• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » De pijnparadox

De pijnparadox

18 maart 2024 door Rob van Boven en Luuk Mur

We bereiden ons voor op gevaar. Op basis van eerder opgedane ervaringen proberen we te voorspellen waar we mogelijk problemen kunnen verwachten, om deze vervolgens te kunnen vermijden of op te lossen. Aanvankelijk ervaren we de werkelijkheid zoals die is, we staan nog volledig open. Door de verhalen die we onszelf vertellen, op basis van eerdere ervaringen, gaan we de werkelijkheid vanuit een model waarnemen. Open, authentiek ervaren van de werkelijkheid, vervangen we door een model van de werkelijkheid, door ons een geloof genoemd. Het voorkomen van psychische of fysieke pijn en ongemak staat daarbij centraal. Zoals we eerder beschreven denken we dat onze rechterhersenhelft de werkelijkheid ervaart zoals deze zich aan ons voordoet en dat de linkerhersenhelft werkt met een model. Beide hersenhelften zijn belangrijk, de rechterhersenhelft moet leidend zijn. Zo niet dan gaat het geloof, een set van regels, van de linkerhersenhelft ons bepalen.

’s Avonds laat op straat een groepje agressieve medeburgers ontwijken kan heel verstandig zijn. Dat hoef je niet eens zelf eerder ervaring mee te hebben opgedaan, het kan ook op een andere manier geleerd zijn. We zijn allemaal overlevers. De overlever in ons bereid zich steeds voor op potentieel gevaar en ontwikkelt en handhaaft een samenhangend systeem waarmee gevaren snel gesignaleerd worden en indien mogelijk onschadelijk gemaakt kunnen worden.

Bij getraumatiseerde mensen staat dit systeem of geloof voortdurend aan, maar eigenlijk lijkt bij ons allemaal de linkerhersenhelft dominant te zijn of te worden. Het open ervaren van het authentieke kind is weg gedrukt en daarvoor in de plaats is het geloof gekomen van de overlever. We raken steeds meer gespannen, op onze hoede en verkrampt.

Vleermuizen zenden steeds signalen uit, waardoor ze hun eigen locatie kunnen bepalen. De overlever in ons zendt steeds geloofssignalen uit, waarmee het zijn eigen wereld- en zelfbeeld in herhaling bevestigt. Door pijnlijke ervaringen steeds opnieuw te projecteren en te bestrijden onderhoudt de persoon zijn pijn. Door een te dominante overlever verkeer je voortdurend is een strijd met (potentiële) pijn. De oorspronkelijke pijnlijke ervaring is een voortdurend lijden geworden. Het op je hoede zijn voor de pijn en het streven deze te voorkomen is je identiteit geworden. Je bent geobsedeerd geraakt met het voorkomen van mogelijke pijn.

Het ministerie van defensie ziet overal gevaren en zal de bevolking daarvan graag op de hoogte brengen. Leidinggevende politici zijn over het algemeen ras-overlevers, die zich hebben afgekeerd van verbondenheid en machtsbeleving nodig hebben voor hun besef van zingeving.  We moeten veel meer gaan uitgeven aan defensie zal hun boodschap zijn. Hoe meer gevaar, hoe meer noodzaak, hoe bereidwilliger de belastingbetaler en hoe belangrijker politici zich geloven. Indien nodig worden gevaren verzonnen, want het beest moet gevoed worden opdat de leidende politicus echt nodig is als sterke man.

Ook op individueel niveau zal de overlever, onze interne politicus, graag wijzen op gevaren, zodat zijn of haar stem doorslaggevend zal zijn. Hoe beangstigender de situatie, hoe groter het belang van de stem van de overlever, hoe meer dat ten koste gaat van open bewustzijn. De persoon is doorlopend op zijn of haar hoede en verkrampt. De overlever heeft er voor gezorgd dat een pijnlijk incident kon uitgroeien tot een verkrampt leven. We gingen ons ermee identificeren, we ervaren het als -IK-.

De pijnparadox komt in principe op het volgende neer. Door consequent pijn te ontvluchten of te mijden, vanuit hoe we de wereld hebben leren zien, beperken we onze mogelijkheden voor zelf- en relatie realisatie. Dit inperken doet ons wezen pijn.

Depressief, angstig of gespannen zijn. Bekijk je door dit filter de werkelijkheid en is er objectief gezien vrede, dan is het tijd om te gaan mediteren en te oefenen in open bewustzijn, misschien in combinatie met inzichtgevende therapie.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Aanbevolen literatuur: de pijnparadox van Rob van Boven.

Categorie: Columns, Luuk Mur, Rob van Boven Tags: interne politicus, pijnparadox, politici, rasoverlevers, trauma, vleermuizen

Lees ook:

  1. Een schokkende ‘behandeling’ in de gesloten Jeugdzorg
  2. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 3 maart 2016
  3. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (11)
  4. Het jaar 2021 – dag 47 – trauma

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.