• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Marien Bakker – Hoe minder ballast ik mee sjouw hoe meer ik van me zelf kan geven

Marien Bakker – Hoe minder ballast ik mee sjouw hoe meer ik van me zelf kan geven

17 augustus 2017 door de redactie

Beeldend kunstenaar Marien Bakker (Amsterdam 1951) uit Tiel noemt zich geen boeddhist- en wie is dat wel? Maar zegt zich wel thuis te voelen in het boeddhistisch gedachtegoed, hetgeen voor haar een bron van inspiratie is.

‘Ik ben er achter gekomen dat het best wel prettig is om je hersenen eens rust te geven. Voor mij lukt dat het best door mij onder te dompelen in het ritmische geluid van mantra’s. Mantra’s en meditatie zijn hierbij belangrijke ankers in het dagelijkse leven.

Alleen onder deze condities zijn we tot grote dingen in staat. Ritmische klanken en mantra’s brengen de vertolkers in een soort van hypnotische trans met als enige doel evenwicht en rust te creëren om uiteindelijk tot een hoger inzicht te komen. Ook in de jaren 60 van de vorige eeuw speelde dit fenomeen, nu eens bij ons in het Westen. We noemden het Minimal-Art. Samen met de Minimal-Music van Terry Riley en Philip Glass vormde dit een westerse exponent van een uitheems fenomeen. Mijn tekeningen en schilderijen zijn hierop geïnspireerd. De ritmes en heldere vormen hebben dan ook als enige doel om gefocust te zijn als in een mantra.

Zo als zovelen ben ik ook op zoek naar mijn ‘waarheid’. Dit doe ik door me zelf de oervragen te stellen van: wie ben ik , wat is de weg en waar ga ik naar toe. Ik heb een hekel aan dogma’s en geloof in de universele boodschap van vrede en liefde in de meest ruime zin. Een middel daarvoor is mijn dagelijkse meditatie van ongeveer 30-45 minuten. Ik heb last van oorsuizen (chronische tinitus). Dit heeft een negatief effect op mijn aandacht. In de loop van de tijd heb ik ontdekt dat het mediteren op mantra’s mij de mogelijkheid tot focussen geeft en daardoor rust in mijn hoofd.

Ik geloof in reïncarnatie. Dit komt omdat ik verschillende dromen heb gehad van levens in Tibet. Het lukt me niet om dit op waarheid te controleren, maar heeft op mij een blijvende indruk achtergelaten en zou heel veel van mijn belangstelling verklaren.’

Marien volgde een opleiding aan de academie voor beeldende kunst in Utrecht (tegenwoordig Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) richting Interieur- en meubelontwerpen. Hij was werkzaam als ontwerper van meubelen t.b.v. de gezondheidszorg en daarnaast als professioneel kunstenaar met exposities vanaf ongeveer 1980. En is lid van kunstenaarsvereniging WERKPLEK voor het Gelders rivierengebied.

Expo Grote- of Barbarakerk.

Een tijdje hebben zijn creatieve uitingen stilgelegen. Sinds eind 2015 bouwt hij  weer een collectie op waarbij ritmes bepalend zijn. De eerste expositie sinds 2014 was in september 2016 in de grote of Barbarakerk te Culemborg.

Marien: ‘Het tekenen en schilderen is voor mij een ‘heilig moeten’. Dit doe ik dan ook al zolang ik mij kan heugen. De vraag hoe ik kom tot het maken van mijn werk is dan ook niet zo eenvoudig te beschrijven en is zeker niet rationeel te noemen. Mijn uitgangspunten waren voorheen totaal anders als nu, maar altijd met de dwang om te willen creëren. Ik wil me dan ook beperken tot mijn laatste schilderijen en tekeningen en hieruit zal ik een voorbeeld beschrijven die mogelijk ook representatief is voor de rest.

Binnen de stroming het Minimalisme zijn naast de beeldend kunstenaars (Sol LeWitt) ook de muziek componisten sterk vertegenwoordigt (Philip Glass, Steve Reich). Opvallend hierbij is dat al deze mensen het boeddhisme een warm hart toedragen.

Tibetaanse winter

Mijn belangstelling voor het boeddhisme, met zijn zich herhalende mantra’s, zijn een bepalende factor in de keuzes die ik maak. Je ziet in de tekening een achtspakig-wiel maar dan wel in de herhaling. Lijkt op een sneeuwkristal. Vandaar de naam: Tibetaanse winter.

Wat ik wil overbrengen is niet zo gemakkelijk te benoemen. Een schilderij kan mij ontroeren. Bijvoorbeeld het meisje met de parel van Vermeer, het joodse bruidje van Rembrandt. Sommige schilderijen van Van Gogh en Mark Rothko. Wat is dit voor een fenomeen, dat de een je ontroert en de andere kunstenaar je koud laat. Heel boeiend, heel ongrijpbaar. Voorlopig hou ik het er op dat het een soort van verliefdheid is, een onbewuste gezamenlijkheid.

Heeft mijn werk ook die kracht? Ik zou het niet weten, maar ik heb een partner, kinderen, vrienden en kennissen. Relaties gebaseerd op iets gezamenlijks. Zij staan open voor mij en ik voor hen.

Ik hoop dat het bij mijn kunst ook zo werkt. Hoe meer ik laat zien van mezelf des te dieper is de relatie met de beschouwer, ook al ken ik ze niet persoonlijk. Misschien wil ik op deze manier wel iets terug geven aan het universum, iets wat ik ooit heb ontvangen.

Voor mij is dan ook heel belangrijk om mezelf te leren kennen. Hoe minder ballast ik mee sjouw hoe meer ik van me zelf kan geven. Het dwingt me om stil te staan. Wie ben ik klinkt het! Hoort het werk bij mij? Ik ben op weg.

Natuurlijk begrijp ik dat slechts weinigen zien wat mijn beweegredenen zijn. Ik loop er ook niet mee te koop. Ondanks dat hoop ik wel dat men mijn werk kan waarderen en hen een goed gevoel geeft. Dat hun omgeving, hun leven, er iets mooier door wordt.’

Marien Bakker

Siddharta in Delft

Categorie: Beeldende kunst, Boeddhisme, De werkplaats Tags: De Werkplaats, het atelier, kunstenaar, Marien Bakker

Lees ook:

  1. Marien Bakker – Hoe minder ballast ik mee sjouw hoe meer ik van me zelf kan geven
  2. Eize de Vries- de buiging naar het Oosten
  3. Eize de Vries- de buiging naar het Oosten
  4. Het Atelier – de duigenkunst van Albert Zomers

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.