. Het voortouw dat ik nam bij stakingsacties, de hulp aan minder bedeelden. Het werk in de ondernemingsraad, de groepsondernemingsraad, de centrale ondernemingsraad, redactiecommissie, redactieraad, de vakbond. Milieuraad, dierenbescherming, vluchtelingen, blijf-van-me-lijf-huis. De honderden kaarten die ik stuurde om mensen te feliciteren of moed in te spreken. De zorg die ik aan de familie besteedde.  Potsie, dat was niet mis. En ja, door het praktiseren van de leer van de Verhevene kom ik minder onder de mensen. De tienduizenden sutta’s uit je hoofd leren doe je niet op een achternamiddag, dat kost tijd en inzet. Laat de Verhevene maar eens naar zichzelf kijken, hij had ook wat minder sutta’s kunnen schrijven en bedenken. En om mij te ontbieden, weg te halen uit mijn drukke bestaan, wie is hij wel niet. Ik word onrustig, een beetje link.

De Verhevene onderbreekt  mijn eruptie van woorden ‘Dat was vroeger, Joop, we leven in het nu. Met vroeger kan ik geen chocola bakken. Ik wil dat je nu opstaat, de rechter hand opsteekt en de bodhisattvagelofte aflegt. Spreek mij na.’

Ik sta verward op, zo’n gelofte is helemaal niet van mijn richting, mijn rechterhand omhoog.

De Verhevene: ‘Hoe talloos de levende wezens ook zijn, ik beloof ze vanaf nu daadwerkelijk te helpen met het verrichten van klussen, behangen, schilderen, wassen en eten, administratie te doen, hond uit te laten en eenzaamheid te verdrijven. Ik zal een groep, niet zijnde een sangha oprichten, met bekwame en gedreven leden, die ieder op hun eigen wijze met hun eigen talenten en mogelijkheden de mouwen op stropen en zwakkeren en hulpbehoevenden helpen om het hoofd boven water te houden en hun leven weer kleur en inhoud te geven. Als het nodig is zullen de leden de barricaden opgaan, publiciteit zoeken, verzet bieden, als een berg staan om de zwakkeren en hulpbehoevenden te beschermen en aan te moedigen om in verzet te gaan. Ik zal minstens 240 uur per jaar onbetaalde arbeid verrichten, dat wordt mijn praktijk. Dit alles zal in Mijn naam plaatsvinden en uitgedragen worden. Een nieuwe vorm is geboren, sociaal boeddhisme.’

Ik leg de gelofte af en zeg ten overvloede: Dat beloof ik. Dat is dubbel op, zegt de Verhevene. Hij lacht en maakt nu een vriendelijke indruk. Het is goed dat hij orde op zaken stelt, realiseer ik me.

De Beuk, cartoon Marja Timmer.De zon op mijn gezicht maakt mij wakker. Wat een droom, het lijkt wel werkelijkheid. Zo liggend in bed, naar buiten kijkend naar de nieuwe dag, de verkleurende boomblaadjes, begrijp ik de betekenis. Het is zwaar onvoldoende wat ik momenteel voor andere mensen doe. De barricaden op, strijden tegen onrecht, opkomen voor de zwakkeren, de strijd aangaan tegen uitbuiting en verloedering. Opstaan van dat kussen, zodat de samenleving in naam van de Verhevene meer verheven en socialer wordt.

Het is maar een droom. Maar stel dat ik die droom waar zou gaan maken. Een groep, niet zijnde een sangha, sprak de Verhevene. Ik ken boeddhisten, mensen genoeg die gemotiveerd zijn om de mouwen op te stropen en er tegenaan te gaan. Echte mannetjesputters, sociale krachtpatsers. Zo’n groep is geen probleem. Hoe moet je je dan naar de buitenwacht toe presenteren. Het Breekijzer? De Paasheuvelgroep? Ineens weet ik het: De Beuk, zo zou zo’n groep activisten heten. De Beuk erin. Ik grinnik, laten de monniken van destijds het maar niet horen. Laat ik me toch weer meeslepen door mijn fantasie, zullen ze zeggen.

Moge iedereen gelukkig zijn, met name jij.

Boeddha Dagobert Duck commercie in het boeddhismeDit is deel zes in een serie columns van Joop Hoek.

 

 

 

 

 

 

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: blaartrekkende hellen, De Beuk, droom, joop hoek, onrecht, Rotterdamse gompa, sociaal boeddhisme, sutta's, Verhevene, vreemde vogel

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 213 – ogenblik
  2. Het jaar 2018 – de tweehonderdennegenenvijftigste dag – kinderkorting
  3. Het jaar 2018 – de tweehonderdendrieenzeventigste dag – haaks
  4. Het jaar 2018 – de tweehonderdenvijfenzeventigste dag – verwardewapens

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jules Prast zegt

    2 oktober 2013 om 11:07

    :-)

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)
    • Milieudefensie start nieuwe Klimaatzaak tegen Shell: geen nieuwe olie- en gasvelden
    • Dementia – Ontgeesting         
    • Peter – Overvloed en onbehagen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.