• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het zal mijn tijd wel duren

Het zal mijn tijd wel duren

7 oktober 2021 door Rob van Boven en Luuk Mur

Aan het einde van de 19e eeuw hadden wetenschappers het idee dat het vakgebied natuurkunde zo goed als afgerond was. De natuurkundige Newton (1643-1727) beschreef het universum als een gigantisch radarwerk en ging ervan uit dat uiteindelijk alle verschijnselen te verklaren zouden zijn met behulp van een beperkt aantal natuurkundige wetten. Natuur en de mens leerden we als gescheiden te ervaren, waarbij de mens de controle had. Vanaf die tijd is de afstand ten opzichte van de natuur steeds verder gegroeid. Het er voor elkaar zijn, kreeg minder betekenis, het ging meer en meer om het verkrijgen van eigendom, macht en genot. Alles wat we om ons heen zien is te danken aan de nieuwe materialistische manier van denken. Maar nu gaan we ook de perverse kant van dit paradigma ervaren. Het systematisch misbruik maken van en uitputten van de bronnen van onze planeet, de klimaatverandering, de wereldwijde ongelijkheid en niet in de laatste plaats het ervaren van onze eenzaamheid, doordat we verbondenheid met elkaar en de natuur op het tweede plan hebben gezet.

De wijze waarop we dieren mishandelen voor eigen genoegen is ongekend. Het leven in de oceanen vernietigen we buiten ons zicht. Ter geruststelling plakken we vaak betekenisloze duurzaamheidssticker op consumptie vlees en vis. We zijn ons liever niet bewust van ons aandeel in de grootscheepse jacht en mishandeling van alles wat leeft. Niet alleen de kwaliteit van leven van anderen benadelen we, maar ook die van onszelf, juist doordat we verbondenheid als bijzaak zijn gaan zien en ambitie en hebzucht de vrije hand kregen.

Met overdenken is het niet zo moeilijk vast te stellen wat we hebben te doen om het tij te keren. Stoppen met roofbouw in allerlei gedaantes op onze planeet. Stoppen ons heil te zoeken in macht, geld en materie. Toch doen we dat niet. De verklaring daarvan is dat we geen baas zijn over onszelf. We zijn verslaafd geraakt aan macht, geld en materie en handelen daardoor tegen beter weten. ‘Na mij de zondvloed’ of ‘het zal mijn tijd wel duren’ gebruiken we als een soort rechtvaardiging.

We lopen allemaal met geloofsprogramma’s rond en daardoor is ondanks een helder verstand ons bewustzijn beperkt. Programma’s die we vooral in ons jonge leven geleerd hebben, bepalen ons gedrag. Als kind proberen we onze wereld te begrijpen. We trekken conclusies uit onze ervaringen en leren van de voorbeelden om ons heen. Zo ontwikkelen we geloofsprogramma’s over hoe we de wereld moeten begrijpen. Deze geleerde programma’s verdwijnen vervolgens naar de achtergrond van ons bewustzijn. Omdat we er daardoor geen bewustzijn meer over hebben, sturen ze ons ongemerkt aan en voor zover we ons er nog wel bewust van zijn, hanteren we de regels in ons programma als feitelijkheden.

Vanuit onze programma’s lijkt het erop dat we veelal zijn gaan geloven dat verbondenheid en mogen zijn wie je bent elkaar niet verdragen. Als je vrijheid wil dan geloof je dat je afstand moet creëren t.o.v. anderen. En kunnen doen wat je wilt lijkt het hoogste goed. Verbondenheid is mooi, geloof je, als het maar niet stoort op wat ik wil. Verbondenheid lijkt daardoor een ondergeschikte drijfveer te zijn, terwijl eenzaamheid ons steeds meer kenmerkt. Mogelijk dat we met macht, geld, materie de pijn van eenzaamheid proberen te verdoven met als paradoxaal effect dat onze eenzaamheid enkel toeneemt. Naarmate we dover worden voor onze behoefte aan verbondenheid kunnen we ook steeds meedogenlozer omgaan met onze wereld.

Met denken komen we er niet uit. We weten wat we doen, maar ons gedrag wordt bepaald door geloofsregels die ons afhouden van verbondenheid. We geloven dat verbondenheid het kunnen zijn wie we zijn in de weg staat. Het tegendeel is echter waar. Door onze aangeleerde geloofsprogramma’s kunnen we niet zijn wie we werkelijk zijn. Doordat we onze behoefte aan verbondenheid op afstand hebben gezet, zijn we het gevoel van eenheid met anderen en de natuur kwijtgeraakt. Het verhaal van onze eenheid met de natuur en de mensen onderling moeten we opnieuw leren. We moeten leren dat we niet buiten de natuur staan, dat verbondenheid van grotere betekenis is dan individuele ambitie. Dat verhaal moeten we leren, te beginnen op de basisschool. Er voor elkaar zijn, verbindingen ervaren, je onderdeel leren voelen van de natuur, vriendschap ervaren met dieren.

Onze stelling is dat kunnen zijn wie je bent en verbondenheid juist complementair zijn en elkaar zelfs nodig hebben. Vrijheid willen wij begrijpen als elkaar in vertrouwen nemen en kenbaar maken wat er in ons leeft. En in het kader van verbondenheid oprecht geïnteresseerd en uitnodigend zijn naar wat er in de ander leeft. Openbaar maken wat er in ons leeft, geeft een besef van vrijheid en op basis van wederkerigheid verdiept zich daarmee de verbinding. Evenzo zou het mooi zijn als we zo ook in wederkerigheid met de flora en fauna omgingen, niet enkel nemen maar ook geven.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Luuk Mur, Milieu, Natuur, Rob van Boven, Zorg Tags: dieren mishandeling, geld, geloofsprogramma's, macht, materie, natuur, Newton, planeet, roofbouw, uitputten bronnen, vrijheid, wederkerigheid

Lees ook:

  1. Stiltespinster – Groen
  2. Boeken – Waarom niet-menselijk leven rechten verdient
  3. Veilig Thuis? Misbruik van macht.
  4. De weg van de eenzaamheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.