• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Wouter ter Braake – Tijd van leven

Wouter ter Braake – Tijd van leven

25 april 2020 door Wouter ter Braake

De opmerking: ‘door de coronacrisis hebben we alle tijd van de wereld’ gaf aanleiding tot de volgende overdenkingen.

‘Alle tijd hebben’. Deze woorden suggereren dat tijd een substantie is, iets dat je kan beetpakken, opdelen en meten. Je ‘hebt’ tijd of niet, veel of weinig. Of alle.

Tijd is evenwel een menselijke uitvinding. We hebben er klokken voor bedacht.

Het fenomeen klok vloeit voort uit een gevoelde of opgelegde noodzaak ‘ergens op tijd te zijn’. Toeval wordt uitgesloten, gehoorzaamheid is de beoogde resultante. Gehoorzaamheid aan door mensen bedachte systemen van productie en pre-productie via onderwijssystemen. Systemen die veelal geen boodschap hebben aan natuurlijke ritmes. De klok als disciplineerder.

Naast deze rol werkt de klok als maatopnemer. Hoeveel productie heb je in een bepaalde klokkentijd gerealiseerd? Het antwoord op deze vraag dient voor het afrekenen, met beloning of straf in het vooruitzicht.

In optima forma speelt de klok deze rollen in sport waarin niet spelplezier de drijvende kracht vormt, maar de jacht op records. Je traint, ziet af en vraagt – nee vereist -tegennatuurlijke prestaties van je lichaam.

‘De jacht op records’ als metafoor voor de jacht op productie, maar ook de jacht op unieke ervaringen via ‘vrije’ tijdsbesteding met zaken als feesten, festivals, toerisme. Veel van deze ‘vrije tijd’ ontkomt niet aan de druk of zelfs de dictatuur van de klok, want ‘je leeft maar één keer’. Vaak niet lang genoeg, of materieel rijk genoeg, om bucket lists af te kunnen vinken. Bucket lists en klokken als vijanden van ‘vrije tijd’.

Tijd en vrije tijd zijn van deze wereld. Tijdsbesef is een mindset. Tijd hoort bij de mensenwereld, de wereld zoals mensen die hebben vorm gegeven met als strenge toezichthouder de klok. Om productiviteit en prestaties te kunnen meten en om te kunnen afrekenen. Met anderen of, in het geval van een bucket list, met jezelf.

De beleving ‘we hebben alle tijd van de wereld’ confronteert ons met de volheid van een bestaan waarin we gewend zijn geraakt, in zijn opgevoed en gedisciplineerd. Zijn en tijdloosheid worden in deze wereld met behulp van de klok en onder haar aanvoering omgezet in verplichtingen en deadlines. En ben je vrij van verplichtingen en deadlines dan is daar de gevoelde drang de ontstane ruimte te benutten via ‘vrije tijdsbestedingen’. Besteed moet er worden, pas op voor verspillingen of ledigheid, zo heeft de klokcultuur ons dat van jongs af aan bijgebracht.

Tijd zonder klokcultuur volgt natuurlijke ritmes, biedt ons de kans tot ‘zijn’ in plaats van hebben en doen. Tijd zonder klokcultuur biedt de mogelijkheid je te vervelen en de aangenaamheid ervan te ervaren. Tijd zonder klokcultuur biedt de geest de kans, naast de blik naar buiten, zich naar binnen te richten. Tijd zonder klokcultuur biedt de mogelijkheid gewoon te kijken, en te zien hoe de blaadjes aan bloemen en planten zich ontvouwen, hoe de merels een kostje bij elkaar scharrelen voor hun jongen, hoe de zwaan onverstoorbaar eieren warm houdt op haar hoog opgetaste nest.

Het lijkt alsof de natuur de boodschap uitdraagt ‘jullie hebben de klok, maar ik ‘heb’ de tijd, ik ben de tijd in eeuwige beweging. Ik ben er om te zijn’.

Tekst en beeld: Wouter ter Braake.

 

Categorie: Columns, Economie, Geluk, Natuur Tags: klokcultuur, klokken, tijd, zwaan

Lees ook:

  1. Vrijdag zindag 9 – Tijd
  2. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 29 maart 2016
  3. Ouder worden
  4. Iets over tijd (2) – De mythe van het ‘hier en nu’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    26 april 2020 om 13:56

    Tijd is een kunstmatige indeling van een natuurlijke beweging. Het is typisch menselijk om ook hierop grip te willen krijgen. Dus plaatsen we op zichzelf volstrekt lege begrippen, herinneringen, overdenkingen en oordelen in de tijd, plakken er een klok aan vast en kennen er zo een betekenis aan toe die niet bestaat. ‘De tijd in eeuwige beweging.’ Als je toch woorden wilt gebruiken om iets te duiden zijn dit wel goede.

    • G.J. Smeets zegt

      26 april 2020 om 19:36

      Henk,
      bijen laten elkaar weten hoe ver een voedselbron verwijderd is, in welke richting, en wat de kwaliteit van de bron is. De afstand wordt meegedeeld door de variabele snelheid waarmee de bijendans wordt uitgevoerd. Variabele snelheid produceren en waarnemen is gewoon de tijdklok van bijen. Daar is niks kunstmatigs aan. Wij mensen doen niet anders.

Primaire Sidebar

Door:

Wouter ter Braake

Coach bij Zin en Zen. Rebelse geest met warm hart. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.