• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

20 april 2022 door Rob van Boven en Luuk Mur

Als kinderen uit huis worden geplaatst, dan moet er een besluit komen over het toekomstperspectief van het kind. Kan het weer terug naar huis of moet het perspectief ergens anders liggen, bijvoorbeeld in een pleeggezin, gezinshuis of in een residentiele instelling? Bij dit besluit wordt gebruik gemaakt van het begrip ‘aanvaardbare termijn’. Met een beroep op de hechtingstheorie is er een richtlijn opgesteld waarin de aanvaardbare termijn bij jonge kinderen tot 5 jaar een half jaar is en bij wat oudere kinderen een jaar. Dus na de aanvaardbare termijn ligt de toekomst van het kind niet meer bij de biologische ouder(s). Binnen een half jaar of jaar zijn de problemen bij de biologische ouders vaak niet opgelost, alleen al door de wachtlijsten lukt het meestal niet. Er gaat van alles mis in de jeugdzorg. Het is zeker niet alleen de belastingdienst die zich misdragen heeft, ook wijkteams, Veilig Thuis organisaties, Gecertificeerde instellingen, scholen, de Raad van Kinderbescherming en zelfs de kinderrechters zijn betrokken bij onterechte uit huis plaatsingen en bij het veel te weinig moeite doen om het kinderen weer mogelijk te maken terug naar huis te gaan. Genoemde organisaties vormen een monopolistisch netwerk, vaak gelovend in hun eigen gelijk.

Na een uit huis plaatsing ondervinden kinderen vaak nog meerdere overplaatsingen, waarbij het begrip hechting ineens niet meer relevant is. In Nederland wonen meer dan 40.000 kinderen niet meer thuis, bijvoorbeeld in een residentiële instelling en 75% van deze kinderen krijgt te maken met psychische of lichamelijke mishandeling in de instelling. Door deskundigen wordt een hopelijk goed bedoelde plaatsing in een instelling wel de lopende band naar gesloten opvang genoemd. Door de aanzwellende kritiek maken de opstellers van de richtlijn zich inmiddels zorgen over hun eigen reputatie en zijn bezig gegaan met het herzien van de richtlijn. Ze werken hieraan sinds het najaar van 2021. Je kan dit zien als een vorm van damage control. Het NIP, Nederlands Instituut voor Psychologen, is ook eigenaar van de richtlijn en wil natuurlijk niet de schuld krijgen van het niet terugplaatsen van kinderen nadat de situatie in het gezin van oorsprong verbeterd is.

Dus nu brengt het NIP het bericht naar buiten dat de aanvaardbare termijn voor ieder kind anders is en dat een onjuist gebruik van de richtlijn komt door jeugdprofessionals die een verkeerde interpretatie aan de richtlijn gegeven hebben. Dus het ligt niet aan de opstellers van de richtlijn, maar aan de verkeerde interpretatie ervan door anderen. Waarom bieden ze hun diepe verontschuldigingen niet aan voor alle onterechte beslissingen die genomen zijn op basis van de mede door hun opgestelde richtlijn en die het leven van zoveel kinderen een dramatische wending hebben gegeven?

Een jonge vrouw geboren in Roemenië werd al als baby geplaatst in een adoptiegezin in Nederland. Ze had een fijne jeugd, ontwikkelde zich goed en is heel tevreden over haar leven. Ze kreeg op volwassen leeftijd de behoefte om uit te zoeken wie haar ouders eigenlijk waren. Het koste veel moeite, maar ze vond haar moeder terug. Haar vader is onbekend. Moeder en dochter huilden bij de ontmoeting de ogen uit hun hoofd en kregen vervolgens een diepgaande betekenisvolle relatie. De verbondenheid was een vanzelfsprekendheid. Wat is hier dan de aanvaardbare termijn? Hechting zoals opgevat door de jeugdzorg is hier helemaal niet aan de orde geweest en toch is er een intens houden van, misschien is er wel sprake van een verstrengeling tussen moeder en dochter of van prenatale hechting.

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed? Wat betekent dat voor de identiteitsvorming van het kind? Zal hij of zij zich afvragen of hij nu zelf ook slecht is? En als hij of zij nu toch stiekem van zijn ouders houdt en ook dient te houden van zijn pleegouders, hoe ingewikkeld is dat?

We hebben een voorstel: stop met het of-of redeneren. Denk veel meer in termen van samen een kind opvoeden en niet in elkaar uitsluiten. Als biologische ouders en pleegouders samen de kinderen die uit huis geplaatst worden, opvoeden, dan is er sprake van aanvaardbare jeugd voor de kinderen. Natuurlijk kunnen er bij samenwerking tussen biologische ouders en andere opvoeders problemen zijn, die zijn overal, ook tussen ouders en leerkrachten. Bij conflicten kan een derde partij hierin bemiddelen.

Zo kan er ook samengewerkt worden met de groepsleiding van residentiele instellingen. Waarom moet een kind elke dag, jaar in jaar uit in een instelling wonen? Waarom mag hij niet omgaan met zijn biologische ouders, grootouders, neven en nichten? En de methodieken om de gemeenschap te betrekken bij het oplossen van problemen in een gezin zijn er, denk daarbij aan het familiegroepsplan of community support. De deskundigen werkzaam in de instelling kunnen ingezet worden om veilig verblijf thuis mogelijk te maken, waarbij de instelling faciliterend is.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Luuk Mur, Misbruik, Pakhuis van Verlangen, Politiek, Rob van Boven, Zorg

Lees ook:

  1. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
  2. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (11)
  3. Wanneer functioneert u toereikend als vader of moeder?
  4. Het zal mijn tijd wel duren

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.