• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2022 – dag 230 – jatten

Het jaar 2022 – dag 230 – jatten

19 augustus 2022 door Joop Ha Hoek

Veel mensen, ook werkenden met een gezin en een middeninkomen, kunnen door de gevolgen van de oorlog in Oekraïne en andere ellende nauwelijks meer rondkomen en belanden onder de armoedegrens. In nog geen jaar tijd veranderde hun wereld en bestedingspatroon.

Vandaag zag ik op tv zogenaamde buurtkastjes met levensmiddelen en hygiënische artikelen erin, een soort kleine voedselbanken door mensen voor andere mensen opgericht om toch nog een maaltijd op tafel te kunnen zetten. Ik moest heel sterk denken aan de uitspraak van de Bredase bisschop Tiny Muskens in 1996, die het stelen van een brood door iemand die in armoede verkeert verdedigde. Je zult het nou geen bisschip meer horen zeggen.

Armoede, geen eten. Hoe sterk moet je dan niet zijn om geen winkeldiefstallen te plegen? Ik zie ze weleens in gangen van supermarkten, mensen die als ik passeer met een open tas heel lang naar een product in het schap staan te kijken. Alsof ze niet kunnen kiezen.

Een tijdje terug toonde de wijkagent Rob Doorneveld veel begrip voor een 80-jarige gepensioneerde die in de plaatselijke Albert Heijn voor bijna 18  euro aan boodschappen (kaas, ham en garnalen) had gestolen, omdat hij van zijn AOW’tje van 1.244 euro per maand niet rond kon komen. De politieman  hield hem aan, maar volstond met een waarschuwing. Hij hield rekening met de stijgende prijzen en het feit dat de AOW al was opgesoupeerd door de vaste lasten. De agent ging later zelfs nog op huisbezoek bij de arrestant.

Zo wordt het gij zult niet stelen opgerekt en geaccordeerd.

Mijn vader was een rechtschapen en eerlijke man. Toen hij als opleider in de Rotterdamse haven werkte stal hij ook, suiker, bonen, ongebrande koffie, eten voor zijn gezin. Vrijwel alle havenarbeiders deden dat om de armoede thuis het hoofd te bieden. Mijn vader gebruikte bij het plegen van het misdrijf een schuin afgezaagd en scherp gemaakt stuk ijzeren pijp waarmee hij ook de inhoud van balen bemonsterde. Door het gonje heen bracht hij de pijp in en de inhoud ging over in de kleine monsterzakjes waarover de havenarbeiders beschikten. Het was niet erg veel, soms een kilo bonen of zo. Het vulde onze magen. Een keer werd hij door de havenpolitie gearresteerd met een diepgevroren kip in de knijvezak. Hij zat op het politiebureau te wachten op de speurhond die de verwantschap tussen mijn vader en kip moest aantonen tot mijn vader het dode dier, dat op tafel voor hem lag, met beide handen vastpakte. Voor een kip kon je maanden lang de cel indraaien.

Hij had geen toestemming van een bisschop of wijkagent nodig om te stelen, de honger van zijn kinderen was voor hem voldoende om te jatten. Het mocht niet maar hij heeft er nooit spijt van gehad.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Columns, Geluk, Joop Hoek, Voedsel, Zorg

Lees ook:

  1. Het jaar 2021 – dag 249 – politiek geheugen
  2. Het jaar 2021 – dag 356 – rondetafel
  3. Het jaar 2022 – dag 61 – misdrijf
  4. Het jaar 2022 – dag 207 – slamoord

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Rafael zegt

    21 augustus 2022 om 11:31

    Ik geloof dat in Zwitserland de straffen en boetes in relatie tot het vermogen en inkomen staan … Recht en vaardigheid..van de rechtbank.liggen dan naast elkaar ..

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
05 dec
Meditatie en lezing "De Boeddha en de Sint – geven in het boeddhisme "
5 dec 23
06 dec
Online Lezingenserie ‘Meewerken met de Natuur’ (2)
6 dec 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
10 dec
Meditatiedag “De vier verblijfplaatsen van het hart”
10 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Tolerantie: verbinding is alleen mogelijk met zelfkritiek

    Kees Moerbeek - 3 december 2023

    Ondanks het feit dat het begrip in de loop van de geschiedenis verschillende betekenissen kreeg, bleef de grondbetekenis herkenbaar. Kort en bondig noemt Schuyt tolerantie op bladzijde 8: ‘de onderdrukking van de neiging anderen te onderdrukken.’

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Wie zegt dat je naar je hart moet luisteren?
    • Het jaar 2023 – dag 338 – zwart-als-roet
    • Honderden Palestijnse burgers sterven door Israëlische bombardementen
    • Nathan – Het denken
    • Nepreclames in Utrecht vertellen volgens actievoerders een ander  verhaal over Shell

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.