Net als in het echte leven zijn de kaarten van Mirjam niet altijd wat ze lijken te zijn. Het zijn net kastjes met verborgen laadjes die geheimen bloot leggen of je inspireren tot nadenken
Achtergronden
Songs for Tibet II op zes juli in de winkels
Aan Songs voor Tibet I namen grote namen deel zoals Sting, John Mayer, Dave Matthews, Alanis Morissette, Garbage, Rush, Jackson Brown, Ben Harper, Moby en Regina Spektor.
Boeddha’s van Bamyan komen met 3D weer tot leven
Beide staande boeddhabeelden van respectievelijk vijfendertig en vijftig meter hoog overleefden meer dan vijftienhonderd jaar tot ze door de Taliban in maart 2001 werden opgeblazen en vernietigd, als onderdeel van een campagne om alle niet-islamitische kunst uit Afghanistan te verwijderen.
Hoe ga jij als professional om met je emoties?
Geraakt worden in de betekenis van mededogen, is contact maken met de pijn van de ander. Het gebeurt soms op de meest onverwachte momenten.
Pauline Slot- ‘Musea moeten niet alles binnenlaten’
Musea hebben meer bezoekers dan ooit. Maar waarom gaan we eigenlijk naar het museum? En wat beleven we als we daar zijn?
Beh…
Beh, behhhhhhh…meh, meh, mehhhhh
Pierre Wagemakers- ’t zijn slechts m’n gedachten die me naar hun naam vragen …
Aan een wand in de Kloosterbunker hangt een object van de Roosendaalse beeldend kunstenaar Pierre Wagemakers. Het fascineert mij elke dag weer omdat het is samengesteld uit spullen, voorwerpen, die door mensen zijn verloren of weggegooid en door Pierre zijn opgeraapt en verwerkt.
‘Dalai Lama’ verwelkomt bezoekers ARTzaanstad
Het enorme portret is gisteren opgehangen en is in Zaanstad het hele weekeinde te zien.
Hoe mooi kan metta zijn…
De reiziger ging weg zonder te bedanken voor het eten, de veiligheid en een bed.
Portret Dalai Lama op ART Zaanstad
Beeldend kunstenaar Airco, de samensteller van het portret, was vorig jaar ook een van de vier boeddhistische kunstenaars die deelnamen aan het project Boeddha in de Linie, georganiseerd door Elisabeth ter Borg, Agnes Sommer en Joop Hoek.
Geen religie, geen wetenschap, maar dhamma
Het boeddhisme is zo veelomvattend dat het niet in een traditioneel hokje past.
De rijkdom van het delen
De ander lijkt niet te bestaan.
Edel Maex- Wat is misbruik?
Waar zit onze kwetsbaarheid als leerling tegenover een boeddhistische leraar?
Over het verzwijgen van ethisch grensoverschrijdend gedrag
De zes Vipassanaleraren die op zes mei in het Boeddhistisch Dagblad het seksueel misbruik van de Thaise Vipassanaleraar Mettavihari naar buiten brachten, willen met dit artikel een poging doen om de dynamiek bloot te leggen, die dit ongezonde gedrag in stand houdt.
Vipassanaleraar Aad Verboom: ‘Ik had beter op de signalen moeten letten’
Ondertussen heb ik voor mezelf de pijnlijke realiteit geaccepteerd dat Mettavihari tegen me heeft gelogen en in ernstige mate een groot aantal mensen seksueel heeft misbruikt.
Mettavihari – Tempel Waalwijk gaat met misbruikslachtoffers in gesprek
De bijeenkomst met de slachtoffers vindt op neutraal terrein plaats. Boeddhistisch leraar Frank Uyttebroeck van de sangha Tegen de stroom in bemiddelt en adviseert tussen de tempel en de slachtoffers.
‘Misbruik in sangha’s veel omvangrijker dan wordt aangenomen’
Een aanzienlijk deel van de beoefenaars heeft negatieve ervaringen op seksueel gebied die als een vorm van grensoverschrijding valt te duiden. Het Boeddhistisch Dagblad sprak met psycholoog Sjoerd Windemuller over slachtoffers en daders misbruik.
Seksueel wangedrag Mettavihari: Waarom zwegen de leraren?
In eerste instantie bleek er sprake van misbruik te zijn met jong volwassen mannen, nu zou er er ook een kind zijn misbruikt. Is één slachtoffer genoeg om de openbaarheid te zoeken. Twee, acht, tien, honderd.
‘Wie zou mij geloven als ik Mettavihari zou beschuldigen’
Hans Voerknecht werd volgens eigen zeggen vier keer seksueel misbruikt door de Thaise Vipassanaleraar Mettavihari. Na dertig jaar begrijpt hij nog steeds niet waarom hij zijn overweldiger niet kon stoppen.
Wie bewaakt de leraar?
Er hangt een grauwsluier over boeddhistisch Nederland na de onthullingen over seksueel misbruik in boeddhistische groepen. Hoe nu verder?
Volledige overgave
Alhoewel het misschien niet populair is in deze tijd pleit ik toch voor een volledige overgave van de beoefenaar aan de training, die daarmee het volle vertrouwen aan de leraar geeft.
Het bouwen aan een betrouwbare sangha van bhikkhu en bhikkhuni’s
Geeft ook de lekenleerlingen inzicht in de rechten die ze hebben in de relatie leraar/leerling en maakt ze weerbaarder.
Seksueel misbruik in het boeddhisme- aanstellen vertrouwenspersonen is niet genoeg
Is het mogelijk om een slachtoffer te steunen en ook de bron van het kwaad aan te pakken? Dat vraagt om een zeer intelligente en uitgebalanceerde vertrouwenspersoon. Wie dat niet is moet opkrassen.
De positie van vertrouwenspersonen in misbruikkwesties
Hoe ver moet een vertrouwenspersoon gaan om al of niet vermeend misbruik van leerlingen van boeddhistische leraren dat hem in vertrouwen is verteld naar buiten te brengen?