Wilma Mencke: ‘Als beeldend kunstenaar voel ik me verbonden met het boeddhisme. Osho kwam als Bhagwan al op mijn 26e op mijn pad. En verdween weer naar de achtergrond toen ik mijn gezin stichtte. Na de borstkanker, die ik 30 jaar later kreeg, was hij er opnieuw. De naam die ik nu als kunstenaar draag komt van hem: Jivan Mariam.’
Volgens Bhagwan* is ieder menselijk wezen een potentiële Boeddha met de mogelijkheid om verlichting te bereiken. Volgens hem is iedereen in staat om onvoorwaardelijke liefde te ervaren en het leven te beleven in plaats van te overleven. “Voor mij moet de mens niets afwijzen of onderdrukken wat hem gegeven is. Laat je innerlijke bloei op de eerste plaats komen.”
In zijn boeken geeft hij aan dat het ego de meeste mensen in de weg zit. Het ego is volgens Bhagwan de sociale conditionering en de beperkingen die iemand zichzelf oplegt en die in het verleden zijn verzameld. De mens schept daardoor behoeften die in conflict zijn met zijn werkelijke aard.
Bhagwan ziet het denken als een overlevingsmechanisme, dat steeds terugkerende patronen schept die in het verleden succesvol waren. Hierdoor leven veel mensen in het verleden, en vergeten ze in het moment te leven.
In plaats van het onderdrukken van behoeften, zo vond hij, zouden mensen onvoorwaardelijk zichzelf moeten vertrouwen en accepteren. “Ik aanvaard de mens zoals hij is – totaal, zonder iets af te wijzen. (..) De mens is een zaadje dat kan uitgroeien tot een geweldige boom, dat tot goddelijkheid kan uitgroeien.”
Geland als kunstenaar
Jivan Mariam: ‘Na de opleiding aan de academie Minerva te Groningen ( 1996) was ik jaren in het (kunst)onderwijs werkzaam en na aansluitend een galerie te hebben gerund voor andere kunstenaars, ben ik drie jaar geleden uiteindelijk zelf als kunstenaar ‘geland’.
De techniek die ik al 32 jaar beoefen is de “Hinterglasbild” techniek; schilderen op en achter glas. Een oude volkstechniek uit Beieren, Slowakije o.a.. Ook Kadinsky en Gabrielle Münter schilderen in deze techniek. Altijd heb ik bloemen geschilderd, zoals de Boeddha zegt: ‘als je werkelijk het wonder van de bloem kunt zien, zal dit jouw hele leven veranderen.’
Gaandeweg ben ik meer symmetrisch gaan schilderen en de laatste twee jaar ook op groter formaat. ( max. 80 x 80 cm) Hiervoor kies ik plexiglas. De grote heldere bloemen lijken verwant aan mandala’s en zijn evenwichtig in kleur en compositie.
In de huidige fase schilder ik uitsluitend in opdracht, in mijn atelier in Ostfriesland Duitsland. De opdrachtgever vertelt over zijn/haar lievelingsbloem met de achterliggende reden (emotie) . Aansluitend maak ik dan eerst een ‘proefwerkje’ op glas van 20×20 cm n.a.v. een schets van een symmetrische compositie , waarbij ‘vanzelf’ ook elementen tevoorschijn komen uit het persoonlijke leven van die persoon. Ik laat mij hierin onbevangen spiritueel leiden, in de goede flow. Denk dan voortdurend aan de betreffende persoon. Na de dagelijkse meditatie krijg ik de goede energie er voor.
Elk inFLOWence-werk klopt zodoende; er zit zoveel symboliek in en daardoor is er veel troost uit te halen. En altijd brengt het werk de eigenaar in een goede ‘flow’, werkt helend. Sommige mensen denken dat mijn schilderijen in textiel gemaakt zijn, door mijn eigen ontwikkelde techniek in acryl met veel details. Mijn 1e HBO opleiding was een graad in ’textiele werkvormen.
Vaak ruil ik met de opdrachtgever; ieder heeft zijn eigen talent. En het is dan een energie-uitwisseling. Het moet wel in balans zijn natuurlijk. Zo heeft iemand bij mij een aantal klussen in huis gedaan voor een grote stralende zonnebloem, met een labyrint als hart. Momenteel word ik regelmatig ‘gependeld’ met de Lecher antenne op mijn gezondheid in ruil voor het schilderij, waar ik nu aan werk. En de schrijfster, boeddhiste/psychotherapeute Tara Brach heeft haar voorkeur uitgesproken voor ‘purple irises’ in ruil voor een aantal meditaties.
Wilma Mencke (Jivan Mariam) *1956 –Emmer-Compascuum) woonachtig in de provincie Groningen NL. / Atelier in Ostfriesland D.
Website https://www.mariawilhelmina.com/hinterglasbilder-series.html
Deze tekst werd eerder, in maart 2018, in het BD geplaatst.