• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het Kerstkind in ons

Het Kerstkind in ons

24 december 2018 door Paul de Blot

Het Kerstfeest wordt op een zeer uiteenlopende manier gevierd waarbij de Kerstkind nog altijd een centrale rol inneemt. Kerstmis is een feest. Dat is een rijkdom maar tegelijk ook een verarming van de Kerstboodschap.

Ik heb me afgevraagd hoe ik het zou ervaren, als ik te weten kom dat ik niet welkom ben en dat er geen plaats voor mij is. Dat is de boodschap en tevens de kracht van het Kerstverhaal: er is geen plaats voor het kind, maar toch wordt het door heel de natuur met vreugde wordt ontvangen.

Het sociale aspect van het Kerstverhaal is jammer genoeg een menselijk drama, dat zich herhaaldelijk afspeelt in de meest uiteenlopende vormen. Ik heb in mijn leven herhaaldelijk machteloos moeten toezien dat er een kind op komst was waar men eigenlijk geen raad mee wist. Het drama van het ongewilde moederschap. De gevoelens van de moeder zijn verschrikkelijk, maar van het kind zijn ze vaak nog veel erger.

Ik zag een film over de ervaring van een ongewenst kind. Het jongetje hoorde toevallig bij een hevige ruzie tussen zijn ouders dat: “als het condoom niet gescheurd was, hij anders nooit geboren was”. Hij besefte dat hij niet gewenst was en daarmee stortte zijn wereld in.

Zijn kinderdroom werd zinloos. In zijn wanhoop liep hij weg van huis, sliep onderweg op straat en sloot zich aan bij een groep jeugdcriminelen. Het werd van kwaad tot erger en de politie pakte hem op. Hij wist te ontvluchten en was lange tijd zijn vervolgers te ontkomen.

Uiteindelijk kwam de politie hem met honden op het spoor. In de klopjacht die volgde kwam hij uiteindelijk voor een diep ravijn te staan. Wat moest hij doen, zich te pletter laten vallen of zich door de honden laten grijpen? Op dat moment stopt de film met een open antwoord. De jongeman, eigenlijk nog een kind, stond voor een keuze die hij niet kon maken.

De film maakte diepe indruk op mij omdat ik herhaaldelijk de uitzichtloosheid van dergelijke kinderen heb meegemaakt. Het zijn vaak onbegrijpelijke verhalen die ik in mijn leven heb leren kennen. Het zijn verhalen die, hoewel duidelijk herkenbaar, moeilijk in woorden te vatten zijn.

Uit eigen ervaring weet ik dat er kinderen zijn die dit levensdilemma ervaren zonder dat ze het in woorden kunnen uitdrukken. Het hoge aantal zelfdodingen van kinderen spreekt duidelijke taal. Kinderen zijn op zoek naar liefde maar krijgen die niet omdat ze ongewenst zijn, omdat de ouders in een vechtscheiding zijn verwikkeld, omdat ze vluchteling zijn.

Het Kerstgebeuren is ook een reflectie op de kinderen in nood waar iedereen aandacht aan kan besteden. Kerstmis is eveneens een mooie tijd om iets te doen voor deze kinderen die geen Kerstfeest kunnen vieren.

Deze kinderen in nood kunnen ook overleven en oud worden met gevoelens van diepe eenzaamheid. Die zinloosheid van de jeugd kan ook een lijdensweg op latere leeftijd worden als de pijn van oude herinneringen weer tot leven komt. Dat zijn de eenzame ouderen die met de Kerstdagen onze aandacht vragen.

Van een mooie Kerstviering is sprake als die ook openstaat voor de ongewenste kinderen. Voor hen die hun kind-zijn hebben verloren is het pijnlijk om te zien hoe anderen hun Kerstvreugde vieren. Aandacht voor die groep mensen kan hun kind-zijn weer tot leven brengen. De Kerstboodschap kenmerkt zich door aandacht voor het Kind in ons.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Paul de Blot Tags: Kerst, kerstkind, Paul de Blot

Lees ook:

  1. Paul – Kerstmis – er is geen plaats
  2. Digitalisering van de mens
  3. Paul de Blot -maatschappelijke verantwoordelijkheid
  4. De Blot – De liefde voor de natuur als spirituele krachtbron

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Cameron bovenhorst zegt

    25 december 2018 om 09:08

    Ik ben het helenaal eens met dit artikel. We moet ons met kerst ook om de ongewenste en vergeten kinderen ontvermen en deze kinderen ook aan een fijn kerstgevoel helpen. Mag ieder wezen op aarde een fijne kerst hebben.

Primaire Sidebar

Door:

Paul de Blot

Paul de Blot SJ is hoogleraar business spiritualiteit aan de Nyenrode Business Universiteit. pauldeblot.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
02 feb
Stiltemeditatie
2 feb 23
02 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 31 – watersnood
    • De strijd om het vlees
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Guy – Het Pad (P. magga)
    • De alchemist

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens