• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Noblesse oblige

Noblesse oblige

26 april 2013 door Connie Franssen

Ik wist even niet wat ik ermee aan moest, met al die meningen rond Rients Ritkes. Daar blijf ik buiten, nam ik me voor. Buiten de zich heftig ontwikkelende discussie rond een, blijkbaar zelfverklaard, zenmeester. Ik ken hem niet, ik ken niet alle kanten van het verhaal of zijn motivatie. Dus ik oordeel niet. Maar het hield me bezig, zat me dwars en knaagde aan me. Iets met compassie en valkuilen. Iets met oordelen en valkuilen. Iets met ‘net goed’. Op de Facebook pagina van mijn eigen sangha stelde ik de vraag: ik zit ermee, ik loop vast. Wat doet het met jullie? Gevolg: een dagenlang durende discussie – variërend van ‘Rients is fout’ tot ‘ik weet het ook niet’ en iemand die vervolgens doodleuk de hele Facebook discussie naar het Boeddhistisch Dagblad kopieerde. De plek waar ik even niet wilde zijn…

Soms schept de beoefening valkuilen waar ik met donderend geraas induik en met modder besmeurd weer uit kruip. Kom, we doen even een kleine rondleiding langs de meest bezochte valkuilen. Een kijkje in de valkuil die ‘oordelen’ heet, bijvoorbeeld. Dat oordelen waar ik zo bang voor ben, als brave zennie, maar het uiteraard toch doe. In stilte meestal, maar toch. “Er is een verschil tussen de feiten zien en benoemen en oordelen,” zei mijn boeddhistische vriend F. Er rinkelde een kwartje in mij. Hij heeft gelijk. Er zijn feiten en die spreken duidelijke taal. De taal van een goudbrokaten rakusu, de taal van een Rolls en een Fiatje, de taal van begeerte.

Ik dacht aan een retraite waar ik een paar jaar terug bij was. Een retraite met een échte zenmeester waar alles en iedereen door de war en wakker geschud werd dankzij zijn billen bloot actie over een buitenechtelijke relatie met een leerling. Niet bepaald een slachtoffer type, maar wel een leerling. Ik vond het een mooie week. En een pijnlijke week. Mooi, omdat het me iets leerde over mijn relatie met mannen en macht, omdat het iets verhelderde over mijn relatie met mijn vader, omdat het me deed beseffen dat ik bovenal vragen moest blijven stellen ook al vind ik mijn leraar nog zo verlicht. Pijnlijk omdat ik met terugwerkende kracht te maken kreeg met oude pijn in nieuwe zakken, en omdat ik zag hoe mensen leden onder zijn coming out. Maar toch. Een op het oog onwenselijke situatie bleek een diamant met vele facetten. Een blessing in disguise die tekortkomingen en frustraties in het volle licht zette. Ik bekeek alle facetten en wist dat er geen eenduidig verhaal te vertellen viel over die retraite en de effecten van de blote billen van de roshi.

En daarmee belanden we in valkuil nummer twee: altijd meerdere perspectieven zien. Tuurlijk zijn er de feiten maar: ’hij heeft zichzelf ook niet gemaakt, nare jeugd, wat zal hij lijden, de inner circle is ook verantwoordelijk, kwaad straft zichzelf’….en zo voort en zo verder.

Resultaat? Niemand zegt iets en het het lijden gaat door. “Lijden is nu eenmaal peilloos,” zei mijn boeddhistische vriendin M. En weer rinkelde het kwartje en in mij kraakte en piepte het en ontstond er kortsluiting in mijn hoofd.

Toch is er in al die valkuilen één helder lichtje te vinden: intentie. De intentie om het goede doen en het kwaad vermijden. De intentie niet bij te dragen aan lijden. Ook al weten we dat we falen, ook al weten we dat lijden peilloos is. Toch de intentie om ons druppeltje keer op keer op de brandende aarde te laten vallen. En als leraar moet je misschien wel extra sterke intentie hebben het goede te doen. Dat ben je aan je stand verplicht. Noblesse oblige. En ik als leerling moet goed naar mijn leraar luisteren en kijken. Met kritische aandacht en liefde. Vragen stellen als ik iets zie of hoor dat ik niet begrijp. Noblesse oblige. Dat geldt ook voor mij.

En soms betekent het goede doen: dingen aan de kaak stellen. Spotlight er op. Iemand ter verantwoording roepen. In het volle besef van je eigen onvermogen en in de wetenschap en openheid dat ook jij aangesproken kunt worden op je gedrag en levenswandel.

 

 

 

 

 

Categorie: Columns Tags: Connie Franssen, Rients Ritskes, valkuilen, zenmeester

Lees ook:

  1. Loontje, boontje, leugens en bedrog. Laten we onze spraak bewaken en metta beoefenen
  2. De peperdure zentitels van titelfraudeur Rients Ritskes
  3. Verlichting! Ik ben een dweil!
  4. Dharmaqueen, dhramaqueen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Anne zegt

    27 april 2013 om 00:12

    Helder en mooi van toon.

  2. Tom zegt

    27 april 2013 om 00:41

    Duidelijk verhaal, voor mij richtinggevend in mijn eigen zoektocht, die ik nog maar net begonnen ben en nu al moest zoeken. Dank!

  3. Marloes zegt

    27 april 2013 om 07:07

    Mooi Con!

  4. Marloes zegt

    27 april 2013 om 07:40

    En zo brengt het mij (ons) weer bij de Bodhisattva geloften. Met volle en telkens hernieuwde intentie. Want ik voel (net zoals jij waarschijnlijk) dat mijn hart daar “ja” tegen zegt, temidden van mijn onvermogen. Ik kijk er naar uit ze volgende week tijdens sesshin samen te reciteren!

  5. Connie Franssen zegt

    27 april 2013 om 10:35

    Dank jullie wel voor de mooie reacties. @marloes ik kijk er ook naar uit!

  6. Maarten zegt

    30 april 2013 om 11:40

    Hulde, Connie, voor het zo persoonlijk verwoorden van deze lastige materie. Tja, goeroes… ik heb er diverse persoonlijk ontmoet voor wie ik zeer diep respect heb. Bij verreweg de meesten twijfel ik niet aan hun goede intenties, ook bij RR niet. En sommigen hebben kleine en soms enorme blinde vlekken, net als hun volgelingen (die e.e.a. mede in stand kunnen houden), net als wij allemaal, als alle schrijvers op dit forum. Het lijken soms net mensen, inderdaad, net als wij allemaal. Het vraagt om wijsheid en compassie.

Primaire Sidebar

Door:

Connie Franssen

Tekstschrijver / journalist. Leerling van Niko Tydeman Sensei, verbonden aan het Zencentrum Amsterdam. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.