• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Westers boeddhisme

Westers boeddhisme

15 november 2020 door Ksaf Vandeputte

Een tijdje geleden publiceerde dit onvolprezen dagblad mijn column ‘Het mysterie van Reinstübli.’ Een lezer, Henk Molenaar, schreef als reactie: ‘De combinatie tantrisch boeddhisme en seks bestaat niet. Wederom een voorbeeld van hoe de term boeddhisme uitgemolken wordt door oplichters. De oosterse uitzondering wordt zonder discussie of onderzoek tot norm verheven. Iets waar de naïeve westerling graag in wil geloven. Van de drie traditionele boeddhistische vergiften lijkt gehechtheid aan seks klaarblijkelijk de allermoeilijkste, m.n. onder de “boeddhistische” (mannelijke) leraren in het westen en in het oosten.’

Waarom een ‘westers boeddhisme’?

Ik ben het grotendeels oneens met de reactie van Henk Molenaar, op de stelling na dat boeddhisme (vaak) misbruikt wordt door oplichters. Maar zijn commentaar stimuleerde me wel om vragen uit te werken waarop ik al jaren broed: hebben we een westers boeddhisme nodig en zo ja, waarin verschilt het dan van zijn oosterse oorsprong? In deze bijdrage heb ik het over boeddhisme als een beweging waarvan de stichter al dogma’s, macht en heilige huisjes aanvocht. Een rebelse geest die bij de zoekende westerling aanslaat en hier volgens mij al vanaf het begin nog meer uitgesproken onorthodox was.

In een volgende bijdrage stel ik de vraag of het volstaat om enkel de uiterlijke vormen van het  oosterse boeddhisme aan te passen aan onze cultuur, of dat we een grondige herziening van uitgangspunten nodig hebben. De meest cruciale uitdaging blijft wel al vijfentwintig eeuwen: welke centrale elementen van de leer moeten we bewaren en koesteren opdat we de prachtige, open geest van het boeddhisme niet laten verwateren en vertroebelen?

Mijn kennis van tantra beperkt zich tot de lectuur van een paar boeken. Ik weet dat het een oude mystieke stroming uit Indië is die uitmondde in het Vajrayana-boeddhisme dat in Tibet en China vorm kreeg. En het is inderdaad zo dat ik bij oosterse auteurs nergens expliciet iets lees over de seksuele praktijk, wel over de ‘ruwe’ seksuele energie die we kunnen raffineren tot een geestelijke kracht die ons bevrijdt van het hechten aan genot en zekerheid. De controversiële Bhagwan Shree Rajneesh legde wel een verband tussen tantra en seks. Van hem leerde ik het -toch interessante- begrip ‘dal-orgasme’, dat ik aanhaalde in mijn bekritiseerde column.

Maar de voornaamste kennisbron is ervaring. Ik volgde drie workshops over ’tantrisch omgaan met relaties.’ Twee workshops werd geleid door een (man-vrouw)koppel, een andere door een vrouwelijke leraar. Ik wist dat volgelingen van Bhagwan tantra in hun workshops aanvankelijk vaak herleidden tot ongebreidelde seks. Maar ik knoeide in die tijd ontzettend met relaties en koos mijn leraren op basis van de feedback van cursisten die getuigden dat de drie cursusgevers hun uiterste best deden om de ‘leerstof’ integer aan te brengen. Ik ervoer, soms letterlijk aan den lijve, effectief hoe subtiel en respectvol werd omgegaan met ieders mogelijkheden en beperkingen. Een andere overeenkomst was dat ze allen westerling waren en tantra als het ware opnieuw aan het uitvinden en toepassen waren, wat ik toen al beschouwde als zeer in de geest van het boeddhisme.

Zelf heb ik jarenlang cursussen ontspanning en meditatie gegeven. Veel deelnemers gaven aan dat hun stress of lichamelijke klachten afnamen, maar uiteindelijk bleef het toch vaak beperkt tot omgaan met symptomen. Ik merkte dat alleen degenen die bleven oefenen in het mediteren ook inzicht kregen in hun denkgewoonten en in de praktijk gedrag aanpasten dat tot teveel stress leidde of onnodige klachten bestendigde. Ik besloot om voortaan workshops te geven in omgaan met uitdagingen via boeddhistische inzichten. Ik begon die inzichten ook toe te passen in mijn praktijk als psychotherapeut, laste steeds vaker een meditatiemoment in en werkte steeds meer vanuit een boeddhistisch perspectief. Tot ik mezelf eerst aarzelend, dan expliciet een ‘boeddhistische therapeut’ durfde noemen.

Het is ondertussen alleszins gebleken dat de westerse en de boeddhistische benadering van de psyche zeer goed samengaan. De manier waarop boeddhisten de ervaring van alle verschijnselen analyseren en erover reflecteren komt zeer nauw overeen met de westerse wetenschappelijke methode. De Boeddha leerde ons dat je niets alleen op basis van traditie, geruchten of logica moet geloven, maar dat je zelf kan ontdekken wat waar en nuttig is.

Boeddhisme, de praktijk van voortdurend veranderen

Het boeddhisme heeft zich aangepast aan elke cultuur waarin het zich verspreidde. In Tibet vermengde het tantra met de sjamanistische Bon-traditie, in China vermengde het de Indische visie met het confucianisme en het taoïsme, en in Japan vermengde het Ch’an, de Chinese vorm van boeddhisme, met de Shinto-religie.[1] Zowel oosterse leraren zoals bijvoorbeeld D.T. Suzuki, als de westerse zoals Jack Kornfield, die vanaf de vijftiger en zestiger jaren actief het boeddhisme naar het westen brachten, beseften dat het boeddhisme vooral als een psychologie naar ons kwam. Al vonden en vinden sommigen dat een kwalijke beperking, en missen zij de sociale aspecten die in het oosten via morele training, rituelen en vrijgevigheid de concrete praktijk vormen.

Honderd jaar na Boeddha’s dood braken overigens al hevige discussies los over wat Boeddha nu eigenlijk had verkondigd en scheurden het Mahayana en het Vajrayana zich af van de oude traditie, het Theravada.

Boeddha’s inzicht dat niets op zichzelf bestaat en dat niets blijft bestaan, ook geen ‘ziel’ of een vastliggend ‘karma’, was in zijn tijd controversieel. Dat je daarbij ook niet klakkeloos moet aanvaarden wat een ‘autoriteit’ beweert, was ronduit revolutionair. In zijn tijd kwam alle gezag van koningen en van de hogere kasten, waaronder de adel waartoe Boeddha behoorde, en van de priesters, de Brahmanen. Boeddha’s emancipatorische visie, zoals hij die formuleerde in zijn leerrede over de Vier Edele Waarheden, wordt ‘de eerste omwenteling van het wiel van de leer’ genoemd.

De filosoof Nagarjuna wordt wel eens ‘de tweede Boeddha’ genoemd. Hij luidde zeven eeuwen na de historische Boeddha een tweede omwenteling van het wiel in. Hij ondermijnde letterlijk de Vier Edele Waarheden van zijn voorganger door de onderliggende waarheid centraal te stellen. In zijn tijd was het boeddhisme versplinterd en debatteerde men zich suf over welke teksten het zuiverst Boeddha’s leer weergaven. Nagarjuna stelde dat de werkelijkheid onder -of in- de uiterlijke fenomenen niet in begrippen te vatten is. We kunnen haar enkel persoonlijk ervaren, enerzijds door zelfonderzoek, anderzijds door te aanvaarden dat alles wat ons omringt en omvat een mysterie is. Dat mysterie noemde hij ‘leegte’: de werkelijkheid heeft geen betekenissen in de vorm die wij mensen eraan geven, maar is vol van potentie, van mogelijke maar onvoorspelbare en subtiele vormen die we enkel kunnen registreren en accepteren voor wat ze zijn. [2]

Twee eeuwen later luidden de broers Vasubandhu en Asanga een derde omwenteling van het wiel in. Zij zetten op hun beurt weer de visie van Nagarjuna op zijn kop. Zij stelden dat de menselijke geest wel degelijk in staat is om de verschijnselen te doorzien, omdat de oorsprong van onze geest puur bewustzijn is, dat in de loop van ons leven vertroebelt raakt. Maar onze fundamentele aard is een stralend bewustzijn dat vrij is van alle concepten. Precies omdat onze geest vrij beweegt, zitten we niet vast aan een blijvend ‘zelf’, en daardoor is het voor iedereen mogelijk om verlichting te realiseren. Vasubandhu en Asanga noemden dit vermogen de ‘Boeddha-natuur’ die overal in het universum aanwezig is en dus ook in elke mens. [3]

De belangrijkste reden waarom het boeddhisme zo goed aanslaat bij westerlingen is wellicht precies dat de meeste mensen behoefte hebben aan een spirituele beleving die niet vastligt en door iedereen op een eigen manier ervaren kan worden. Zowel in het oosten als bij ons is er altijd het mystieke besef geweest dat spiritualiteit in alles zit, in de grootste verbanden en de kleinste details. Een levendig besef dat het christendom vaak verving door dorre teksten en preken. Het gebrek aan zingeving door de kerk werd aan het einde van de negentiende eeuw zeer scherp ervaren. Het keihard invoeren van mechanisering en van een materialistische wetenschap vernietigden de relatieve harmonie van een leven dat eeuwenlang zin had gekregen door tradities. Tegelijk bleef de Kerk het gebied van spirituele beleving domineren. Meer en meer mensen werden atheïst en zochten naar een alternatief zingevend kader. Dat vonden sommigen in het boeddhisme dat geen godsbeeld had en een eenvoudig moreel kader van mededogen, vreedzaamheid en autonomie van het individu aanbood. [4]

[1]   Joseph Goldstein, De opkomst van een westers boeddhisme, Servire, Utrecht 2003
[2]   Erik Hoogcarspel, Nagarjuna, Grondregels Van De Filososfie Van Het Midden, Olive Press, Amsterdam 2011
[3] Barbara O’Brien, Three turnings of the dharma wheel, www.learnreligions.com, 28 juli 2018
[4] Frédéric Lenoir, La rencontre du bouddhisme et de l’occident, Fayard, Paris 1999

Categorie: Columns, Geluk, Mahayana, Theravada Tags: Bhagwan Shree Rajneesh, China, seksuele praktijk, spirituele ervaring, tantrisch boeddhisme, therapie, Tibet, vier edele waarheden

Lees ook:

  1. Het pad van de bevrijding van alle levende wezens
  2. Het boeddhisme en religie
  3. ‘China wil met het boeddhisme invloed in Zuid-Azië vergroten’
  4. ICT – 17.000 handtekeningen voor de Internationale campagne tegen de martelingen in Tibet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Manu Adriaens zegt

    16 november 2020 om 09:14

    Op het gevaar af dat ik in de valstrik van de ‘gehechtheid’ trap, toch maar even meegeven: ik ben altijd blij als ik in het Boeddhistisch Dagblad weer eens een heldere bijdrage van Ksaf Vandeputte lees. Of valt dit niet onder de noemer ‘gehechtheid’, maar gewoon onder ‘medevreugde’?

  2. Henk Molenaar zegt

    16 november 2020 om 17:09

    Bedankt voor je artikel. We hebben inderdaad een westers boeddhisme (hard) nodig. Vrij van culturele ballast zoals bijvoorbeeld de diepgewortelde feodale familie dynasties binnen het Tibetaans boeddhisme, die steenrijk zijn geworden van de diepgelovige volgelingen. Echt steenrijk, maar dat zien veel westerse mensen niet. Maar ook vrij van mensen met een privé agenda of die goedkope vrome woorden gebruiken die ze zelf niet naleven. Een westers boeddhisme, niet misvormd door volwassenen die als kind ijskoud gedumpt zijn in een kille tempel, met alle schade en schande van dien. We zijn in het westen in veel opzichten veel verder dan in het oosten, op cultureel en (ethisch) maatschappelijk vlak.
    De leer is hetzelfde, overal, dat is dus niet het punt. Geloof vrij van macht is wel het punt. Als het boeddhisme hier samen zou gaan met psychologie en uitgedragen zou worden door evenwichtige intelligente integere mensen dan zou dat een groots voorbeeld kunnen zijn. Maar…ik blijf er bij boeddhisme en seks gaan niet samen, net zoals wiskundeles en seks niet samen gaan.

  3. Peter C. Hendriks zegt

    17 november 2020 om 20:49

    Wederom wordt een religie (als je dat tenminste zo noemen mag) door zijn volgelingen, die zich er in verdiept hebben, steeds moeilijker en ingewikkelder gemaakt. Van de werkelijke leer wordt steeds verder afgedwaald. Ik houd me simpelweg aan de leerstellingen die de Verlichtte zelf aan zijn volgelingen onderwees. Zo moeilijk is het niet om dat in de tegenwoordige tijd te verplaatsen. Zoveel is de mensheid in al die jaren qua mentaliteit ook weer niet veranderd. Alleen de straffen zijn wat milder geworden.Het doet er niet toe wat de boeddhisten tegenwoordig uitvreten en bedacht hebben. De kern blijft no altijd de dharma van de Verlichtte.

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.