• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Binnen en buiten

20 december 2020 door Henk van Kalken

Het verschil kent iedereen wel. Vooral als je zelf lekker droog binnen zit terwijl buiten de regen neergutst. Je kunt je ook voorstellen dat je buiten bent en je daar voorstelt dat je binnen zit, terwijl het buiten plenst van de regen.
Dubbel dissociëren, noemden wij dat in mijn vak. Al dan niet bewust een meervoudige illusie oproepen.
Objecten die voor ons oog verschijnen zijn die werkelijk vaststaand, onveranderlijk hetzelfde voor iedereen die er naar kijkt? Bestáán ze werkelijk in tijd en ruimte, of is elke projectie op het individuele innerlijke scherm totaal anders? Bekende, bevrijdingsleerachtige, filosofische hersenruis.
Is de Domtoren in Utrecht voor iedereen hetzelfde? Of voor elke waarnemer weer verschillend? De één vindt hem hoog, de ander vindt het wel meevallen. Voor de één is het een symbool van christelijke dominantie, voor de ander een vinger die naar de goddelijke verlossing wijst. Zegt dat iets over de toren zelf, en zo ja wat? En voor wie? Of over de goddelijke verlossing? De eeuwige vraag over de werkelijkheid. Verlichting en onwetendheid. Wat is verlichting? Een lampje aanknippen en dingen zien die je voorheen niet zag? Dingen – verschijnselen – helder zien zoals ze werkelijk zijn in plaats van verschijnselen zien zoals je denkt dat ze zijn – of idealiter zouden moeten zijn? Dan rijst de vraag wie of wat er dan wát ziet en of die wie of wat hetzelfde voor iedereen is. Filosofische vraagstukken waar eindeloos –  Vrij naar Einstein – op gekauwd kan worden zonder dat er iets substantieels tussen je kiezen komt. In het dagelijks leven zien we iets en nemen aan dat het klopt wat we zien. Dat het de werkelijkheid is. Het is verleidelijk om dit laatste aan te nemen. Het geeft houvast. Zoiets als het geloof in een God-de-Vader, een schepper waar je al je vertrouwen op richt. Je gedraagt je netjes en gaat ervan uit dat het dan met jou ook wel goed zal komen.
Geloof wat je ziet of geloof zomaar wat en doe niet zo moeilijk. Die Domtoren staat daar sinds ca. dertienhonderdtachtig te bewijzen dat hij bestaat en lang nadat wij tot bederf of  as zijn overgegaan zal hij er nog staan. Loop er met je neus tegenaan en verspeel vervolgens je plaatsje in de hemel door de krachttermen die je uitspreekt. Je stelpt het bloeden, zoekt een terrasje op en dan komen ze weer, die gedachten. Waar liep ik tegenaan? De Dom. Wat maakt de Dom de Dom? Nou, eh… De religieuze betekenis? Misschien. De stenen? Ook. Het fundament? Ja, kom zeg… Dit soort – innerlijke – dialogen zijn de gemiddelde beoefenaar vast wel bekend.  En meer gericht op het zelf: wat voelde ik? Wie heeft dat vermaledijde ding daar neergezet? En is dat ding los te zien van degenen die het neer hebben gezet? Is de pijn in mijn neus en het bloed op mijn zakdoek het bewijs dat die stomme toren echt bestaat of dat mijn neus, het bloed en/of de zakdoek bestaan?
Of dat ikzelf besta, omdat ik die pijn zo kan voelen? Ik voel, dus ik ben. Zo simpel is het vast niet. En die pijn, wat is dat precies? Bestaat die echt omdat ik hem voel? Voor je het weet zit je weer in het dualistische doolhof, tevergeefs proberend een niet-doodlopend gangetje te vinden. Dus al dat gepeins over wat nou werkelijkheid is brengt de denker geen stap verder. Ik schrijf dit ook allemaal in de rol van denker van gedachten, en niet in de rol van een weter. De denker van gedachten is de steller van vragen. En de steller van vragen is de rol van geen antwoorden krijgen die als definitief kunnen worden beschouwd. Terwijl de rol van – niet intellectueel –  weter is dat je dat niet alleen weet, maar ook dat weten hebt geïntegreerd in je bestaan. Dan gaat het niet zozeer om het weten, maar meer over de ware aard van het weten. De natuur van het weten.
Dus er is ‘buiten’ een verschijnsel, een object, waar je ‘binnen’ gedachten, opvattingen en oordelen over krijgt. Dat is het dualistische, neuronale orkest dat op volle kracht meerstemmig en niet zelden valsstemmig speelt en nooit iets definitiefs ten gehore brengt. Ik vind het fascinerend dat zowel binnen als buiten het menselijk brein verschijnselen gewoon zijn wat ze zijn, die zich niet door percepties, analyses en oordelen onderscheiden van alle andere lege verschijnselen.
Ik vind het ook fascinerend te bedenken dat we uiterlijke verschijnselen met datzelfde brein kunnen laten zijn wat ze zijn. Jezelf niet in nieuwe gedachtenpatronen storten. En dan beseffen dat er – uiteindelijk –  geen verschillen meer zijn tussen uiterlijke en innerlijke verschijnselen. Tussen binnen en buiten. En het tijdelijke brein?
Dat ruist gewoon verder, tot het ermee ophoudt.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns Tags: binnen, buiten, Henk van Kalken, kijken, regen, tijdelijk brein, zien

Lees ook:

  1. ‘Je kent alleen wat je ziet, meer niet.’
  2. ‘Kijk namelijk gewoon eens om je heen’
  3. Esoterisch en exoterisch
  4. Covid/corona vanuit een liefdevol inzicht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    21 december 2020 om 09:43

    Heerlijke tekst, fascinerend.
    Henk er is geen binnen en buiten!
    Geen grens tussen uiterlijk en innerlijk!
    Leuk hè.
    Maar natuurlijk is er een binnen en een buiten.
    Natuurlijk is er een innerlijk en een uiterlijk.
    Nog een leuk weetje: DOM = Deo Optimo Maximo.
    Aan de allerhoogste God gewijd.
    Dan weten we dat ook weer over deze steen des aanstoots.

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 5 maart 2021
    Lezing - 'Living and Working at Odiyan: Maintaining a Home for the Dharma in the West'
  • 5 maart 2021 - 7 maart 2021
    Retreat The Nectar of Healing and Well-being (online)
  • 6 maart 2021
    introductiecursus vipassana meditatie
  • 7 maart 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 63 – deugniet
  • Levenslijn voor Nepalese studenten in boeddhistische tempel in New York
  • Greenpeace – Waterstofcoalitie presenteert pact voor nieuw regeerakkoord
  • Boeddhistische doeners en denkers – de serie (44)
  • Boeken – Natuurvervaging – en de strijd om wat natuurlijk is

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens