• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Tweespraak – bedreigingen – ‘eerst de boeren weg’

Tweespraak – bedreigingen – ‘eerst de boeren weg’

6 november 2019 door Rob van Boven en Luuk Mur

In de serie Tweespraak praten Rob en Luuk over een al of niet actueel onderwerp. Vandaag is het thema boeren en stikstof, Oost en West en min of meer beangstigende kwesties.

Luuk: Laten we het eens hebben over de stikstofcrisis. Het lijkt er op dat de boeren ons land, door hun uitzonderlijk goede prestaties, aan de rand van de afgrond hebben gebracht. De hele wereld kijkt met afgunst naar deze ondernemers, maar hun beesten scheiden onverantwoord veel stikstof af. Je hoeft maar door de polders te fietsen en je ruikt overal de lucht van schijtende koeien, varkens of kippen. De stad is dat stinken nu zat en de rechter geeft hun gelijk. De boeren kwaad en iemand reed zelfs een hek kapot. Nico Dijkshoorn, de opper-moralist van DWDD, de man met het juiste oordeel, sprak er schande van. Als een doorgedraaide leerkracht vlak voor zijn volledige burn-out, legde hij in een emotioneel betoog, zijn verdienmodel, TV kijkend Nederland uit dat dit echt ongekend onbehoorlijk was. Een heel hek aan gort rijden. Het lot van de in de afgelopen decennia door de overheid opgejaagde boeren lijkt hiermee bezegeld. Halveren van de veestapel roept GroenLinks. Het lijkt op een oproep tot vierendelen.

Wat de hardwerkende plattelanders overkomt lijkt op wat velen van ons overkomt. Opgejaagd worden in een bedreigende omgeving, steeds meer moeten produceren, je moeten houden aan een opeenstapeling van regels opgesteld door koffiedrinkende ambtenaren en politici, verder opgejaagd worden door nieuwe kwaliteitseisen, tot er een burn-out op volgt. Leerkrachten, huisartsen, verpleegkundigen, jeugdhulpverleners, psychotherapeuten, sociotherapeuten vul maar in. Burn-out is een volksziekte geworden, de manier om afstand te nemen van het dolgedraaide Nederland.

Ik kan het niet los zien van alle bedreigingen waar we in ondergedompeld worden. Trump spant samen met Poetin, Erdogan dreigt spottend miljoenen vluchtelingen onze kant op te sturen, de zeespiegel stijgt tot aan onze lippen en de boeren stinken als de pest. CO2, Ammoniak, PFAS, bouwcrisis, biomassa-ellende, woningnood, te weinig leerkrachten, bedreigde jeugdhulpverleners, Boa’s die uit angst binnenblijven, overspannen politie, rechters die de weg kwijt zijn en een vermoorde advocaat. Maar oppassen met wat we zeggen, anders spelen we Wilders in de kaart.

Minder koeien. Minder industrie. Minder hard rijden. Minder vlees. Minder vakanties, minder, minder, minder. Maar zo zijn we niet geconditioneerd. We willen juist meer. Lezers van het Boeddhistisch Dagblad weten al lang dat dit meer willen juist de bron is van ons ‘lijden’, maar de overige Nederlanders nog niet.

Maar eerst die boeren weg, die kennen we niet eens. Die kunnen wel naar de Oekraïne of Polen, er ligt genoeg eten in de winkels. Dan doen we tenminste iets. Kunnen we ook weer huizen bouwen en doorgaan met meer, meer, meer.

Rob: Een paar maanden geleden was ik op bezoek bij vrienden op de Krim. Nu de Krim weer bij Rusland hoort, wordt er hard gewerkt aan verbetering van de infrastructuur. Mijn vrienden waren ook verheugd over het stationeren van meer wapens op de Krim. Dat verbaasde mij, maar ze maakten mij duidelijk dat ze het Westen als een bedreiging zien. Het Westen zou op kunnen rukken.

We maken onszelf bang en laten ons bang maken, of we nu in het Westen of in het Oosten wonen. Wat is er toch aan de hand dat we leven met bang makende fantasieën over wat er straks allemaal kan gebeuren? Ik maak daarbij een onderscheid tussen veiligheid en zekerheid. We hebben allemaal behoefte aan veiligheid. Dat is op zich prima. Het punt is wel hoe we geloven dit te kunnen realiseren. Als we in onze kindertijd te weinig hebben kunnen leren om angst en onzekerheid te combineren met veiligheid, dan voelt onzekerheid daardoor onveilig. Met als gevolg dat we veiligheid gaan zoeken in zekerheden, o.a. door ons voor te bereiden op mogelijke rampen. Dit terwijl ons leven een aaneenschakeling is van onzekerheden.

