• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Norio Takasugi – As the twig is bent, so grows the tree

Norio Takasugi – As the twig is bent, so grows the tree

27 augustus 2025 door de redactie Reageer

De Antwerpse galerie IBASHO presenteert Norio Takasugi’s eerste retrospectief bij deze galerie: As the twig is bent, so grows the tree. Tegelijkertijd verschijnt het gelijknamige kunstboek, Takasugi’s eerste printuitgave.

©Norio Takasugi, Heritage Tree serie, 2-11-BR, 2018 courtesy of IBASHO Gallery

De titel is ontleend aan een versregel uit 1732 van de Engelse dichter Alexander Pope. Hierin beschrijft hij hoe een mens van jongs af aan gevormd wordt door invloeden van buitenaf. Ook voor Takasugi is dat een kernvraag: hoe bepalen vroege indrukken en omstandigheden zijn kunstenaarschap en werkwijze? “Mijn proces is eerder impulsief en intuïtief dan rationeel,” zegt Takasugi daar zelf over. “Door het motief of materiaal te volgen, leer ik iets over mijn omgeving en afkomst.” Het resultaat is tegelijkertijd een middel, een uiting, een impuls en een vorm van communicatie: de ultieme zoektocht naar de ‘vroege vertakkingen, die bepalen hoe de boom groeit’.

Massaproductie én individualiteit

Takasugi (1973) groeide op in Shizuoka, Japan, in een familie met een eigen fotostudio. Sinds 2004 woont en werkt hij in Berlijn. Zijn werk beweegt zich op het snijvlak van ambacht, design en beeldende kunst. Tijdens zijn studie aan de Musashino Art University in Tokio richtte hij zich op vormgeving en beeldhouwkunst. Sindsdien onderzoekt hij voortdurend de spanning tussen massaproductie en individualiteit. Hoe kun je in een tijd waarin seriële productie de norm is, toch tot een uniek werk komen?

In 2006 begon Takasugi te experimenteren met de seriële productie van sculpturale objecten en maakte hij onder meer vogels, kikkers en schildpadden. Hoewel de basisvormen binnen elke serie vergelijkbaar dus reproduceerbaar zijn, werd elk exemplaar uniek door het oppervlak afzonderlijk vorm te geven. Hiervoor gebruikte Takasugi papier uit IKEA-catalogi – een wereldwijd massaproduct – dat hij verwerkte tot grafische patronen met een eigen kleurenschema.

In 2014 wendde Takasugi zich tot de fotografie, met name analoge technieken. In de serie Ivy (2016–2017) creëerde hij een subtiel evenwicht tussen beide vormen, door middel van 48 gelatinezilverdrukken. De werken bestaan uit uitsneden van gefotografeerde klimopbladeren, die in de vorm van een opengewerkt reliëf op 6,5 tot 8 cm afstand van de ondergrond zijn geplaatst. Door variatie in belichting ontstaat een subtiel spel van grijstinten, met een bloemachtig resultaat.

Zeefdruk en zilverbladwerken

Een keerpunt in zijn oeuvre kwam met de zilverbladwerken, waarin klassieke fotografie samensmelt met eeuwenoude Japanse ambachtstechnieken. Takasugi combineert zeefdruk met chemische reacties tussen zwavel en zilverblad, wat resulteert in gelaagde botanische en landschapsbeelden. Ze balanceren tussen afbeelding en object, tussen reproductie en uniciteit. Aan de onderkant van veel van deze werken zijn controlebalken zichtbaar: kleine vierkanten die de mate en duur van de zwavelreactie vastleggen. Ze doen denken aan kleurstalen uit de drukwereld, maar benadrukken juist het unieke en onvoorspelbare karakter van elk werk. De balk maakt visueel en conceptueel deel uit van het beeld en onderstreept het handmatige karakter daarvan.

In series als Heritage Tree (2018), Johannisthal/Adlershof (2018) en Garden (2019) legt Takasugi subtiele, vaak onopgemerkte aspecten van het plantenleven vast, waarbij hij laveert tussen observatie en verbeelding. En in Berlin Mountains (2020) transformeert hij zandhopen tot een impressionistisch landschap, terwijl Pinecone Cap Mushroom (2022) piepkleine natuurverschijnselen uitvergroot tot grootse portretten.

Zijn meest recente serie Fuji (2024) werpt een persoonlijke blik op de iconische berg in Japan. Gefotografeerd vanuit alledaagse omgevingen – achterafstraatjes, daken en woonwijken – wordt de berg zowel een afstandelijk symbool als een intieme herinnering, en vormt hij een verbinding met Takasugi’s oorsprong.

De tentoonstelling is te zien van 6 september tot en met 9 november 2025. De vernissage en boekpresentatie vinden plaats op zaterdag 6 september van 14:00 tot 18:00 uur, in aanwezigheid van de kunstenaar.
Het kunstboek wordt uitgegeven door IBASHO & the(M) éditions en is vanaf 6 september te koop in de galerie en de online bookshop.
IBASHO Gallery
As the twig is bent, so grows the tree
6 september t/m 9 november
donderdag – zondag | 14:00-18:00 uur
Tolstraat 67, 2000 Antwerpen
ibashogallery.com
IBASHO (‘een plek waar je jezelf kunt zijn’ in het Japans) is een galerie in Antwerpen, opgericht in maart 2015 door het echtpaar Martijn van Pieterson en Annemarie Zethof. Het doel van de galerie is om een gastvrije plek te creëren voor de Japanse esthetiek. IBASHO toont fine art fotografie: van iconisch Japans werk tot hedendaagse fotografen en westerse kunstenaars die zich laten inspireren door Japan. IBASHO beschikt over een gespecialiseerde bookshop met nieuwe en antiquarische Japanse fotoboeken, geeft eigen boeken uit in samenwerking met the(M) éditions en presenteert sinds kort ook Japans keramiek.
Bron persbericht IBASHO

Categorie: Beeldende kunst, Geluk, Kunst, Natuur Tags: Antwerpen, As the twig is bent, Fuji, IBASHO Gallery, Japan, kikkers en schildpadden, Norio Takasugi, ogels, seriële productie, so grows the tree

Lees ook:

  1. Joseph Beuys en het verruimde kunstbegrip
  2. De schoonheid van het vergankelijke en onvolmaakte: wabi-sabi
  3. Japanse begrafenistradities wijzigen
  4. De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 30 augustus 2025
    Open Dag Nyingma Centrum Nederland
  • 31 augustus 2025
    Open Dag - Maitreya Amsterdam
  • 1 september 2025
    Dagstart Online
  • 1 september 2025
    Open les Tibetaanse Yoga en meditatie
  • 1 september 2025
    Open les Tibetaanse Yoga en meditatie
  • 1 september 2025
    Guided group meditation in Amsterdam
  • 1 september 2025
    Nyingma Centrum gratis proeflessen
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ook met kanker weet je het maar nooit

    Hans van Dam - 27 augustus 2025

    Je zal het maar (niet) hebben. Woekergedachten over woekerweefsel.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Norio Takasugi – As the twig is bent, so grows the tree
    • Boeken – de zestien VIPASSANĀ-ÑĀṆA’S
    • Geen dood geen vrees (25) – De Vijf Overdenkingen
    • Dagopening
    • Ook met kanker weet je het maar nooit

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.