• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Zingevingsgastvrijheid

Zingevingsgastvrijheid

17 juli 2020 door André Droogers

Zingeving is weer hot. Dat was al een tijdje zo, nog voordat corona aanleiding gaf tot vragen over leven en dood.

Fokke Obbema interviewde, na zijn eigen ervaring met een bijna-dood, veertig medelanders voor de Volkskrant over hun kijk op het leven. De redactie had net uit een lezersonderzoek begrepen dat zingeving toch echt wel een relevant onderwerp was. Obbema paste in de nieuwe aandacht. Zijn interviews zijn gebundeld en het boek werd een bestseller.

Ander voorbeeld: Rutger Bregman maakte een boek waarin hij alles wat er aan positiefs over de mens gezegd kan worden bij elkaar zette. Titel en conclusie: “De meeste mensen deugen’. Ook een bestseller. Menig lezer kijkt in de morele spiegel. Weer een boost voor de zingevingstrend.

Een derde voorbeeld: omdat er vanwege corona geen gewone kerkdiensten gehouden mogen worden, zetten veel plaatselijke parochies en gemeentes digitale diensten op YouTube. Een nieuwe vorm van zingevingsgastvrijheid ontstond. Want veel meer mensen dan de eigen kerkgangers bekeken die diensten. Zelfs als de helft van de bezoekers binnen een halve minuut weer afhaakte, bleef er nog een veelvoud over van wat er, voordat corona kwam, op zondagmorgen in de kerk zat.

De kerken zijn de oude eigenaren van de zingeving, de media beheersen de nieuwe zingevingstrend. Zingeving is voor hen een nieuwe markt. De vraag is of de oude leverancier lering trekt uit wat nu gebeurt.

Plaatselijke kerken die nu met veel creativiteit digitale diensten aanbieden, zouden daar mee door kunnen gaan, ook nadat de zondagsdienst weer op de gebruikelijke manier plaats vindt. Er is een nieuw publiek aangeboord via een nieuw medium.

Maar de ambitie kan verder reiken. Als zingevingsvragen weer deel zijn geworden van het publieke debat, dan is een digitale dienst op YouTube slechts een van de mogelijkheden. De kerk kan ook op andere manieren dienen als gastvrij zingevingsplatform voor het bevorderen van het ‘nieuwe wij’-gevoel.

Neem nu het kerkgebouw. Dat is ingericht op de zondagsdienst en verder op een aantal doordeweekse activiteiten. Dan blijven er nogal wat dagdelen leegstand over. Niet-kerkelijke zinzoekers zouden gebruik moeten kunnen maken van die faciliteiten, om zelf programma’s te ontwikkelen. Zo zou een vergrijzende gemeente zingevingsgastvrijheid kunnen tonen door een vriendenkring van twintigers of dertigers of jonge gezinnen de vrijheid en de faciliteiten te beiden om hun eigen zingevingsweg te zoeken. Kerkgebouw als overdekte zingevingsmarkt.

Ik bedoel maar, zodra kerkmensen in staat zijn af te wijken van de gebruikelijke denkpatronen, kan er aangesloten worden bij de nieuwe zingevingstrend.

Dat het omdenken moeite kost, werd onlangs geïllustreerd door de BV Liedboek. Die bestaat echt! Heel tekenend hebben juristen destijds bij het bepalen van de betaalde gebruikslicentie voor plaatselijke kerken nooit gedacht aan zoiets als YouTube. En nu werd er plots op YouTube uit het Liedboek gezongen! Nee maar, wat nu? Juridische paniek!

De BV Liedboek verordineerde heel genereus en gastvrij dat de digitale diensten op YouTube mochten blijven staan. Maar niet langer dan een week. Let wel, niet een maand of een kwartaal – slechts een week. En dat noemde men dan ‘gedogen’. Vergelijk: een beetje digitale dienst vergt gemiddeld twee dagen plus veel vrijwilligerscreativiteit om te maken. En dat heeft dan dus een houdbaarheid van een week, met dank aan de BV Liedboek.

Dus net nu de zingeving opleeft en corona de plaatselijke kerken een nieuw medium laat ontdekken, gaat een kerkelijke instantie op de rem staan. Ik gun allen die leven van auteursrechten hun inkomen, inclusief de BV Liedboek. Maar vanuit de aandeelhouders zou toch even nagedacht kunnen worden over de kansen voor de kerk als gastvrije zingevingsleverancier. Of staat de toekomst van de kerk bij de BV niet op de agenda?

OK, ik gedoog het nog een week.

Categorie: Columns, Geluk, godsdienst Tags: ambitie, corona, kerkgebouw, liedboek, zingeving

Lees ook:

  1. Tussentijd corona
  2. Gedroomde zingeving
  3. Staphorst
  4. Het jaar 2020 – dag 153 – doodstraf

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jan Marten de Vries zegt

    18 juli 2020 om 12:12

    Jammer, dat de schrijver wat betreft auteursrechten zaken door elkaar haalt. De bedoelde Liedboek-gedoogconstructie gaat over het in beeld brengen van teksten en muziek. Het laten horen van muziek op YouTube echter kan men gewoon gratis doen ingevolge een overeenkomst van BumaStemra en Facebook. Auteurs worden betaald uit advertentie-inkomsten. Dit geldt overigens alleen voor de LB-liederen die geheel onder het BumaStemra-repertoire vallen (35% van het LB). Voor de meeste liederen van het LB zijn toestemmingen nodig van de auteurs/erven.
    LiedboekOnline/BV Liedboek heeft hier niets te gedogen want zij beheert die ‘klinkende’ rechten niet. Zij kan die wettelijk niet eens beheren.
    Zij staat dus zeker niet op de rem.
    Als er andersoortig gebruik wordt gemaakt van intellectueel eigendom dan eerder afgesproken, moeten er nieuwe afspraken worden gemaakt.
    Er is dus geen enkele sprake van een rem, maar van nieuwe mogelijkheden en nieuwe kaders. Het is aan de gebruikers om actie te ondernemen. Wellicht kán BV Liedboek hierbij helpen.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • 9 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 10 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 11 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 11 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 157 – hardloper
    • Gemeente Rotterdam gaat rol haven in genocide en andere mensenrechtenschendingen onderzoeken
    • Een boeddhistische monnik in Palestina
    • Illustrator en animator Raoul Deleo in De Werkplaats
    • Vrijdag Zindag – Pinksteren antropologisch bekeken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.