• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Onderweg en op zoek – gompa’s en hasj

Onderweg en op zoek – gompa’s en hasj

29 februari 2020 door Zeshin van der Plas

Vanuit de kindertijd kan iedereen zich een ervaring herinneren die een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Bij mij was die nogal simpel, ik speelde onder de tafel – mijn vader zat in een rookstoel naast de kachel en mijn moeder was aan het handwerken. De sfeer was vredig en ik voelde mij volkomen veilig en omarmd door alles en iedereen. Ik vermoed dat ik tussen de drie en vier jaar oud was. In april word ik tweeënzeventig , deze ervaring is dus achtenzestig jaar geleden, ik ben veel vergeten, hoewel,.. ik weet dat mijn hele leven ergens opgeslagen is op de harde schijf van mijn geheugen. Als het nodig is kan ik er gewoon bij, soms komt dat door een voorval en komen zaken naar boven die ik dacht vergeten te zijn.

Een groot gedeelte van mijn leven ben ik op zoek geweest naar deze plek waar deze veiligheid en vrede heerst. En ja ik heb hem meerdere malen gevonden, in seks, in drugs, (nee, niet in rock en roll) Het verlangen naar deze gemoedstoestand werd zo groot dat ik mijn toe-komst (dat wat mij toe komt) opzij zette en op zoek ging naar vrede en veiligheid. En de enige plek waar daar over gesproken werd was in religie. De toentertijd enige religie in Nederland was een oerwoud aan verscheidene vormen van christendom. Ik ben dit oerwoud ingetrokken en kwam vooral chantage tegen, als je niet ‘geloofde’ wat door het christelijk instituut als ‘de leer’ werd beschouwd was je verloren. Je moest tegen over de gemeenschap je ongelijk bekennen en erkennen dat de gemeenschap het bij het rechte eind had, zo iets als iemand gelijk geven terwijl hij dat niet heeft. Ik vroeg mij af: hoe kan ik iets geven wat ik niet heb. Vanuit hun visie waren veel hele leuke en integere mensen die ik kende verloren. Zo heeft mijn christelijke opvoeding er bij mij nogal ingehakt en heb me vanaf mijn 16e geprobeerd los te maken. Omdat ik zo als god werd afgeschilderd een potentaat vond.

Maar yoga deed zijn intrede en het Hindoeïsme was in opkomst. Er liepen interessante jongens en meisjes in oranje gewaden met belletjes rond, wat bij nader inzien de zelfde structuur als het christendom had. Zelfstudie was het enige wat overbleef – ik vond boeken zoals ‘De korte weg tot wijsheid’ de I-ching, het Bardo Thödol, tovenaarsboeken van Aleister Crowley en met een vriendengroepje rookten we dikke joints en discussieerde over de betekenis van deze hele dikke boeken. Tot ik een boek tevoorschijn trok wat ik allang in mijn bezit had met de titel ‘On the road’. Mijn grammatica van het Engels was nogal belabberd en de essentie van het boek ontging mij merendeels, maar maakte bij mijn vrienden grote indruk. Een week later kwam een van hen met een Nederlandse vertaling van het boek wat als titel ‘Op weg’ droeg. Het was duidelijk, ik moest op weg gaan, een sprong in het ongewisse avontuur tegemoet. In mijn geval was dat de ‘hasjiesj trail’ naar India volgen. Ik stak 1000 gulden in mijn kontzak en mijn duim op en niet gehinderd door enige kennis ging ik op weg.

Ik sliep meestal langs de kant van de weg en als het regende zocht ik een viaduct op. Vanaf Joegoslavië, Bulgarije en de rest van de route kenden ze het fenomeen viaduct nog niet. Als het regende moest je maar zien dat je onderdak kwam. Ik heb in leegstaande kerken, kapelletjes, ruïnes en in schuren geslapen en hoe gek het ook mag klinken in Turkije heb ik verscheidene malen buiten in de sneeuw geslapen. Ik groef een hol in de sneeuw met een kleine opening boven mijn hoofd en heb nog nooit zo goed geslapen.

In Afghanistan sliep ik meestal op leegstaande marktkramen omdat de keer dat ik gewoon op de grond sliep er mieren van drie centimeter lang over mij heen wandelden en op een metertje of vijf afstand een slang naar mij lag te loeren. Kaboel was een bruisende middeleeuwse stad die ik wilde bekijken en ik nam een hotelletje wat omgerekend ongeveer 0,25 cent per nacht kostte. We sliepen wel met een man of 5 in 1 kamer. De volgende ochtend was er nogal wat consternatie, een Fransman was ’s nachts dood gegaan. We hebben hem met een taxi naar de Franse ambassade gebracht die ook niet wist wat ze er mee aan moesten, ze wilden wel zijn paspoort hebben. Ik heb toen maar mijn eigen plan getrokken want ik was niet erg bekend met de Afghaanse cultuur en om nou met een lijk te gaan leuren langs Afghaanse instanties leek mij niet zo’n goed idee. Ik had inmiddels een Amerikaan, William, leren kennen die vertelde dat de grens gesloten was in verband met Nowrooz een nationaal feest wat drie dagen duurde. ’s Avonds werden we door een dronken schoolmeester uitgenodigd voor een onvergetelijk feest waar Afghanen in traditionele kleding op kleine paardjes het feestterrein opstormden waarbij ze hun antieke musketten afvuurden. Alsof we in een film waren terechtgekomen. Er werd ons geadviseerd om maar niet liftend naar Pakistan te reizen omdat de Kyberpas nogal gevaarlijk was.

Bij de grens aangekomen kwam een man de bus in en iedereen werd geacht 10 Afghani te betalen. Van paspoortcontrole was geen sprake, na betaald te hebben mocht de bus verder en was de Kyberpas gevaarlijk? De meest opmerkelijke figuur was een Afghaan met een cowboyhoed op die langs de weg wandelde. Hij had een T-shirt aan met daarop drie cowboys afgebeeld met de tekst ‘The Good, the Bad and the Ugly’ en hij had een ‘gun belt’ om met aan weerszijde een ‘colt peacemaker’ in de holsters gestoken. Even later stopte de bus bij een theehuis, vier palen met een dak en eronder een grote samovaar met een bord op het dak waar in het Engels op stond ‘Teahouse Landi Kotal’. In het theehuis kreeg ik voor 1 dollar een ronde plak hasjiesj van een ongeveer 100 gram aangeboden. Even later werd verteld dat de bus pas over vier uur weer zou vertrekken. Door een dikke Afghaan met indrukwekkende tulband werden William en ik gevraagd of we de bazaar wilden zien. Na een kwartiertje kwamen we in een gedeeltelijk overdekte winkelstraat terecht met een wirwar van winkeltjes waar hoofzakelijk wapens verkocht werden. Een klein winkeltje had alleen een toonbank waarachter verveeld een Afghaan over heen hing. Zijn gezicht lichte op toen hij ons zag er werd driftig gebaard dat we bij hem moesten komen onder het roepen van mister, mister tjesh, tjesh. Maar iemand was ons voor en onze verbazing was groot toen de verkoper een steen uit de muur trok en die op de toonbank legde. De man legde wat geld neer en vertrok met zijn steen terwijl wij naar zijn toonbank liepen trok hij weer een steen uit de muur en zei stralend ‘tjesh’. Wiliam wees mij op een stempel in de steen en zei: ‘Well man this is hasjiesj’. Voor 30 dollar konden we een geborduurde jas van schapenhuid uitzoeken bij zijn buurman en dan kregen we een kilo hasjiesj cadeau. We vertrouwde het zaakje voor geen meter de hele bazaar verkocht zaken die volgens mij van de vrachtwagen waren gevallen, het was één groot roversnest.

Maar al met al, Afghanistan was een geweldig land en Pakistan viel op zijn zachts gezegd nogal tegen toen we eindelijk in Lahore waren hoorde we dat de grens tussen Pakistan en India gesloten was in verband met oorlogsconflicten. Na een week uitzingen in een smerig hotelletje mochten we de grens lopend passeren, overal liepen militairen en daar tussen twee hippies met een rugzak. Na een kilometer of tien stonden er riksja’s langs de weg en voor 1 dollar konden we naar Amritsar. William vond dat te veel en vroeg hoeveel roepies het was en dat bleek aanmerkelijk lager te zijn. In Amritsar zijn we uit elkaar gegaan, William nam de trein naar New Delhi en ik nam de bus die aanmerkelijk goedkoper was. Ik kon voor het eerst in lange tijd achterover leunen – de busreis zou als ik geluk had twee dagen duren.

Maar als je door een land als India reist is alles interessant, je aandacht ligt alleen maar bij je omgeving, af en toe wil je uit de bus springen omdat je meent dat de man met het antwoord voorbij wandelt. Maar dan blijkt dat New Delhi vergeven is van kerels in een lendendoekje met verfstrepen op hun voorhoofd die het antwoord weten. Al snel kwam ik er achter dat ik voor antwoorden naar het Noorden moest. Ik kom in het plaatsje Rishikesh terecht waar een sadhoe onder een heilige boom woont en onder het roepen van ‘Bam Bam Bhole Shankar’ mij een dikke chillum hasjiesj aanbied. Oké en gelukzalig zit ik op een betonnen platformpje naast een man die alleen maar grijnst en af en toe een voorbijganger iets toeroept. Als ik uiteindelijk weer tot samsara ben afgedaald beland ik bij een man die enveloppen met voorspellingen tegen betaling door een getraind vogeltje uit een stapel enveloppen laat pikken. Het is goeie handel en Ik mag bij hem bivakkeren, hij is getrouwd en heeft een broer met een oogziekte die ook bij hem woont. Ik blijf een week bij hem en hij zegt dat ik naar  Ladakh moet dat daar gompa’s zijn. Ik geloof hem al weet ik bij god niet wat gompa’s zijn, het is wel weer een kleine 1000 km reizen. Gelukkig zijn de Indiërs gevoelig voor buitenlandse pelgrims en ik kan in het begin vaak gratis met vrachtwagens mee die met doodsverachting langs afgronden rijden waarbij lawines aan stenen met geraas in de afgrond donderen door de wielen van de truck. Daarbij rijd men in India links maar zit het stuur van vrachtwagens meestal aan de verkeerde kant. Vaak zit je tijdens een lift op de laadbak of als je geluk hebt in een bak boven op de cabine waar onder anderen beddengoed in zit. Soms hellen ze zover over dat je regelrecht de afgrond in kijkt. We rijden over bruggetjes van boomstammen waar snel stromende riviertjes door de gapende gaten tussen de boomstammen naar je grijnzen. Karavanen, schapen, alles loopt breeduit op de weg, althans de bevolking noemt het een weg.

Waar was ik ook weer naar op zoek? Niemand spreekt hier Engels, alles gaat met handen en voeten en met veel gegrijns. Iedereen heeft hier een kachelpijp op zijn hoofd, het verbaast me hoe die hoedjes blijven zitten. De mensen zijn stukken vriendelijker dan in Rishikesh, ze bedelen niet en iedereen bied je pocha aan, vettige zoute boterthee. De eerste keer is dat nogal schrikken en eerlijk gezegd went het nooit. Ik heb de reis gemaakt op zoek naar veiligheid langs de meest gevaarlijke plekken van de wereld, ik had met gemak dood kunnen zijn, waar ben ik aan begonnen en waar zal ik vannacht weer slapen?

Categorie: Columns Tags: Afghanistan, gompa, hasj, hippie, Pakistan, William, zeshin

Lees ook:

  1. Ga je mee neuken?
  2. Zie overzijde
  3. Lise Lotje Langelijs
  4. Zeshin – kon het altijd maar zo blijven

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    29 februari 2020 om 18:04

    “Ik heb de reis gemaakt op zoek naar veiligheid langs de meest gevaarlijke plekken van de wereld…”

    Kennelijk wist je je veilig genoeg om gevaarlijke plekken op te zoeken. Mooi reisverslag dat begint onder de huiselijke tafel.

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.