• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Robert Keurntjes: Het nieuws deze week – 2013504

Robert Keurntjes: Het nieuws deze week – 2013504

4 mei 2013 door Robert Keurntjes

Het nieuws werd deze week gedomineerd door de inwijding van Willem-Alexander tot nieuwe koning der Nederlanden. Vanuit boeddhistisch perspectief een zeer interessant fenomeen. Het is een conceptuele werkelijkheid in optima forma. Een koning is geen natuurlijke soort maar bestaat alleen als ‘idee’ in de gemeenschap die het concept ‘koning’ kent. Een mus ziet geen koning en iemand uit de rimboe ziet ook geen koning wanneer Willem-Alexander voorbij komt. Wij vieren echter feest omdat we een nieuwe koning hebben.

Toch is niet iedereen er even blij mee, om verschillende redenen. Redenen die hun geldigheid verlenen aan vooronderstellingen die uitwisselbaar zijn met andere. Of het duur is, is een kwestie van perspectief (zo kost het feest b.v. twee euro per Nederlander, daar koop je nog geen ijsje voor) en een president is een ander soort staatshoofd, niet per se beter of slechter. Je kunt je ook afvragen of je wel wilt dat een dergelijke functie erfelijk is. Onze democratie met een koning als staatshoofd werkt echter goed en is door de eeuwen heen steeds democratischer geworden. De belangrijkste vraag lijkt mij: waarom zou je iets dat goed functioneert veranderen? Omdat een ander ‘idee’ beter zou zijn?

Het veroorzaakt ook alleen ‘lijden’ bij de 20% die liever een republiek hebben. Dat lijden wordt echter niet veroorzaakt door het handelen van de koning maar door de overtuiging dat andere omstandigheden beter zijn. Lijden begint met verzet ergens tegen, net zo goed als dat vreugde begint met het omarmen ergens van. De meest fortuinlijke in deze is degene die feest viert zonder gehecht te zijn aan het feest of de reden voor het feest.

Het is ook maar waar je je mee identificeert. Ben je een onderdaan van de koning of juist niet? Of ben je een onderdaan maar wil je dat eigenlijk niet zijn? Of hou je je daar helemaal niet mee bezig? ‘Onderdaan’ is ook maar een ‘idee’.

In dit geval gaat het om problemen die zich makkelijk laten bagatelliseren. Dat is anders waar het leidt tot geweld. Identificatie, de behoefte om de eigen identiteit te beschermen en het polariseren van ik versus de ander kan overal escaleren. Zelfs waar je het in eerste instantie misschien niet verwacht zoals bij boeddhisten in Birma en op Sri Lanka. Toch is ook boeddhistische geweld niet nieuw. Zelfs boeddhisten onderling zijn elkaar in de haren (en erger) gevlogen over de vraag of een tekst wel echt een sutra is en over hoe je iets moet doen of interpreteren. Een houding als ‘wat jij verkondigt is niet het ware boeddhisme’, kan de opmaat zijn tot een heftig conflict waar het raakt aan de behoefte de eigen identiteit te beschermen.

De moslim als ‘de ander’ kennen wij hier ook en heeft voor ons eveneens een lange geschiedenis. De recente geschiedenis maakt het ook lastig om de Islam te zien als religie van respect, liefde en barmhartigheid (die het wel is). Probeer maar eens aan de Islam te denken zonder enige gedachte aan geweld. De Moslim is een makkelijke ‘andere’. Een zondebok waar alle gevoelens van ongenoegen en ongemak op uitgevierd kunnen worden. Wij verwarren ons eigen gevoel van ongenoegen nog al makkelijk met de omstandigheden of de ander waar we ons vervolgens op uitleven.

Strijd en oorlog kennen uiteindelijk geen winnaar maar alleen verliezers. Vandaag herdenken we de slachtoffers van de tweede wereld oorlog. Nadat vorig jaar het comité 4 en 5 mei een poging waagde om een voormalig SS-er ook te herdenken slaan ze nu door naar de andere kant, we mogen dit jaar geen Duitsers herdenken. Alle Duitsers zijn weer gewoon dader. Misschien komen ze volgend jaar bij de middenweg in het besef dat er ook Duitse slachtoffers te betreuren zijn, zoals jongens en vaders die naar het front moesten of mensen die omkwamen door de bombardementen op Duitse steden.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns Tags: Dodenherdenking, Duitsers, islam, koning, oorlog, Robert Keurntjes, SS-er, Willem Alexander

Lees ook:

  1. Robert Keurntjes: het nieuws deze week-06072013
  2. Robert Keurntjes: het nieuws deze week- 20072013
  3. Het jaar 2020 – dag 124 – leeg en bevrijd
  4. Het jaar 2021 – dag 278 – vreemdeeendindebijt

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Nico Schoen zegt

    4 mei 2013 om 11:49

    Een paar actuele thema’s op een mooie manier gecombineerd. De laatste zin is een prachtige afsluitende wens!

    Ik ben werkelijk erg blij met jouw(wekelijks?)commentaar op het nieuws!

  2. Tom zegt

    4 mei 2013 om 22:05

    Op 4 mei herdenken we de slachtoffers, op 5 mei vieren we de vrijheid. Welke vrijheid?, denk ik dan. Welke vrijheid, niet de vrijheid in Nederland. Die is er namelijk niet…. Als het comité 4&5 mei niet kan zelf kan beslissen dat het moment van inkeer en vergiffenis voor hen is aangebroken en zo de tijd rijp is om ook Duitse slachtoffers te herdenken, is er in Nederland geen vrijheid. Het comité mag niet zijn eigen keuzes maken en zo bepaalt een kleine groep voor heel het land hoe en wie er herdacht moet worden. Zo lang dat gebeurt zijn we gevangenen van de herinneringen van anderen en worden wij beperkt in het vrije denken. Vrijheid in Nederland? Dat is slechts een idee……..

    • Anne zegt

      5 mei 2013 om 08:36

      Het is erger. We herdenken niet eens alle slachtoffers. Lees deze tekst maar http://www.4en5mei.nl/4_en_5_mei/nationale_herdenking/toelichting_memorandum. Als je die leest zie je dat we geen bevrijders herdenken want die zijn geen Nederlanders. We herdenken ook al die gevluchte joden niet die uit Duitsland bij ons veiligheid kwamen zoeken. Anne kwam uit zo een familie.

      Die bevrijders komen wel opdraven voor onze herdenking. Toen ik deze tekst gisteren onder ogen kreeg schrok ik. Zouden die mensen weten dat ze na ons bevrijd te hebben nu moeten opdraven voor onze doden maar dat wij nalaten hun offer te herdenken?
      En wat met de bevrijders die buiten ons land vielen. Is het offer van een jonge man op Normandië niet ook deel van onze bevrijding geweest. Of het offer van de vele jonge Russische mannen.

      Vijftig miljoen doden vielen er in die oorlog. Nationalistisch alleen een handje vol Hollanders herdenken doet geen recht aan die verschrikking.

  3. Tom zegt

    5 mei 2013 om 16:40

    Helemaal met je eens Anne. En je ziet dus dat een poging om ook anderen dan de Nederlandse slachtoffers te herdenken meteen de kop in wordt gedrukt door mensen die koste wat het kost op nummer 1 willen blijven staan als slachtoffers en niet verder kunnen of willen kijken dan hun neus lang is.
    Alleen als je vanuit je hart kunt vergeven, begint het echte herstel….

    • Anne zegt

      5 mei 2013 om 17:26

      Ik ben echt heel erg ontdaan over deze hele zaak. Vertoon van nationalisme van het meest onsmakelijke soort.

      Dit gaat niet om op nummer 1 staan als slachtoffers. Dat is een claim die men vaak richt aan de joodse gemeenschap. Maar een groot deel van de doden van die gemeenschap herdenken we ook niet. Veel van die doden waren namelijk stateloze Duitse vluchtelingen en wij herdenken alleen Nederlanders.

  4. Sjoerd Windemuller zegt

    5 mei 2013 om 17:32

    Ik vind dat je een mooi genuanceerd stuk hebt geschreven.

Primaire Sidebar

Door:

Robert Keurntjes

Robert Keurntjes is filosoof en combineert philosophy of mind met boeddhistische filosofie in relatie tot hedendaagse vraagstukken.’ Site: robertkeurntjes.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2022 – dag 220 – afwachting
    • Boeddha in de bajes – levenslang
    • Halte Hertenkamp – Door wie laat ik me gek maken? Stil water
    • Edel – Vrijheid
    • Wanneer doen mensenrechten er weer toe?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens