• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Paul de Blot – Pasen

Paul de Blot – Pasen

31 maart 2018 door Paul de Blot

Nederland is een christelijk land dat nog Pasen viert, al weten veel mensen niet meer wat de betekenis is van Pasen. Nu er veel buitenlanders komen uit islamitische landen komen er steeds meer mensen die wel Paasfeest vieren maar eigenlijk niet goed weten wat er wordt gevierd.

Voor de christenen is het Pasen duidelijk: de verrijzenis van Christus uit de dood. Ofschoon deze betekenis voor niet christenen nietszeggend is heeft het Paasgebeuren toch ook een diep menselijk karakter die iedere mens kan aanspreken. Dat is het feit dat liefde altijd pijn doet.

In het Paasverhaal weerspiegelt zich de kern van de liefde als de hoogste vorm van samen zijn.

Op de pijn in de liefde is een tweevoudige reactie mogelijk. Dat zien we in het huwelijk waar twee mensen dol veel van elkaar houden maar op een gegeven ogenblik elkaar pijn doen. De meest voor de hand liggende reactie is dan weglopen en niets meer om de ander geven. Als dat zich vaak herhaalt komt vanzelf de scheiding.

Een andere weg is uitpraten en proberen elkaar te begrijpen. Dan ontstaat er een gesprek op een dieper niveau van de relatie die het conflict overstijgt. Er ontstaat dan een liefdesband op een dieper niveau van het bestaan. Langs een dergelijk proces kan de relatie zich tot op het diepste zijns-niveau van ons bestaan verdiepen. Dat zien we bij twee oudjes die op de rolstoel naast elkaar zitten en elkaars hand vasthouden. Er ontwikkelt zich een ontmoeting zonder woorden.

Het is dit beeld dat het Paasmysterie ook uitdrukt. Christus hield dolveel van de mensen, meer dan wie dan ook, maar van die mensen ondervond hij de diepste pijn. Christus hield dolveel van zijn hemelse vader, maar aan het kruis voelde hij zich verlaten en schreeuwde het uit van pijn: “Mijn God, mijn God, waarom heeft U me verlaten?”.

Christus stortte in de diepst mogelijke pijn van zijn liefde, en de liefde kwam weer tot de hoogste bloei. Hij kwam bij zijn geliefde Magdalena die hem vasthield, maar Jezus antwoordde: “Houd mij niet vast want ik ga eerst naar de Vader”.

In het Paasverhaal weerspiegelt zich de kern van de liefde als de hoogste vorm van samen zijn die samen kan gaan met de diepste pijn. Dat is herkenbaar bij de dood van een geliefde partner of een geliefd kind. Dan kan de Paasgedachte ons innerlijk kracht en steun geven.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Paul de Blot Tags: kracht en steun, liefde, Pasen, Paul de Blot, samen zijn, verlaten

Lees ook:

  1. Duurzaamheid door liefde
  2. Valentijnsviering
  3. De Blot – De liefde voor de natuur als spirituele krachtbron
  4. De ervaring van de Onbekende God

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. bart zegt

    31 maart 2018 om 13:05

    Ja hoor vieren dat iemand aan een kruis genageld word, heel boeddhistisch.

  2. MaartenD zegt

    1 april 2018 om 08:49

    Een mooie interpretatie die ik las ergens gaat over de nog steeds durende Stille Zaterdag. Christus staat onder meer symbool voor een revolutie waarna allerlei dingen omgekeerd zijn, er aandacht en zorg is voor armen, zieken en gevangenen en waarin macht omdraait. Dus werd hij geëxecuteerd door de macht. Is het dan zinloos allemaal? Nee, zegt de gelovige christen, want het wordt Pasen.

    Nu leven we nog op de lange zaterdag waarin macht heerst een egoïsme hoogtij viert. Maar straks!

    Dat uitzien naar een betere manier, de overtuiging dat er verlossing is ook als we daar nu zo weinig van merken… dat kunnen wij best delen.

    En aan werken.

    Met warme groet,

    Maarten

  3. Piet Nusteleijn zegt

    1 april 2018 om 09:45

    Dit paasverhaal van Paul de Blot is zijn verhaal.
    Het is zijn overweging.
    Waarom verzinnen we een “opstanding uit de doden” verhaal?
    Waarom vieren we elk jaar weer een verhaal dat puur verzonnen is?
    Feitelijk heel opmerkelijk! Met groet.

  4. Piet Nusteleijn zegt

    1 april 2018 om 10:14

    We zijn de weg, de waarheid en het leven….
    Dat is hét paasverhaal, dat is waar ook, Zeshin bedankt voor de herinnering daaraan.

  5. Fleur zegt

    1 april 2018 om 11:09

    De symboliek van het Paasverhaal is prachtig.
    Het geeft weer hoe intense liefde en pijn met elkaar verbonden zijn.
    Ying en Yang.
    Zonder pijn geen liefde en andersom. Maar er is geen krachtiger iets dan liefde; het enige waarvoor ieder mens (heel veel) pijn over heeft.
    Voor mij is Jezus een ware Boeddhist.
    Prachtig stuk. Ik heb weer genoeg om te overdenken vandaag!
    (Hopelijk niet mijn zonden :) )

Primaire Sidebar

Door:

Paul de Blot

Paul de Blot SJ is hoogleraar business spiritualiteit aan de Nyenrode Business Universiteit. pauldeblot.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 mei 2022 - 29 mei 2022
    Hemelvaartretraite Schoonheid van Zijn
  • 27 mei 2022 - 29 mei 2022
    'Gezond leven, natuurlijk sterven'
  • 29 mei 2022
    Nyinthün, dag van stilte en meditatie
  • 30 mei 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 30 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Grondlegger van de BOS – Jean Karel Hylkema overleden

Jacques den Boer - 26 mei 2022

In 1999 gaf de overheid een zendmachtiging aan de Boeddhistische Omroep Stichting. Jean Karel Hylkema werd daarvan niet alleen ongeveer vijf  jaar  bestuurder en manager. Hij was tegelijk programma-adviseur voor de tv- en radioredactie, naast programmadirecteur Babeth VanLoo, en werkte mee aan tv-documentaires als interviewer.

Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (4 en slot)

Jacques den Boer - 26 mei 2022

Onder aanvoering van de Rigpa-boeddhist ir. Jean Karel Hylkema , de gelauwerde cineaste en Dzogchen-boeddhiste Babeth VanLoo en een nieuwe BUN-voorzitter, prof. dr. Johan Niezing, kwam er uiteindelijk toch per 1 september 2000 een zendmachtiging voor radio en tv.

‘Yatra naar Majjhimadesa – een pelgrimsreis naar het Middenland’.

Guy E. Dubois - 24 mei 2022

De Majjhimadesa was de broedkamer van de Dhamma —de Leer van de Boeddha’s. Het is het gebied waar de Boeddha geboren werd, waar hij tot Zelfrealisatie kwam, waar hij predikte en het parinibbana bereikte. In Boeddha’s tijd waren overgrote delen van het Middenland bedekt met junglevegetatie. De fauna was veelzijdig en bestond o.m. uit leeuwen, tijgers, herten, olifanten en neushoorns.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Haiku
  • Interregionale bijeenkomst Tibetaanse groeperingen  in Barcelona
  • Millennial boeddhistische nonnen beoefenen een verboden -gewelddadige- vaardigheid
  • de Boeddhistische blik — Walk with me
  • Ardan

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens