De sociologieprofessor Richard Madsen onderzocht voor zijn boek Democracy’s Dharma de heropleving en vernieuwing van het boeddhisme en het daoïsme in Taiwan.
Achtergronden
Guy – Ontwaken
‘Alles wat onderhevig is aan ontstaan, is onderhevig aan vergaan.’
Kijkdoos (1)
Dit is de eerste aflevering van een serie. De afleveringen bestaan steeds uit twee foto’s zonder onderschrift of commentaar. De foto’s hebben iets gemeenschappelijks en wat dat is wordt aan de kijker overgelaten.
Ardan
…
De virtuele denkster 347
…
Haikubundels van Gilles de Kestelo en de Hef
Gilles noemt zich een starter in dit genre dichtwerk. Hij vindt het ontzettend leuk om op deze wijze met taal bezig te zijn. Want hoewel mensen er tegenop zien noemt hij het niet elitair en ingewikkeld. In Japan is het een populair gezelschapsspel om gezamenlijk reeksen Haiku’s te maken.
De mythe van het mahāyāna
Het mahāyāna-boeddhisme is dus aan revisie toe. Het is uitgehold, onsamenhangend, hypocriet en het verschuilt zich achter een oerwoud van holle frasen.
Guy – Stop de opiniëring. Het is slechts waan.
Door aandachtig te mediteren ervaren we wat er gebeurt met ons lichaam; met onze gewaarwordingen/gevoelens; met onze geest en met de objecten van onze geest. Uiteindelijk zien we dat ‘wij’ dat niet zijn. Dat het slechts uitsluitend fysieke en mentale processen zijn.
Ardan
…
De virtuele denkster 346
…
Viert een boeddhist Kerstmis?
Dit is een veel gestelde vraag. Viert een (bekeerde) boeddhist de feestdagen die traditiegetrouw in zijn/haar land bestaan?
Guy – Heilzaam versus onheilzaam (P. kusala vs. akusala)
Heilzaam is datgene wat ons ‘heel’ maakt. Héél. Niet versplinterd. Niet polariserend. Niet verwijderd van het andere.
Taliban en het toerisme – betaald kijken naar lege boeddhagaten
De boeddha’s van Bamiyan, die rond de zesde eeuw na Christus uit een rotswand in de Bamyan-vallei in Centraal-Afghanistan werden gehouwen, stonden 1400 jaar lang meer dan 150 meter hoog, tot de Taliban ze in 2001 met explosieven aan stukken bliezen, kort voor de invasie van de VS een einde maakte aan hun korte heerschappij over Afghanistan.
De Facebook Sutta (SN 57.1)
Mensen delen niet elk betekenisvol ding dat hen overkomt: ze delen wat hun leven geweldig en speciaal maakt. Worden we hierdoor niet gewend om hele gebieden van ons menselijk bestaan te ontkennen? Hoe rijmen we dit met de eerste grote opdracht om dukkha volledig te kennen en te omarmen?
De Boeddha en het coronavirus
Het is geen boeddhistische houding om jezelf niet te laten vaccineren (op hoge uitzonderingsgevallen na) en anderen in gevaar te brengen. De planbare zorg wordt afgeschaald; mensen die belangrijke zorg nodig hebben zoals kankeroperaties, moeten plaatsmaken voor mensen die vrijwillig hebben gekozen om zich niet te laten vaccineren en dit probleem dus in de hand werken. Hierdoor zullen dus mensen sterven omdat anderen zogenaamd ‘vrij willen zijn’. Maar deze mensen zijn helemaal niet vrij; zij onderwerpen zich aan hun eigen innerlijke autoriteit en daarom niet vrij kunnen zijn. Aan de mensen die voor hèn moeten sterven, wordt niets gevraagd, zij hebben geen enkele keus. Zelfzucht en geen mededogen hebben voor anderen is verwerpelijk en dus niet bepaald een boeddhistische houding. De Boeddha was er voor iedereen en iedereen was gelijk voor hem. Maar hij zou zeker datgene wat er nu in Nederland gebeurt, met kracht verwerpen omdat hij altijd opkwam voor diegene die onrechtvaardig behandeld wordt.
‘Eenvoudige, ronde taal en geen onzin’ deel 2
In deze aflevering doet de grote Barribal zijn intrede. Aan het begin van het verhaal De grote Barribal maken Bommel en Poes in de Zwarte Bergen kennis met de angst voor de reus Barribal.
Ardan
…
De virtuele denkster 345
…
De Noorder Poort – waarom kwam en ging je?
In de loop van vijfentwintig jaar zijn er heel wat bewoners naar de Noorder Poort gekomen en ook weer weggegaan. Ardan stelde aan zes van hen dezelfde vragen. Lees hoe hun verblijf op het zencentrum de Noorder Poort in Drenthe hun leven heeft beïnvloed, wat hun leukste en moeilijkste momenten waren, en waarom ze de Noorder Poort uiteindelijk weer hebben verlaten.
Jan de Breet – Leven in Tidorp, een persoonlijk verslag
Gistermorgen is drs. Jan de Breet, samen met zijn inmiddels ook overleden partner dr. Rob Janssen vertaler van de Palicanon, in het bijzijn van familie rustig heengegaan. Jan was al geruime tijd ziek.
‘Eenvoudige, ronde taal en geen onzin’ deel 1
Het gaat niet goed met Rommeldam. Het regent er al tijden pijpenstelen en veel bewoners liggen ziek te bed door een niet-kwaadaardige griepepidemie. De straten zijn leeg op huisarts Galpiepers autootje na. Als Poes heer Bommel (OBB) op Bommelstein aantreft, heeft deze last van griepverschijnselen en is geprikkeld over de gerezen situatie.
Kumari – verschijningsvorm van de Hindoegod Taleju
Verbouwereerd kijken we in de ogen van een bang kindje, de levende godin Kumari. De vader of een oom draagt haar snel snel door een smal doorgangetje van het souterrain van haar paleis-tempeltje hartje Kathmandu. Op weg naar de gouden draagkoets waarin zij straks rondgedragen wordt.
Ardan
…
De virtuele denkster 344
…