Wie of wat heeft een doel? Jij, de vogels, de schrijver van deze overpeinzing, een verhaal waaraan ik zonder doel begonnen ben?
Achtergronden
Einde van de voedselactie in Bagan, Myanmar (Birma)
‘Ik was getuige van de tragedie van twee monniken uit twee kleine kloosters in het gebied van Oude Bagan, die meestal onbekend zijn bij de bezoekers en toeristen. Uit de verhalen van hun medemonniken bleek dat deze oude monniken ziek waren en niet konden komen om de voedselactie bij te wonen.’
Mathieu Ricard – ‘Ik ben geen medeplichtige aan deze ‘wet van het zwijgen’
Mathieu Ricard: ‘Een van de journalisten van de documentaire heeft een gefilmd interview afgenomen. Om die te verkrijgen, legde hij uit dat hij een film aan het voorbereiden was over de geschiedenis van het boeddhisme en de relatie ervan met neurowetenschappelijk onderzoek. Ik heb in goed vertrouwen ingestemd om deel te nemen. Toen de journalist in het midden van het interview abrupt van onderwerp veranderde en valse beschuldigingen uitte over Robert Spatz, besefte ik dat het filmproject dat ik hem had gestuurd nep was.’
Niet iedereen is het gegeven om de kluit te belazeren (1)
Dat machtige lieden georganiseerd ritueel misbruik zouden maken van kinderen is ‘een variatie op het zogeheten bloedsprookje: de eeuwenoude leugen dat joden (christelijke) kinderen ontvoeren.’ Veel Europeanen geloofden dat joden het bloed van christelijke kinderen dronken of er matses mee maakten, bloedlaster genoemd. Vanaf de 12de eeuw waart het gerucht rond in verschillende Europese landen, met gruwelijke gevolgen.
Guy – De leeuwenroep van de Boeddha (P. sihanada)
De leeuwenbrul (P. sihanada) is een metafoor om aan te duiden dat de Boeddha een claim legt op de spirituele heerschappij, naar analogie met de suprematie van de leeuw op de heerschappij in het dierenrijk.
Ardan – in de middeleeuwen
…
De virtuele denkster 386
…
Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (2) -Parijs en Amsterdam
‘In de periode voor de oprichting van ‘de Vrienden’, (van het boeddhisme) in 1963, ging ik op zoek naar de duistere romantiek van de Nederlandse kunstenaars die in de jaren vijftig Parijs hadden opgezocht. Zoals de dichter Simon Vinkenoog.
De drie mythen: de boeddhistische toren van Babel
Hoewel de dharma tolerantie en harmonie predikt, is dat helaas niet altijd van toepassing op het gedrag tussen volgelingen van de verschillende scholen onderling.
De Boeddha, psychologische aspecten
Als Suddhodana, de raja van Kapilavatthu, had gehoopt dat zijn zoon, Siddhattha, zou opgroeien als een vastberaden, de wereld toegewende man van de daad met politieke ambities, dan werd hij teleurgesteld.
Een nonnenklooster in Pyin Oo Lwin
Nonnenkloosters fungeren in Myanmar vaak ook als wezenhuizen en scholen omdat er nauwelijks een sociale structuur bestaat hiervoor.
Boeddha of Karl Marx
In zijn blog citeert Sudarshan Ramabardan uit Ambedkars beroemde toespraak Buddha or Karl Marx: ‘De Boeddha zou geweld nooit toestaan, de communisten wel. Zonder twijfel behalen de communisten snelle resultaten, want als je het middel van uitroeien van mensen gebruikt, blijft er niemand over die tegen je opstaat. Om humaniteit te behouden zijn niet alleen economische waarden nodig, maar ook spirituele . De Boeddha streefde ernaar om de morele instelling van de mensen te veranderen zodat ze het pad vrijwillig volgen.’
Dansen met je ego (2) – Ben je wel je lichaam?
Wie is het toch die al die jaren naar het voortdurend veranderende lichaam in de spiegel kijkt en desondanks weet steeds dezelfde te zijn? Dat is je grote IK. Je spiegelbeeld laat je duidelijk zien dat je onmogelijk dat lichaam kunt zijn, maar je bent geconditioneerd te denken dat je het wel bent. Daarmee is je lichaam een belangrijk deel van je Ego geworden.
Fietsen voor Tibet – Over een twijfelende apengeest en het belang van een goede drijfveer
Wanneer ik op mijn fiets zit en in mijn kampeerroutines terechtkom met duidelijk gestructureerde dagen, bedaart mijn wijfelende apengeest en klaart mijn hoofd op. Fietskamperen is een verplichte oefening in aandachtzaam leven
Ardan – alvast het licht uit
…
De virtuele denkster 385
…
Van rozenkrans tot yogaposes – Limburgs Museum brengt bijzondere tentoonstelling over mystiek
Deze spannende tentoonstelling gaat over de continue pogingen van de mens om de werkelijkheid van tijd tot tijd te ontstijgen en onze ziel te verheffen
Guy – Over regeltjes en normeringen…
De Buddhadhamma is de leer van een Mens. Van een edele, ontwaakte Mens. Van een Mahapurisa. Het is een leer voor mensen. Voor allen die ‘geen zand op de oogleden hebben’.
Is commercie in meditatieonderricht conform juiste levenswijze?
Een meditatieleraar die meditatieles geeft tegen betaling berooft zichzelf van de mogelijkheid om de hoogste verdiensten (Pali: puñña) te realiseren. Het getuigt van verkeerde visie (Pali: ditthi); onvolledigheid in de zuivering van de geest; en onrijpe vipassana inzichten.
‘Durf te zien, durf te zijn. Ga, ga, gaan!’ (Bert Caekelbergh)
Laat je stem horen. Klaag het machtsmisbruik aan. De sociale en economische ongelijkheid. De genderongelijkheid. De raciale ongelijkheid. Het onzorgvuldige klimaatbeheer. De verkeerde besteding van overheidsgeld. De vriendjespolitiek…
De virtuele denkster 384
…
Van therapie tot transmissie: een onverwachte introductie tot het dzogchen boeddhisme
In dzogchen wordt de geest, het bewustzijn omschreven als het oerbegrip, een aanwezigheid die er altijd is geweest. Het wordt gekarakteriseerd door kwaliteiten als bijvoorbeeld spontaniteit, helderheid, volledige vrijheid, oorspronkelijke puurheid en waarachtigheid en intrinsiek bewustzijn.
Een mindful antwoord op terrorisme
“Terroristen zijn mensen die ziek zijn door het terrorisme-virus. Het virus is gemaakt van angst, haat en geweld. Je kunt een dokter zijn voor een persoon met deze ziekte.”
Lydia Hagoort – Potala en Norbulingka
Aan de Tibetaanse manier van begroeten: de tong uitsteken, kon ik maar niet wennen. Ook al hield ik me voor, wat leuk, zo’n rood lopertje van welkom, ik bleef me ongemakkelijk voelen bij elke uitgestoken tong.