• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2019 – dag 317 – trager

Het jaar 2019 – dag 317 – trager

13 november 2019 door Joop Ha Hoek

Om de zoveel uur kijk ik naar Het Journaal om te weten waar ik sta in de woelige samenleving. Of ik moet vluchten of vechten. Ik viel midden in een uitzending van het Nederlandse kabinet, een vrouw deed als minister het woord. Het gezelschap van ministers en de minister-president presenteerde enkele plannen om de milieucrisis tegen te gaan. Nee, niet echt, ze deden het een om het andere te kunnen doen. Zaken doen met gesloten beurzen.

Het een was om de 130 kilometergrens op snelwegen terug te brengen tot 100 kilometer zodat het andere, het bouwen van 75.000 nieuwe woningen, doorgang kan vinden. Een en een is nul. Het is helemaal geen milieumaatregel maar een zetje in de rug van bouwmaatschappijen en hun arbeiders. Het levert alleen maar woningen en werkgelegenheid op maar geen schoner milieu. En op de meeste snelwegen in de Randstad, waar de meeste milieuwinst te behalen zou zijn, mag al niet harder dan  honderd gereden worden.

Onze minister-president, slaaf van het grootkapitaal,  totaal ongeschikt om dit land door een crisis te leiden, die met zijn kabinet ons land ten gronde richt -politie, gezondheidszorg, onderwijs, ouderen, pensioenen, armoede, ggz, ga maar door, noemde het verlagen van 130 naar 100 kilometer per uur voor automobilisten op de snelwegen verschrikkelijk. Een ramp, in 10 jaar tijd niet iets zo verschrikkelijks meegemaakt. Mijn maag draaide om.

Een goede vriend van mij reed onlangs van Elst naar Rotterdam en hield vrijwillig een snelheid van honderd kilometer per uur aan. Hij arriveerde slechts drie minuten later dan zijn navigatiesysteem voorspelde in de Maasstad.

Rutte moet zich schamen voor zijn uitlatingen. Vrachtwagens rijden vaak al niet harder dan 100 op de snelwegen. Hulpverleners hebben een zwaailicht en sirene en als je met je zwangere vrouw of je stervende oma op weg bent naar het ziekenhuis en 140 rijdt zal geen rechter je tot een onvoorwaardelijke straf veroordelen.

Rutte staat in zijn hemd voor de achterban, mensen in dikke bolides die hij de 130 had beloofd. Maar zei hij, tijdens de presentatie vandaag, het landsbelang gaat boven het partijbelang. Versprak hij zich: partijbelang. Hij is toch de minister-president van iedereen, ook voor de eenzame fietser, Jan met de pet. Hij staat toch boven de partijen?

Ik hou er van om het simpel te maken: als er een militaire tank wordt uitgeschakeld sterven er 5 mensen. Het Journaal zal melden dat er zoveel tanks zijn uitgeschakeld.

In het hoofd van Rutte is het landsbelang dat van het grootkapitaal, maar in Nederland wonen meer dan 17 miljoen mensen om wiens belang het gaat. Die mensen willen in een goede gezondheid oud worden, een baan hebben, goed onderwijs en betaalbare gezondheidszorg. En als ze politie en brandweer en een ambulance nodig hebben die dan ook uitrukken. En niet bemand worden door zogenoemde mantelzorgers: wat een verschrikkelijk woord. Familieslaven zijn het nu ze in een systeem zitten. Van vrijwilligheid is geen sprake meer.

Er zou nu ook een noodwet in werking treden om de dijken te verzwaren en te verhogen. Boeren uit te kopen en vervuilde grond op te slaan in rijks depots. Maar die vervuilde grond is al jaren bekend, vervuilende boeren ook en dat het water stijgt ook. Regeren is vooruitzien, de put dempen, noem maar op.

Hard rijden is hard sterven. Ik ben geen verkeersdeskundige maar ik vermoed dat het veiliger zal worden op de snelwegen.

Nu nog een beslissing over dat vliegveldje in Lelystad en het meer dan nu het geval is begrenzen van de vliegbewegingen van Schiphol.

Vandaag ontving Rutte in het Catshuis ook een delegatie van verontruste boeren. Ik zag dat ze een kommetje soep kregen aangeboden. Dat boeren verontrust zijn begrijp ik en vind ik jammer. Peter Faber, een bekende acteur, zei gisteren dat ons land te klein is voor al die industrie en boerderijen waarvan er vele gericht zijn op export. Ik vermoed dat Rutte tegen de delegatie heeft gezegd dat het landsbelang boven dat van boeren gaat. Dergelijke ontvangsten zijn zinloos, goede tijden, slechte tijden is allang geen soap meer.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of te twijfelen aan het nu.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Economie, Joop Hoek, Milieu, Natuur, Politiek Tags: boeren, grootkapitaal, Rutte, vervuilde grond

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 274 – eigenbooneerst
  2. Biologische en grondgebonden melkveehouders: ‘Maak mestoverschot niet ons probleem’
  3. Manifest voor eerlijke handel verenigt boeren- en milieubelang
  4. Klimaatactivisten Greenpeace beklimmen Rotterdamse Erasmusbrug

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter ter Braake zegt

    13 november 2019 om 21:49

    https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/de-speld-rutte-iii-ruimt-puinhopen-zeven-jaar-rutte-i-en-ii-op~b458776c/?utm_source=link&utm_medium=app&utm_campaign=shared%20content&utm_content=free

  2. Joppe zegt

    14 november 2019 om 12:14

    Goed geschreven Joop, dank je.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 34 – rotterdamseriet
    • Wie straft koning Yama?
    • Boeddha in de Linie – terugblik op een verstilde periode
    • Boeken – ‘Odi en het Grote Bedoelingenboek’
    • VrijdagZindag – Niet normaal!

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens