• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Geëngageerd boeddhisme

Geëngageerd boeddhisme

7 december 2019 door Zeshin van der Plas

Dit kan verschillende thema’s inhouden maar zeker verschillende motivaties.

Toen onze tempel nog in Leiden zat werd ik op straat aangesproken met de vraag: ‘Meneer, heeft u een eurootje voor mij’. Ik antwoordde: ‘Helaas joh, ik ben zelf min of meer een bedelmonnik en leef ver onder het minimum. Maar kun je niet iets verzinnen om het bij elkaar te verdienen, bijvoorbeeld de daklozenkrant gaan verkopen?’ ‘Meneer, die mogen wij niet verkopen.’ Ja maak dat de kat wijs de naam zegt het al ‘Daklozenkrant’ die speciaal voor daklozen in het leven is geroepen. ‘Meneer, ik zal blind worden aan allebei mijn ogen als ik hier sta te liegen.’

Nou dan ben je toch wel zeker van je zaak als je een van je skandha’s daaraan wilt opofferen. Ik ben linea recta naar het distributiepunt van de Daklozenkrant gelopen en gaf aan dat ik dakloos was en kranten wilde inkopen om in mijn levensonderhoud te voorzien. Het antwoord was: ‘Meneer, we hebben te veel verkopers, u komt op de wachtlijst te staan’. Okay, dat zou een gegronde reden kunnen zijn, zij het niet dat ik iemand een doos vol kranten in de achterbak van zijn auto zie zetten. Die even later met nog een doos aan kwam zetten. Ik dacht, een dakloze met een auto?

Via via kwam ik er achter dat het asielzoekers waren die de plek van de daklozen hadden ingenomen. Niet dat ik iets tegen asielzoekers heb, ze zijn thuisloos maar niet dakloos, misschien hier en daar een uitgeprocedeerde dakloze asielzoeker maar toen ik wat beter oplette zag ik alleen maar asielzoekers de krant verkopen, maar geen daklozen. Een paar dagen later kwam ik de man van het eurootje weer tegen kwam zei ik: ‘ We gaan zelf een daklozenkrant uitgeven’. Zeer sceptisch zei hij: ‘Dat kan niet’. Hij had al zo vaak het lid op zijn neus gehad dat hij nergens meer in geloofde. Ik overlegde met het tempelbestuur die 50 euro vrijmaakte voor de daklozenkrant. Ik trok wetenswaardigheden over daklozen van het internet en had binnen de kortste keren vier A4tjes vol. Voor de naam van de krant liet ik mij inspireren door het ‘Leidse Dagblad’ zij hadden als kop: ‘Leidsch, dan het wapen van Leiden, Dagblad’. Het wapen van leiden word vastgehouden door een leeuw met een zwaard in zijn klauw. Ik verving het zwaard door een knapzak, pikte het lettertype van het Leidsch Dagblad en noemde onze krant: ‘Leidsche Vagebond’.

Om het een officieel tintje te geven stelde ik voor om ‘Het daklozen genootschap’ op te richten dat eigenlijk niks voorstelde, je hoeft niet naar de notaris, iedereen kan een genootschap oprichten (‘zelfs Pietje Bel die het genootschap van ‘De Zwarte Hand ‘ oprichtte’). De man van het eurootje wist nog wel iemand voor het bestuur. Het was een iets minder begaafd ADHD personage die uit onhandelbaarheid uit elke opvang gegooid was- met een voorliefde voor alcohol. Ik stelde voor dat het Eurootje penningmeester zou worden, ikzelf de secretaris en de ADHD’er voorzitter. Hij kwam met een intelligente vraag;’ Wat mot een voorzitter doen?’ Ik antwoorde: ‘Ach niet zoveel, een voorzitter zit in het voorste stoeltje van de fiets wat aan het stuur hangt’. Hij vond het niet leuk en ik moest benen maken, de penningmeester heeft de gemoederen weer gesust nadat hij van de slappe lach was bijgekomen. Om kort te gaan: Ik plakte de artikelen op de A4tjes aan elkaar en kopieerde die op A3 formaat en vouwde ze dubbel. De volgende dag overhandigde ik meneer Euro vierhonderd dubbelgevouwen A3tjes met de mededeling; ‘als je nieuwe kranten wilt hebben, die kosten 50 euro’. Hij verkocht ze voor 25cent per stuk aan daklozen die hij kende en verkocht ze op straat aan het publiek voor een euro.