De paradox is wel dat we dan voortdurend bezig zijn met beangstigende kwesties, waardoor we ons wellicht juist meer zorgen gaan maken. Deze ongerustheid geeft ons de rechtvaardiging nog meer op jacht te gaan naar zogenaamde zekerheden. Bewapeningswedlopen lijken mij hier het gevolg van. De Duitse 19e -eeuwse staatsman Bismarck (1815-1898) had de bijzondere stelling dat wie de vrede wil, zich het beste kan voorbereiden op de oorlog. In feite een standaard houding van regeringen door de eeuwen heen. Veiligheid proberen te realiseren door dreiging van machtsmisbruik .

Als we in relatieve vrede leven, kunnen we wezenlijke veiligheid op een andere manier verwezenlijken. Het lijkt mij meer te op te leveren als we investeren in verbondenheid, vertrouwen leren ervaren in eigen mogelijkheden om in het moment adequaat te kunnen reageren en vertrouwen te geven aan onze omgeving.

Een andere factor is volgens mij dat de bangmakerij vanuit de  regering mogelijk een functie heeft om ons te binden, we zouden namelijk een gemeenschappelijke vijand hebben. Zo worden we gericht op onderwerpen die geen gevaar opleveren voor de gevestigde orde. Ook mensen in onze regering hebben behoefte aan veiligheid. Als de ogen van de bevolking niet op hun prestaties zijn gericht, dan hoeven ze zich niet te verantwoorden voor hun doen en laten.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

 

Categorie: Columns, Politiek, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: angst, boeren, inder meer, Krim, Oost en West, Rusland, vrede en veiligheid

Lees ook:

  1. Het jaar 2017 -de zevenendertigste dag- de kille dood
  2. Tweespraak – ‘Behoeftes hebben we, of we nu verlicht zijn of niet’
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…’de hoer spelen’
  4. Het jaar 2019 – dag 317 – trager

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    6 november 2019 om 17:16

    Wat een merkwaardige kijk op de industriële veefokkers – in het stukje abusievelijk ’boeren’ genoemd. Die mensen zijn (groot)ondernemers en kennen al decennia lang de risico’s van hun bedrijfsvoering. Ecologische risico’s, financiële risico’s, economische risico’s en politieke risico’s. Die mensen zijn niet opgejaagd door de overheid, zoals het stukje stelt. In tegendeel, hen is decennialang door de overheid de hand boven het hoofd gehouden. En daar wordt nu eindelijk een einde aan gemaakt omdat hun bedrijfsvoering niet deugt.

    De opmerking in het stukje “Lezers van het Boeddhistisch Dagblad weten al lang dat dit meer willen juist de bron is van ons ‘lijden’, maar de overige Nederlanders nog niet” is overigens een gotspe. Zo lang ik zelfstandig kan lezen en schrijven zijn er -tig honderdduizenden mensen en zelfs politieke partijen die ‘meer’ afwijzen.

    Sorry Rob en Luuk, dit stukje is psychologie van de koude grond want verstoken van historisch besef. Overigens wil ik er wel op attenderen dat de door jullie geciteerde Bismarck ruim 2500 jaar geleden een voorloper had met krijgsheer en filosoof Sun Tzu. Dat was een taoïst die snapte dat vrede niks anders is dan goed voorbereid zijn op mogelijk conflict. Hij schreef er een spiritueel boek over.

  2. Wulf van Loenen zegt

    7 november 2019 om 17:40

    Dat generaties lang boer zijn van vader op zoon heeft dé boerenwereld in Nederland gevormd. En dan heb je nog de burgers van wie zij al eeuwen lang onvoldoende erkenning krijgen. Nou, wie zorgen ervoor dat die kantoorklerken allemaal te eten hebben? Ja en inderdaad, een onderneming vanuit de familie, in welke branche dan ook, zit in hart en nieren. Een boer bij een provinciehuis zei: “mijn zoon moet ook boer kunnen worden.” Zoiets wat de textielarbeiders in Twente honderd jaar geleden ook wilden. Men heeft het dan meer over familie traditie dan over of die producten nog nodig zijn of over uitstoot. En hoe is het met mijn eigen persoonlijke wereld? Ik wil uitstoot binnen de norm, ik eet vegetarisch, en dat zijn producten uit kleinschalige biologische landbouw, liefst uit de streek. Kunnen we dat allemaal gaan doen? Ja, maar zonder familietradities en kiloknallers , het leven wordt duurder, minder uitstoot heeft z’n prijs.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.