• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Wees

Wees

26 juli 2021 door Dharmapelgrim

Het kan nooit kwaad om te blijven leren. Daarom volg ik de voorbije maanden een schriftelijke cursus filosofie. Het is geen universitair programma (mij te duur) maar een serie thematische lessen op HBO niveau. Wat me direct opviel is dat het uitsluitend over westerse Filosofie gaat. Op mijn vraag waarom er geen aandacht is voor Oosterse denkers, luidde het antwoord: “Wij volgen de richtlijnen van de Overheid.” Zoiets. Ik vind dat niet erg, want het gaat mij juist om Plato, Kant, Nietzsche  en consorten, maar het maakt wel meteen iets duidelijk: in het Westen denken ze nog steeds dat het denken over iets, in het Westen is uitgevonden.

Een voorbeeld: In mijn cursus over westerse filosofie luidt een huiswerkvraag (les 29): “Waarom is het in de wereld zijn (nu eenmaal) met angst verbonden?” Mijn antwoord begint met: “Volgens wie? Waarom denken ze in het Westen toch dat in de wereld zijn (nu eenmaal) met angst verbonden is? Ik ervaar grote verschillen tussen westerse en Oosterse filosofie.”

In de Maha Prajna Paramita Heart Sutra (Engels vertaling) staat duidelijk: … no hindrance in the mind, no hindrance, therefore no fear, far beyond deluded thoughts … “

Het in de wereld zijn is met angst verbonden zolang iemand zich identificeert met iets dat eindigt, ophoudt te bestaan of hoe dan ook op enig moment volledig vergaat. Die identificatie verhindert het waarnemen en ervaren van de realiteit. Want wat iemand aanneemt als zijnde ‘de realiteit’ is niets anders dan de manifestatie van wat die mens zelf denkt dat ‘de realiteit’ is. Albert Einstein vergeleek wat de meeste mensen als ‘de realiteit’ waarnemen met wat iemand kan zien wanneer hij/zij door een piepklein gaatje naar buiten kijkt vanuit een hermetisch afgesloten snel bewegende lift. Vanuit dat perspectief kan niemand weten wat DE REALITEIT is. Mensen zijn in de wereld, en ervaren angst … doordat ze geen besef hebben van wat er méér of anders is dan precies wat ze zelf ervaren, zonder benul waar ze vandaan komen, heen gaan of zullen eindigen.

Existentiële angst is een sterke drijfveer voor het zoeken naar antwoorden. Mensen willen zogezegd het gaatje in de lift groter maken, zodat ze méér kunnen zien. Angst zet mensen aan tot verleggen van grenzen, op ieder denkbaar gebied! Tegelijkertijd is het diezelfde angst die hen weerhoudt grenzen te verleggen. “Wat gebeurt er als…” en vul dan maar in. Angst is zowel gaspedaal als rempedaal in ieders persoonlijke ontwikkeling. Gas geven en remmen, tegelijkertijd, zorgt voor onnodige wrijving, onnodige energieverspilling. Verwarde gedachten verhinderen het waarnemen van de realiteit en dát veroorzaakt angst. De verwarrendste van alle gedachten is mijns inziens de gedachte dat er een einde aan het bestaan komt; dat doodgaan betekent dat je eindigt. Ja, dat klopt. Zolang je je identificeert met iets dat uiteenvalt… kan ik mij die angst wel voorstellen. Het helpt denk ik ook niet echt om aan te komen met “jouw atomen worden gerecycled” en andere shit verhalen. Wat helpt is: ontdekken wie je werkelijk bent. Of moet ik zeggen: wát je werkelijk bent. Hoewel… het gaat niet eens om wie of wat.

Wees!

“… no hindrance in the mind, no hindrance, therefore no fear, far beyond deluded thoughts … “

 

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: filosofie, Kant, Maha Prajna Paramita Heart Sutra, Nietzsche, Plato, verwarde gedachten, Westen Oosten

Lees ook:

  1. De Boeddha en de klimaatramp (deel 1)
  2. Postmodernisme is de filosofie van het neoliberalisme
  3. Jasper Schaaf – Voor de zoveelste keer, is Marx nog actueel? (1)
  4. Kwantum en leegte 3 – De blik van binnenuit

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.