Deze hele actie ben ik vanuit verontwaardiging begonnen- vanuit een soort rechtvaardigheidsgevoel, maar dat is ook maar een gevoel en zegt niets over rechtvaardigheid, een dakloze zette mij daartoe aan het denken. Het was een dakloze vrouw van 21 die een gedichtje voor de krant aan leverde.

Geen gevoel is ook een gevoel
Het gevoel van geen gevoel

Nou, steek die maar in je zak. Ik was vanuit een gevoel een krant begonnen, ikzelf had in leerredes vaak een vergelijk willen geven over misplaatste gevoelens.

Een vrouw komt met haar schoothondje bij de dierenarts met de mededeling dat Fifi niet meer wil eten en ze gaf hem toch altijd het beste van het beste. Biefstuk van de haas, entrecote, en nu was Fifi opeens ziek, hoe kon dat nu, ze zorgde zo goed voor haar. De dokter zei: Ach ik zie het al, komt u hem volgende week maar weer ophalen. De week erop hoorde de vrouw Fifi vrolijk blaffen en ze zag er ook zo goed uit. De dokter gooide wat groene peren naar het hondje en de hond viel er op aan alsof het een prooi was. Onthuts vroeg de vrouw; ‘Maar dokter hoe kan dat?’ ‘Ach mevrouw, dit is het eerste eten wat hij krijgt sinds u hem gebracht heeft.’

En wat was ik nu aan het doen? Wat was mijn motivatie die voortkwam uit een rechtvaardigheidsgevoel. Bestaat rechtvaardigheid wel? Als doekje voor het bloeden hebben we een wetboek samengesteld, maar het zijn niet meer dan spelregels die je naar believen kunt ombuigen.

Daklozen kregen vaak een bekeuring omdat ze ergens stonden wat iemand niet beviel. Op de bekeuring stond dan: ‘Zich zonder redelijk doel zich ergens ophoudende’. Ik heb toen onmiddellijk sandwichborden gemaakt (A4 formaat) met de tekst ‘Koop de Leidsche Vagebond’. Nu hadden ze een doel, reclame maken voor de Vagebond.’ Ze kregen ook bekeuringen voor het bedelen, dus bedacht ik een schuldbrief waar op stond; ‘Ondergetekende heeft de aanbieder van deze schuldbrief een euro verstrekt die hij te St. Juttemis mij zal terug betalen’. Nu was het geen bedelen meer maar werd hem een lening verstrekt. En zo raak je verstrikt in iets wat vanuit een gevoel ontstaat. Je creëert een Gollem die zijn maker te lijf gaat.

Ik realiseerde me dat de krant ook niet meer dan een doekje voor het bloeden was. Het was net zo heilloos als alle wereldverbeteraars die vanuit een rechtvaardigheidsgevoel de wereld willen verbeteren.

Volgens het christendom is het bij Kaïn mis gegaan, hij sloeg zijn broer dood en sindsdien is er geen dag in de wereldgeschiedenis geweest dat er niet ergens heibel was of oorlog woedde.

Gevoel is volgens het boeddhisme een van de vijf skandha’s en van nature leeg. Heb ik daar inzicht in? Eerlijkheidshalve, ik heb de woorden geleerd, maar snap ik hun betekenis? In de zin van: ‘ik kijk onder de motorkap maar snap ik de werking van de motor?’

Naar mijn mening is elke boeddhist geëngageerd, het doel van het boeddhisme is nirvana, wat letterlijk uitdoven of uitblazen is, bevrijding van wedergeboorte, het stopzetten van leed, en de weg daartoe is het achtvoudige pad. En of je, je nu in de praktijk je inzet voor milieu, medemens of rechtvaardigheid, of op een kussentje inzicht daarin tracht te krijgen, naar mijn mening is elke vorm van boeddhisme geëngageerd. Als je integer het boeddhisme beoefent kun je niet anders dan er naar handelen.

 

Categorie: Columns Tags: asielzoekers, daklozen, Leiden, Leidsche Vagebond, zeshin

Lees ook:

  1. Zeshin – De andere kant
  2. Nieuwe tempel Suiren-Ji medio dit jaar open
  3. Tempeldiensten en ceremonies op sterfdag Boeddha
  4. Begeleiding

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.