De bekendste vorm van het vroeg boeddhisme is die van de śramaṇas, in het Griekse verslag van Megasthenes. ‘Megastenes stresses that the Śramaṇas were divided into two basic forms of practice: the “rural” Śramaṇas, who lived out in the open, and whom he calls the Hylobioi ‘Forest Dwellers”, and the “urban” Śramaṇas, whom he calls the Iatrikoi, ‘physicians, healers’,’ bladzijde 68. Op bladzijde 94 schrijft Beckwith: [het begrip] ‘śramaṇa’ was helder en duidelijk en onbetwist in elk geval buiten India. Het betekende ‘boeddhistische beoefenaar’ en later ‘boeddhistische monnik’.’
Achtergronden
Guy – Wat is ontwaken? Wat is wakker worden? Wat is Verlichting? Wat is Zelfrealisatie?
Maar nu heb ik je gezien, Huizenbouwer! Je zal niet opnieuw dit huis voor me bouwen: al je spanten zijn gebroken en je nokbalk is versplinterd. Mijn geest heeft het Ongeconditioneerde bereikt. Begeerte is tot stilstand gekomen.
De raad in het hart
De Bijbel ligt al een tijdje opengeslagen op tafel. Op bladzijde 995. Al weken is het een terugkerende mantra: De raad in het hart van een man is als diepe wateren, maar iemand met inzicht zal hem naar boven halen.
Ardan – ruilen
…
De virtuele denkster 362
…
Avatamsaka (8): Jezelf volledig tot uitdrukking brengen
Zittend in meditatie jezelf tot uitdrukking brengen op alle wegen van het bestaan is niet iemand anders worden dan je bent. Het is zijn wie je bent, nu in dit ogenblik, zoals je bent. Het is wat Linji noemt: ‘De ware mens zonder rang of stand’. Naakt, van alle franje ontdaan.
De slimme boeddhist conform de soetra’s (theorie)
Wat schapen, neushoorns en zeemeeuwen met elkaar te maken hebben.
Guy – Conditionering
Juist op de dag waarop het vertrouwen van de kalkoen in zijn vriend de slager het grootst is verandert alles. Hij krijgt te maken met een “Black Swan”-event: een gebeurtenis die voor hem compleet uit de lucht komt vallen. En die hem uiteindelijk de kop kost.
Neushoorn of schaap?
De slimme boeddhist conform de Khaggavisana soetra (praktijk).
De spiegel van Menno Ter Braak
Het Humanistisch Canon noemt de schrijver en cultuur- en literatuurcriticus Menno ter Braak (1902 – 1940) ‘één van de scherpzinnigste, anti-autoritaire intellectuelen van de twintigste eeuw in Nederland. Ook toen het politieke risico’s met zich meebracht, stond hij pal voor de Europese, humanistische waarden.’
Guy – Over wedergeboorte…
Reïncarnatie vindt géén énkele grond in de buddhasasana. In de Dhamma is geen plaats voor een ‘zelf’, een ‘ik’, een ‘ziel’ (P. atta) dat de dood overleeft. Alle fenomenen, dingen, verschijnselen zijn immers ‘zelfloos’ (P. anatta), d.i. ze bezitten geen enkele stabiliteit, geen ‘zelf’, geen ‘ik’, geen ‘ziel’.
Ardan – desinformatie
…
De virtuele denkster 361
…
Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 2
De structuur en organisatie van de sangha.
Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 1
De sociale en religieuze context. In deze bijdrage schetst Pascal Versavel de sociale en religieuze context waarbinnen het boeddhisme als religieuze beweging ontstond.
Aandacht voor de (eigen) dood
Je beseft dat je de dingen niet tot morgen of volgende week of volgend jaar kunt uitstellen, want morgen kan voor jou misschien nooit komen.
Vrij & onbezorgd – wat er ook gebeurt
Wanneer de wereld chaotischer wordt en we de controle dreigen te verliezen, schieten we in oude angsten en bezorgdheden.
Openbare Veiligheid: Nieuwe opleidingsrichtlijnen onderwijzen ‘CCP’s absolute leiderschap over mensenrechtenwerk’
Op basis van de toespraken van Xi Jinping zullen agenten worden opgeleid om het principe toe te passen dat mensenrechten zijn wat de Partij zegt dat ze zijn.
Guy – Perfecte aandacht (P. yoniso manasikara)
Perfecte aandacht = aandachtig, systematisch onderzoek dat de beoefenaar aanspoort tot onderscheiden en analyseren. Door yoniso manasikara onderkent de yogi de ware aard van de verschijnselen, fenomenen, dingen (P. dhammas), i.c. hun ontstaan en vergaan.
Mark Schalken – Expositie: reistekeningen naar Rome
Onderweg naar Rome tekende ik een aantal karaktervolle bomen. Thuisgekomen kreeg ik oog voor de vele bijzondere bomen in Amsterdam. Ik begon ze met houtskool te portretteren. Graag maak ik je deelgenoot van dit vervolg op mijn reis. Op 1-2-3 april kun je de eerste bomentekeningen zien.
De WIL van Arthur Schopenhauer
Volgens Schopenhauer wordt de WIL voorstelling. De voorstelling is de dagelijkse werkelijkheid. De werkelijkheid, die daar achter ligt, is niet stoffelijk, maar mentaal volgens hem. Wellicht is het juister om te stellen dat die werkelijkheid niet waarneembaar en niet definieerbaar is.
Liefdevolle vriendelijkheid – een metta gebed
‘Ik zou mensen willen aanmoedigen dit metta-gebed te reciteren en te onderzoeken, en het op te nemen in de liturgie van je centrum of praktijkplaats. Maar bovenal, om vastberaden te handelen vanuit de plaats waar vrede, gerechtigheid en liefdevolle vriendelijkheid elkaar ontmoeten. Onze praktijk voor de wereld verblijft op dit kruispunt.’
The Mirror of the Heart of Vajrasattva: Two Upadesha Tantras of the Great Perfection
De Grote Perfectie, ook bekend als Atiyoga of Dzogchen (rDzogs chen), is een traditie van esoterisch boeddhisme die onmiddellijke verlichting voorstaat en die voor het eerst naar Tibet werd gebracht in de achtste eeuw van de Common Era. De Indiase manuscripten van deze traditie zijn verloren gegaan in de tijd. Alleen de Tibetaanse vertalingen zijn overgebleven.
Guy – Betekenis van ‘hechting’ (P. upadana)
In de letterlijke betekenis slaat upadana op het (materiële) substraat waardoor een actief proces gaande of in leven wordt gehouden. Het is de ‘brandstof’ dat een proces gaande houdt.