• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Leven in Thailand – hoe corrupt ben jij eigenlijk?

Leven in Thailand – hoe corrupt ben jij eigenlijk?

7 juli 2022 door Mieke Kupers en François la Poutré

Corrupt? Wij? Nee zeg, kom nou, wij zijn Nederlanders en in Nederland bestaat geen corruptie.

Dat laatste is nog maar de vraag. Op de corruption perceptions index scoort Nederland met 82 punten op een schaal van 100 weliswaar veel hoger dan Thailand, dat slechts op 35 punten uitkomt, maar er valt blijkbaar toch ook in Nederland nog veel te winnen. Dat Nederlanders hun land als corruptie-vrij beschouwen komt vooral doordat de hele zichtbare vorm van corruptie ontbreekt. Je hoeft in Nederland niet te proberen om een politieagent een bedragje toe te schuiven om een hogere boete te voorkomen. Grote kans dat je van de regen in de drup raakt. Maar in het meer onzichtbare gebied van banencarrousels en persoonlijke verrijking door creatief omgaan met gemeenschapsgelden valt nog wel wat te verbeteren.

In Thailand is de kans veel groter dat je persoonlijk met corruptie in aanraking komt. De Thai hebben ermee leren leven en ondergaan het gelaten; dat is nou eenmaal zoals het werkt hier. Nederlanders die je er naar vraagt zullen vrijwel zonder uitzondering plechtig verklaren dat ze nooit aan corruptie mee zullen werken. Maar hoe standvastig zijn ze als het er werkelijk op aankomt? Hoe corrupt ben jij eigenlijk? Tijd voor een test.

Stel je de volgende situaties voor. En beantwoordt voor jezelf de bijbehorende vraag. Niemand kan zien wat je antwoorden zijn, dus je kan volledig eerlijk zijn.

Je dochter ziet een leuke vacature bij een grote werkgever in de stad, en laat jij nou toevallig bij iemand van personeelszaken in hetzelfde sportteam zitten. Doe je een goed woordje voor je dochter?

Het regent, dus je pakt even de auto voor een stukje dat je best zou kunnen lopen. Helaas… politiecontrole, en voor dat stukje had je je gordel niet omgedaan. Kassa! € 150,-, maar de agent neemt ook wel genoegen met € 75,-, als je geen bonnetje hoeft. Ga je op dat aanbod in?

In Thailand rijdt de helft van de motorfietsers zonder helm, dus waarom zou jij er een opzetten? Het is zonder helm al warm genoeg. Maarja, zal je altijd zien dat er een keer controle is. De boete is hier te overzien. 400 bath, iets meer dan een tientje. Je mag de agent ook 200 bath toeschuiven, als je geen bonnetje hoeft. Doe je dat?

Dezelfde situatie als 3. Maar je moet wel naar het bureau om daar de boete te betalen, en dat mag natuurlijk niet op je motor, want die blijft bij oom agent totdat je het betaalbewijs kunt laten zien. Taxi naar het bureau dus, waar 20 wachtenden vóór je zijn. Na 3 uur wachten ben je aan de beurt, waarna je met je bonnetje, weer met de taxi terugrijdt naar je motor en vriendelijk glimlachend op vertoon van dat bonnetje je sleutels weer in ontvangst mag nemen. Of geef je toch maar meteen als je aangehouden wordt die 200 baht aan de agent?

Stomstomstom… verblijfsvergunning verlopen. Je had die uiterlijk vorige week moeten verlengen maar dat was je totaal ontschoten. Je kent de consequenties: je moet je als de donder melden bij de immigratiedienst, want als je toevallig bij een controle aangehouden wordt, word je gearresteerd en moet je vanuit de gevangenis een vliegticket zien te regelen, want ze laten je daar alleen maar uit om je op het vliegtuig te zetten. De immigratiedienst zal je opdragen onmiddellijk het land te verlaten. Dan zal je een nieuw visum moeten aanvragen en daarna moet je de hele procedure om op basis van dat visum een verblijfsvergunning voor langere tijd te krijgen doorlopen. Je kan de immigratie-beambte natuurlijk ook vragen of hij niet wat kan regelen. Als je die vraag vergezeld laat gaan van een envelop met substantiële inhoud, is dat verzoek niet kansloos. Doe je dat?

Uiteindelijk gaat het me er natuurlijk niet om om een statistiekje te kunnen maken. Maar deze 5 situaties laten wél zien hoe verleidelijk het kan zijn om mee te werken aan corruptie. Van situatie 1 verwacht ik niet dat er iemand is die dat niet zou doen. Bij situatie 2 is meedoen al erg verleidelijk, maar weet je zeker dat die agent je er niet in wil luizen? In de 3e situatie is het helemaal niet moeilijk om standvastig te zijn, althans, als Nederlander in Thailand. Voor een Thai is 400 bath vaak meer dan wat hij op een dag verdient. Bij 4 verdwijnt de standvastigheid als sneeuw voor de Thaise zon. Méér betalen, een taxi huren én een halve dag verspelen? Terwijl je weet dat “iedereen gewoon die agent geld toeschuift”. Situatie 5 is gecompliceerd, want niet iedere beambte is corrupt. In plaats van een verblijfsstempel zou je actie dus ook een inreisverbodsstempel in je paspoort kunnen opleveren.

Om uit de corruptie te blijven moet je echt sterk in je schoenen staan. Een Thaise vriendin van ons werkte tot voor kort bij de gemeente als controller. Alle declaraties gingen door haar handen en moesten haar goedkeuring krijgen voordat ze verder mochten. Dat deed ze altijd nauwgezet, en met de wettelijke richtlijnen in de hand. Een declaratie die niet 100% klopte kreeg geen goedkeuring. Regelmatig leidde dat tot geïrriteerde reacties, niet alleen van de indieners van de declaraties, maar ook van leidinggevenden. Ze moest niet zo moeilijk doen. Gewoon even tekenen. Van alle kanten was er druk. Ze gaf nooit een krimp, maar kwam wel steeds meer alleen te staan. Toen ze pas bij de gemeente werkte heeft ze een keer per ongeluk een declaratie onterecht gefiatteerd. Dat kwam later uit, waarna ze jaren lang op haar salaris werd gekort, omdat ze persoonlijk verantwoordelijk werd gehouden. De leidinggevenden boven haar hadden de betreffende declaratie ook goedgekeurd, maar bij onze vriendin werd dubbel zo veel ingehouden als bij die leidinggevenden. En de indiener van de declaratie hoefde niets terug te betalen. Uiteindelijk is ze maar met vervroegd pensioen gegaan.

Corruptie is immoreel. Niemand zou er aan mee moeten werken. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Voordat je degenen veroordeelt die de corruptie mede in stand houden door in te gaan op voorgestelde dealtjes, is het goed om ook even bij jezelf te rade te gaan. Wie hierboven minstens één keer “ja” geantwoord heeft, hoort daar namelijk ook bij.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Leven in Thailand Tags: corruptie, François la Poutré, Mieke Kupers, Thailand

Lees ook:

  1. Leven in Thailand – natte geit
  2. Leven in Thailand – Ik was er niet bij
  3. Leven in Thailand -duizenddingendoekjes
  4. Leven in Thailand – lager

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Léon zegt

    8 juli 2022 om 09:05

    Een goed woordje voor je dochter doen als ze een baan wil lijkt mij niet verkeerd als het uit je hart komt.

    De hele rest kun je eenvoudig voorkomen door goed op te letten.

    Dus ik ben niet overtuigd.

  2. François la Poutré zegt

    10 juli 2022 om 12:55

    Misschien krijgt iemand die veel beter gekwalificeerd is en/of de baan veel harder nodig heeft hem niet, omdat hij of zij geen kruiwagentje heeft. Bij een dochter zijn we geneigd dat niet verkeerd te vinden, bij een burgemeester wel.

Primaire Sidebar

Door:

Mieke Kupers en François la Poutré

Mieke Kupers en haar echtgenoot François la Poutré wonen sinds januari 2017 in Thailand. Ze schrijven over zaken die hen aan het hart gaan en of op hun pad komen. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
02 feb
Stiltemeditatie
2 feb 23
02 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Autolyse, anatman en andere illusies
    • Het jaar 2023 – dag 31 – watersnood
    • De strijd om het vlees
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Guy – Het Pad (P. magga)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens